Är det någon som vet hur jag ska bygga en 2,4 meter hög stödmur av lecablock?

Muren ska vara L-formad (om man ser den från ovan). Måtten är 4,5 meter x 0,6 - 1 meter. Muren ska byggas rakt ut från en husgrund och kan därmed fästas i husgrunden.

Jag antar att muren ska byggas med kontrefor för att kunna ta marktrycket från jordmassorna bakom muren.

Tips? Jag har mailat Maxit, men de hade inga förslag utan hänvisade till en konstruktör. Det kan vara svårt att få en konstruktör att engagera sej i ett såhär litet jobb.

Nej, jag ska INTE bygga med murblock ála Keystone, Megastone el.dyl.
 
Ingen av de angivna murnarna klara så vitt jag kan se trycket från 2.4 meter fyllning. Skulle tippa på att du behöver ta till riktiga gjutna betongelement för att få tillräcklig styrka. Troligen i T-modell med hänsyn taget till höjden.
 
jag tror jag får ta namnet gabionmannen snart... :)

Gabioner kan användas som stödmurar och kan byggas djävulusiskt höga. Har sett bilder på stödmurar som är flera tiotal meter höga enbart av krossfyllda gabioner. De är fantastiskt enkla och snabba att sätta ihop och montera, håller själv på att lägga grunden för en just nu.

Kalle "gabionmannen"
 
  • Gilla
bekkman
  • Laddar…
Hemmakatten
Gabioner är snygga, men på rätt ställen! Till fasting's fina funkisvilla tycker nog inte jag att det passar.
En betongmur, gjuten eller av betongelement tror jag skulle passa bättre.

Att gjuta mur med form är dock DYRT. (Vet vi som har formgjutna murar (2,5m höga ovan mark))
 
Gabioner - tja, det skulle kunna funka, men i detta fall är muren den bakre väggen för en carport. Muren ska lyckligtvis inte byggas på min tomt, utan jag har lovat min far att jobba lite hemma hos honom i sommar.

Kåken är en äkta mexitegelvilla byggd 1976.

Jag är övertygad att det går att bygga muren med lecasten på något sätt.
 
På nått sätt lär det gå. som du var inne på så får man kanske göra den mer som en kraftverksdamm med stöd bakom för att leda ned trycket i backen, Att göra den välvd blir väl kanske inte helt bra i det här fallet men det är ju annars en klassiker för att avleda krafter
 
mats_o:
Välvd... tja, det skulle kanske funka - men det blir lite lurigt när man senare ska lägga tak ovan den konstruktionen.

fredwel:
jo, jag har läst maxits beskrivningar.

Vi har precis börjat fundera på terassering. Bra tips. Det _kan_ vara en idé. Kul att du hängde på denna tråd eftersom din carport är väldigt lik den vi i första läget tänkte bygga - förutom att vårt objekt ska vara anslutet till ett hus. Nu kan jag ju passa på att fråga dej hur hög din mur är - och om ni gjort några beräkningar på den?
 
Svaret är en meter och nej!

Muren är ju rätt kort och har stöd i den bakre väggen och i dörröppningen, blir ju som kontreforer och stärker upp konstruktionen. Den är byggd med 25 cm lecablock och är byggd på en betongplatta. Känndes som att det var enklare och bättre jämfört med att hålla på och bygga sulor till murarna och plintar till stolparna. Blir ju mindre risk att det sätter sig och så fick jag riktigt golv i förrådet.

Som någon föreslog så skulle gabioner kunna vara en idé - om man gillar utseendet och det passar i övrigt. Jag har idag fyllt ungefär två gabionsektioner för hand nu på eftermiddagen, så det går relativt fort att bygga.

Har sett några exempel på gabioner i byggnader, här är ett som inspiration:

gabion1.jpg

/fredrik
 
Jag har snart byggt klar en över 100 kvm stödmur (äntligen) med 2 meters höjd på vissa ställen. Inför bygget gjorde jag mycket efterforskning via samtal med Maxit samt "riktiga" stödmursbyggare som lämnade anbud. Vad denna expert sa angående stödmur av leca-block är att visst kan man bygga hur högt som helst i princip bara det är riktigt förankrat, dock inflikade han att det är ofrånkomligt att PUTSEN spricker. Ju högre muren är desto snabbare spricker putsen och det är ofrånkomligt enligt fackmannen.
Tänk på detta när du skall bygga med leca-block - vill du verkligen hålla på med underhåll av puts år efter år.
Det slutade i mitt fall med att jag tog spaden i egen hand och byggde med klassiska stödmursstenar typ mega...
 
K
ubbe88 skrev:
Jag har snart byggt klar en över 100 kvm stödmur (äntligen) med 2 meters höjd på vissa ställen. Inför bygget gjorde jag mycket efterforskning via samtal med Maxit samt "riktiga" stödmursbyggare som lämnade anbud. Vad denna expert sa angående stödmur av leca-block är att . Ju högre muren är desto snabbare spricker putsen och det är ofrånkomligt enligt fackmannen.
Tänk på detta när du skall bygga med leca-block - vill du verkligen hålla på med underhåll av puts år efter år.
Det slutade i mitt fall med att jag tog spaden i egen hand och byggde med klassiska stödmursstenar typ mega...
Jag vet inte vad jag ska säga... Jag blir faktiskt stum av förundran... att denna "expert" uttalar sig om att ju högre mur desto fortare spricker putsen! Tillåt mig asgarva! Killen är knappast konstruktör! och absolut inte raketforskare...

Att bygga en mur med leca är inga problem om man bara gör rätt med dimensionering, armering, grundläggning osv. Om det inte går att bygga stödmurar, varför kan man bygga motfyllda källarväggar utan sprickor? :)
 
Vad denna konstruktören av just leca-stödmur menar är ju att ju högre man bygger desto mer krafter kommer i rörelse av bakomliggande massor som blir påverkade av väder och vind (regn, is osv). Muren står kvar men självklart blir det små rörelser vilket räcker för att putsen skall spricka. Jag tycker det låter helt logiskt. Om man tänker efter finns det säkert någon anledning till att man frångår stödmursbyggen av leca och puts till förmån för stödmursssystem, detta kan vara en av dem.
 
Glöm inte lutningen in mot jordmassorna.Jag hade hellre tagit en klackmursten eller ett L-stöd än chansat på leca.

MVH Lasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.