Jag har en McCulloch R1000 som funkar fint men ett gäng gånger per säsong blir det tjall på slingan. Vi har nybyggt hus och ofärdig trädgård, så tyvärr måste slingan förändras med viss regelbundenhet så det finns ett gäng skarvar osv.

Hittills har jag alltid kunna hitta felen men nu håller jag på att ge upp fullständigt. Klipparen visar på "ingen slingsignal" och lampan på laddstationen blinkar blått. Kopplar jag på min lilla testkabel (tre kablar ihopkopplade) så lyser stationen grönt. Det är alltså kabeln som bråkar. Jag har en standard Clas Ohlson kabelsökare och när jag kopplar den på begränsningskabelns ändar så lyser den fint som om kabeln vore hel men det är den ju inte. Det skulle kanske kunna vara guidekabeln som är boven? Men när jag kopplar på sökaren på den får den inte ens ut nån signal.

När jag istället försöker köra sökaren på begränsningskabeln är det som vanligt helt random vad jag får för signal (ska sökarna verkligen vara så dåliga eller är det jag som gör nåt konstigt? Jag kan få fin ton på ett ställe för att ha märkliga missljud en meter senare och sen fin ton igen). Finns det nåt bättre sätt att hitta felet? Snart måste jag riva upp 1200m2 kabel och lägga ny alternativt slänga skiten och köpa en Klippo istället
 
Vad har du för resistans på slingan?
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Vad har du för resistans på slingan?
Protte
Inte en aning. Jag har bara en motsvarande sån här testare. Problemet är att jag aldrig haft ett sånt läge att det går från ton till icke-ton. Oftast har jag ton i andra änden på slingan också, men en skada nånstans på vägen. Skadan är dock inte så kraftig att mätaren reagerar men roboten reagerar. Så verkar det ju vara nu också.
 
Den är värdelös. Köp ett billigt multimeter, koppla loss alla kablar från stationen och mät resistans i hela slingan. Bör vara mellan 1 och 10 Ohm, beroende på längden. Mha guide-kabeln kan du även se i vilken halva av slingan felet är.
 
  • Gilla
xcover5 och 1 till
  • Laddar…
Har du sett till att jorda instrumentet ordentligt? Jag har motsvarande enkel testare från Kjell o co och har ikväll felsökt slingan då jag hade blått blinkande. Jordade först med en skruvmejsel enl instruktionerna men fick signal väldigt slumpmässigt. Kom då på att jag läst någonstans vikten av att jorda och hämtade därför ett armeringsjärn som jag tryckte ner ca 50 cm i gräsmattan och fick då betydligt tydligare signal. Då har jag en nerfräst slinga men lyckades hitta brottet med hjälp av testaren.
 
Hm! Har använt armeringsjärn förr men upplevde att jag fick tydligare signal med skruvmejsel sist. Rost på armeringsjärnet borde ha kunnat påverka ändå?

Över lag får jag ju jättebra signal hela tiden. Det är ju problemet.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Den är värdelös. Köp ett billigt multimeter, koppla loss alla kablar från stationen och mät resistans i hela slingan. Bör vara mellan 1 och 10 Ohm, beroende på längden. Mha guide-kabeln kan du även se i vilken halva av slingan felet är.
Testade min billiga multimeter men skalan går bara ner till 200 som finaste. Den reagerar inte ens där.
 
Ta en bild på hur du ställer in din multimeter.

Sedan finns det inga genvägar, avbrottet eller den dåliga kontakten måste hittas.
Har du testat med en batteridriven radio inställd på mellanvåg ca 550 kHz och röra den över och längs med beg.kabeln?
 
  • Gilla
Pillard
  • Laddar…
P Pillard skrev:
Testade min billiga multimeter men skalan går bara ner till 200 som finaste. Den reagerar inte ens där.
Om du kortsluter instrumentets mätsladdar mot varandra (svart mot röd), vad visar den i det läget ?
Den bör visa noll eller någon enstaka ohm.

Gör sedan med en mätning mellan höger och vänster GränsKabel.
Därefter mellan höger GK och guiden.
Och mellan vänster GK och guiden.

Vilka värden fick du ?
 
X xcover5 skrev:
Om du kortsluter instrumentets mätsladdar mot varandra (svart mot röd), vad visar den i det läget ?
Den bör visa noll eller någon enstaka ohm.

Gör sedan med en mätning mellan höger och vänster GränsKabel.
Därefter mellan höger GK och guiden.
Och mellan vänster GK och guiden.

Vilka värden fick du ?
kortslutning gav ca 0,7
Höger o vönster kabel ger inget utslag alls
Guide och vänster ger inget utslag
Guide och höger hoppade runt hejdlöst men landade på 3,5 ungefär.

jag hade ju landat i att det borde vara kontakterna som är dåliga. Men då borde det rimligen vara guiden som är dålig? Den är aldrig skarvad och är rejält nedgrävd och har aldrig krånglat

När jag testade att sätta sökapparaten på guidekabeln så fick jag inte ens vettig ton först decimetern. Så den verkar ju svårsökt
 
E etompau skrev:
Ta en bild på hur du ställer in din multimeter.

Sedan finns det inga genvägar, avbrottet eller den dåliga kontakten måste hittas.
Har du testat med en batteridriven radio inställd på mellanvåg ca 550 kHz och röra den över och längs med beg.kabeln?
Tror tyvärr inte ens att jag har nån sån. Men det kanske blir nästa steg
 
C
P Pillard skrev:
Men då borde det rimligen vara guiden som är dålig?
Nej, då är det avbrott på vänster kabel någonstans innan guiden ansluter till slingan.
 
C cpalm skrev:
Nej, då är det avbrott på vänster kabel någonstans innan guiden ansluter till slingan.
Borde det inte vara tvärtom? Den slingan som den reagerar på har brott. Och varför får jag inget utslag på mätning höger/vänster om felet är på den slingan?
 
C
P Pillard skrev:
Borde det inte vara tvärtom? Den slingan som den reagerar på har brott
Nej, om du mäter 3,5 Ohm mellan höger och guide så betyder det att höger kabel är okej hela vägen fram till där guiden är ansluten och vidare genom guiden tillbaka till laddstationen. Så höger + guide är OK.

Om du inte får något mätvärde innebär det att det är avbrott.
 
Som @cpalm skriver : höger + guide är OK.
Felet är ett kabelbrott som finns på vänster kabel, någonstans mellan laddstationen och T-kopplingen mot guidekabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.