Vi beställde kakel av Byggmax i våras, kom en pall med PostNord. Kakelsättaren började dock reagera när han öppnade några lådor och såg att det var en annan färgnyans på vissa. Visar sig att drygt 10 lådor var av helt fel nyans mot vad vi beställt.

Efter en utdragen reklamation så vill de nu att vi tar med oss kaklet till närmsta butik.

Är det rimligt när det är de som gjort fel vid packningen? Är ju inte direkt gratis att åka dit, bensinen kostar ju mer än någonsin. Nån som råkar ut för liknande situation? Har ni fått till nån form av upphämtning eller har ni skeppar tillbaka det själv? Kan man då inte begära transportersättning av Byggmax?
 
  • Ledsen
  • Gilla
Tusse92 och 1 till
  • Laddar…
M
Det rimliga är att de skeppar ut rätt varor och betalar fraktkostnaden ifall de vill ha tillbaka det som är fel. När det gäller kakel så kan det vara knepigt att få tag på mer av samma batch om det gått ett tag.
 
  • Gilla
Lintto1 och 9 till
  • Laddar…
J
Att vara ansvarig för att returnera är inte likställt med att kundens skall betala återfrakten.

Det är rimligt att kunden ansvarar för att returen sker, eftersom kunden vill göra anspråket. Kostnaden på frakten bör ligga på byggmax om ni kommer överens att produkten är felaktig, det är de som i så fall skickat felaktiga varor.
 
  • Gilla
fusion och 24 till
  • Laddar…
Jag hade ett liknande ärende med en ytterdörr jag köpt på nätet och där jag reklamerat själva dörren. Fick ett nytt dörrblad utskickat utan kostnad. Men jag bråkade en del om hur returen av det felaktiga dörrbladet skulle ske. Det slutade med att de inte ville ha tillbaka det, så jag fick snällt stå för kostnaden att köra det till skroten...
 
  • Gilla
thelouie och 2 till
  • Laddar…
V
L lelleputt skrev:
Vi beställde kakel av Byggmax i våras, kom en pall med PostNord. Kakelsättaren började dock reagera när han öppnade några lådor och såg att det var en annan färgnyans på vissa. Visar sig att drygt 10 lådor var av helt fel nyans mot vad vi beställt.

Efter en utdragen reklamation så vill de nu att vi tar med oss kaklet till närmsta butik.

Är det rimligt när det är de som gjort fel vid packningen? Är ju inte direkt gratis att åka dit, bensinen kostar ju mer än någonsin. Nån som råkar ut för liknande situation? Har ni fått till nån form av upphämtning eller har ni skeppar tillbaka det själv? Kan man då inte begära transportersättning av Byggmax?
Du har ju rätt till ersättning i form av mil ersättning. Bara att packa in sina lådor i bilen. Åka och byta.
Det är människor du handlar av, inga felfria robotar. Alla kan göra fel.
 
  • Gilla
Flintylaren och 7 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Du har ju rätt till ersättning i form av mil ersättning. Bara att packa in sina lådor i bilen. Åka och byta.
Det är människor du handlar av, inga felfria robotar. Alla kan göra fel.
Du menar att jag borde kunna kräva milersättning av Byggmax?
 
  • Gilla
MackeF och 3 till
  • Laddar…
V
L lelleputt skrev:
Du menar att jag borde kunna kräva milersättning av Byggmax?
Ja självklart. De har man alltid rätt till vid reklamation
 
  • Gilla
MichelleW och 11 till
  • Laddar…
J
Jag fick milersättning av Rusta vid en reklamation. Det går men kanske inte helt enkelt att få igenom tyvärr.
 
  • Gilla
Flintylaren
  • Laddar…
Davidbagare
Om varan du har fått inte stämmer överens med den du beställde ska du inte behöva betala för att skicka tillbaka den. Du ska inte behöva betala något extra på grund av att du har fått en felaktig vara.

När du får en felaktig vara har du i första hand rätt att kräva att företaget rättar till felet (avhjälpande) eller skickar en ny, felfri vara (omleverans). Om inget av de alternativen är möjliga kan det bli fråga om ett prisavdrag, eller i sista hand hävning. Det betyder att företaget tar tillbaka varan och att du får tillbaka dina pengar.

Om du får extra kostnader på grund av en felaktig leverans har du möjlighet att kräva ersättning för merkostnaderna. I lagen kallas sådan ersättning för skadestånd. Om du ska kräva skadestånd behöver du kunna visa vilka kostnader du haft med hjälp av exempelvis kvitton.
mvh
 
  • Gilla
pippii långstrump och 5 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Om varan du har fått inte stämmer överens med den du beställde ska du inte behöva betala för att skicka tillbaka den. Du ska inte behöva betala något extra på grund av att du har fått en felaktig vara.

När du får en felaktig vara har du i första hand rätt att kräva att företaget rättar till felet (avhjälpande) eller skickar en ny, felfri vara (omleverans). Om inget av de alternativen är möjliga kan det bli fråga om ett prisavdrag, eller i sista hand hävning. Det betyder att företaget tar tillbaka varan och att du får tillbaka dina pengar.

Om du får extra kostnader på grund av en felaktig leverans har du möjlighet att kräva ersättning för merkostnaderna. I lagen kallas sådan ersättning för skadestånd. Om du ska kräva skadestånd behöver du kunna visa vilka kostnader du haft med hjälp av exempelvis kvitton.
mvh
Frågan om hur man bevisar kostnad för bensin på ett rimligt sätt. Inte som att man tankar så lite som det behövs för typ 8 mils körning.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
L lelleputt skrev:
Frågan om hur man bevisar kostnad för bensin på ett rimligt sätt. Inte som att man tankar så lite som det behövs för typ 8 mils körning.
de kollar tex på google maps hur långt du har till butiken och hem igen sen använder de tex skatteverkets belopp på körning i tjänst
 
  • Gilla
Skratcher och 3 till
  • Laddar…
Vi har en ny konsumentköplag sedan 1/5, som gäller för avtal ingångna från det datumet.

Så här står det i den:
6 § Vid omleverans ska näringsidkaren på egen bekostnad ta tillbaka den felaktiga varan.

Om det behövs för avhjälpande eller omleverans ska näringsidkaren ta bort den felaktiga varan och installera en felfri vara eller bära kostnaden för borttagandet och installationen. Denna skyldighet gäller dock endast om varan hade installerats innan felet visade sig och på ett sätt som var förenligt med dess art och ändamål.

7 § Konsumenten ska vid avhjälpande och omleverans göra varan tillgänglig för näringsidkaren. Vid omleverans behöver detta dock inte göras förrän en ny vara levereras.
Gamla kkl har denna text:

Avhjälpande och omleverans
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).
subtila, men ändå skillnader
 
  • Gilla
Aser och 11 till
  • Laddar…
F
Demmpa Demmpa skrev:
Såhär står det på deras hemsida angående reklamation,
”Du som kund är ansvarig för att returnera den felaktiga varan till Byggmax.”

[länk]
Byggmax kan skriva vad dom vill, det finns konsumentköplagar som totalt trumfar det.
 
  • Gilla
Aser och 9 till
  • Laddar…
Det här var ju lite intressant, vad gäller då i mitt exempel - där företaget inte ville ha tillbaka den felaktiga ytterdörr de levererat till mig, så jag fick åka till skroten med den på egen bekostnad? Kunde jag fått ersättning för det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.