Tänkte sätta upp ett uttag och en lampa på fasaden.
Till vänster om garagedörren kommer det ut en slang på fasaden med blå,vitoch jordkabel.
Där vill jag ha ett uttag,och det borde ju bara va att koppla in.
Men till höger om garagedörren vill jag ha en lampa. Och där kommer det ut 4 kablar,blå,vit,svart och jord.
Hur kopplar jag dom kablarna i lampan.
 
Till vänster om garagedörren kommer det ut en slang på fasaden
På vilket vis kommer den ut, i en kopplingsdosa du öppnat ser du trådarna?

...med blå,vitoch jordkabel.
Bör mätas vad som är vad.

det borde ju bara va att koppla in.
Korrekt utfört så att ingen spänning ligger på jord eller att brand uppstår.

Men till höger om garagedörren vill jag ha en lampa. Och där kommer det ut 4 kablar,blå,vit,svart och jord.
Bör mätas vad som är vad. Kanske skvallrar lasterna på gruppen om vad det kan vara, extra tändtråd eller trefas?

Hur kopplar jag dom kablarna i lampan.
Skala korrekt längd som visas på uttaget. Anslut fas till L, Neutral till N och Jord till Jord. Lamparmaturet har kanske sockerbitar, kan vara smart att klippa bort och ersätta med wago 221.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
L långtradare skrev:
Tänkte sätta upp ett uttag och en lampa på fasaden.
Till vänster om garagedörren kommer det ut en slang på fasaden med blå,vitoch jordkabel.
Där vill jag ha ett uttag,och det borde ju bara va att koppla in.
Men till höger om garagedörren vill jag ha en lampa. Och där kommer det ut 4 kablar,blå,vit,svart och jord.
Hur kopplar jag dom kablarna i lampan.
Ingen dosa,utan bara en slang med kablar som kommer ut ur ett hål i fasadbrädorna
 
Att du har kablar i olika färger säger inte ett skit om vad du kan koppla in där. Börja med att ta reda på varje kabels funktion.
 
  • Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
Blir lite gissningar. Och det kan vara farligt att gissa med el.
Du måste undersöka vilken funktion trådarna har. Kan gå att mäta sig fram till det.
Men bäst är att spåra vilken dosa de kommer ifrån ev. ända tillbaka till centralen.
Den första positionen där du antar att du har fas nolla och skyddsjord. Den kan ju vara tänkt för en brytare. Isåfall kommer det inte att fungera med ett uttag.
Du måste också kontrollera att gröngul verkligen är jord och att den har förbindelse med jordskenan i centralen. Kan bli akut livsfarligt om det är felkopplat. Skyddas detta av någon jordfelsbrytare?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
harry73
Kommer det ut elkablar ur fasaden där du kan se ledarna, då hoppas jag att de inte är strömförande, så då ska de på något sätt även kopplas in i andra ändan och då vet du ju hur du kopplar.

Annars spelar det får uttaget egentligen ingen roll om du kopplar fas och neutral i rätt punkt, eller tvärtom, men jord ska sitta rätt, och det klarar du, men skulle de vara strömförande, finns det spänning på fas och ingen spänning på N, så det är bara att mäta.

För lampan är det viktigare att koppla rätt, men där vill man inte ansluta fas, men tändtråden. Tändtråden är bara strömförande om stömbrytaren är på. På det viset ser man skillnaden på tändtråd och fas.

Sedan får du gärna se till att huvudbrytare är av när du börjar koppla och att ingen kan sätta igång strömmen medan du kopplar.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ska mäta upp kablarna.
Men borde bara va o skippa den svarta o isolera den
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Fast om vi antar att fas är vit rätt/fel. Så får du en lampa som inte går att släcka.
 
H hempularen skrev:
Fast om vi antar att fas är vit rätt/fel. Så får du en lampa som inte går att släcka.
Ska jag skifta vit o svart i så fall?
 
harry73
L långtradare skrev:
Ska jag skifta vit o svart i så fall?
Du ska kolla och mäta vad som är vad och koppla därefter
 
  • Gilla
udihow och 4 till
  • Laddar…
L långtradare skrev:
Ska jag skifta vit o svart i så fall?
Eftersom du bara gissar och inte verkar ha någon aning om vad du gör så är tyvärr det enda vettiga rådet att du ringer en elektriker.
 
  • Gilla
Prostfan och 6 till
  • Laddar…
L långtradare skrev:
Ska jag skifta vit o svart i så fall?
Om du inte tar reda på var trådarna är kopplade i andra änden, så kan det ju vara vad som helst. Ex. två olika faser, så du har 400V där. Inte så sannolikt, men den dag något sådant händer så kommer det att vara solklart… efteråt när brandkåren släckt huset.
Det finns inget utrymme för gissningar och laborerande när man installerar ek.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ska ringa en elektriker.
Tycker bara att det är onödigt krångligt med massa olika kablar nu för tiden.
Har kopplat in lampor förr,men då har det bara varit två trådar och jord.
Då kan de ju knappast bli fel
 
L långtradare skrev:
Ska ringa en elektriker.
Tycker bara att det är onödigt krångligt med massa olika kablar nu för tiden.
Har kopplat in lampor förr,men då har det bara varit två trådar och jord.
Då kan de ju knappast bli fel
JO, om du använder en tråd som du tror är skyddsjord, som skyddsjord. Utan att ha kontrollerat. Och det är fel, så dör någon. Detta har inträffat.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
J
Med risk för att bli hudflängd, men vågar man ställa frågan om en privatperson under modern tid har dött pga felaktigt utfört elektriskt hemmapul? Jag googlade lite men hittar inga fall. Ingen behöver bli arg eftersom det självklart alltid ska mätas upp enligt konstens alla former. Är bara intresserad av rena fakta.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.