Ok, då är ju bara frågan hur fasen jag ska hitta det... Jag får väl testa att slipa rent ett armeringsjärn och köra ner ordentligt.
 
När du nu vet i vilken sektion som felet finns så kan testpennan vara till hjälp. Anslut tonsändaren och dra upp en bit beg.kabel med jämna mellanrum, kanske 5-10 meter och lyssna efter förändringar i ljudstyrkan. Gaffla sedan in var felet/avbrottet finns.

En av många filmer om hur det går att leta avbrott på kabeln:
 
Redigerat:
P Pillard skrev:
Ok, då är ju bara frågan hur fasen jag ska hitta det... Jag får väl testa att slipa rent ett armeringsjärn och köra ner ordentligt.
För att få bättre jordkontakt kan man fukta jorden runt jordstaven ordentligt. Jordtagsresistansen är väldigt beroende av jordens fuktighet.
 
P Pillard skrev:
Ok, då är ju bara frågan hur fasen jag ska hitta det... Jag får väl testa att slipa rent ett armeringsjärn och köra ner ordentligt.
Ta en bit kopparrör så slipper du slipa.
 
Skadan hittad. Tyvärr är ju mätaren helt slumpartad fortfarande. Jag fick signal långt efter felet också. Jag tog tag i kabeln där tonen var lite annorlunda och drog och fick upp den från marken. Tyvärr hade jag visst kvar några sista Grimsholms-kopplingar, där kabeln helt sonika glidit ut. De där kopplingarna borde vara straffbara att sälja. De är så usla att jag tror att jag nu bytt ut alla som jag tvingades introducera för några år sen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
P Pillard skrev:
Tyvärr är ju mätaren helt slumpartad fortfarande. Jag fick signal långt efter felet också.
Ja, tyvärr hoppar signalen över avbrottet när man använder en sån där tonsändare och ändarna ligger nära varandra. Så de funkar inget vidare för den typen av avbrott.
 
Mitt tips för skarvning: krympskarvhylsor med lim från biltema, klämma ihop dom, värma med värmepistol eller gasollåga tills allt är krympt och limmet träder fram vid ändarna, sedan en lim-krympslag över det hela. Kostar nästan ingenting och har hållit hela tiden, även på helt översvämmade gräsmattan.
 
  • Gilla
Pillard
  • Laddar…
Du är inte den förste som har erfarit den dåliga kvalitén på grimsholms skarvdon.
Använd enbart 3M och se till att där finns lite slack på kablarna så de inte ligger i spänn och frestar på slitskontakterna i skarvdonet.
 
  • Gilla
Pillard
  • Laddar…
C
Köp ett storpack istället om man vill snåla. Går alltid åt fler än man räknat med.
Men det går förvisso även att misslyckas även med Scotchlok-skarvdonet om inte sladdarna är tryckta i botten när man klämmer den.

P.s. jag gör som i instruktionsboken och drar alltid båda kablarna genom en märla och ut 5-10 cm utanför slingan där jag skarvar. Så kan man sträcka kabeln utan att det blir någon påfrestning på skarvdonen.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.