M
C Chippe skrev:
Något som använt tvingen som säljs imorgon onsdag?
Jula säljer annars en Bacho snabbtving på bra rea som tydligen inte lever upp till förväntningarna.
Lidls snabbtvingar har tidigare varit rent skräp, kläm ihop dem och det knakar sedan kan man slänga dem.
De de har nu ser annorlunda ut men jag vågar inte köpa tvingar där igen.

Bacho QC-300A som Jula hart kampanj på nu är bättre, den håller men klämmer rätt uselt, använd den bara till saker som är lätta och inte trillar ner. Skall du ha något som funkar så köp QCB med 200kg klämkraft, men de är å andra sidan så dyra att man kan köpa ett bättre fabrikat istället.
 
C
@mnils tack för svar. Jag tänkte limma ihop två reglar med expanderande PU-lim. Hmm, svårt val men jag kanske får köpa båda och testa :)
 
Ska du limma ihop två reglar med expanderande PU-lim är dåliga snabbtvingar (Bacho, Irwin, jula, Biltema m fl) fel väg att gå.

Det behövs många och relativt bra tvingar om resultatet av limningen ska bli bra.
Snabb-/enhandstvingar är oftast av sorten "en tredje hand" som hjälper en att fixera något tills dess man kan tvinga fast det med en riktig tving, bättre än så är de sällan.

F-tvingar levererar ett högre tryck och bland dem kan t o m Byggmax tvingar vara ett bättre och billigare val än många snabbtvingar.

https://www.byggmax.se/skruvtving-p28042

Det finns en utmärkt lärorik och informativ film på Youtube: "Seminarium om tvingar och tvingande" av Daniel Nordstam på Sliparebackens finsnickeri som tydligt förklarar de krav som ställs och vad som krävs för att faktiskt nå det resultat som man vill nå med sitt projekt:


Enhandstvingar kan vara fiffiga men för att limma någonting som det ställs lite krav på, t ex en kontruktionsdetalj, duger de sällan. Läser man specifikationen för limmets presstryck per kvadratcentimeter och jämför med vad en enhandstving kan leverera tar det oftast slut redan där.
F-tvingar, även de billigare som kanske skapar andra problem som skjuvning e dyl, ger högre presstryck såvida de inte går sönder men då kan de reklameras, är att föredra.

//Ronnie
 
  • Gilla
  • Älska
Lilllen och 7 till
  • Laddar…
Vart lite ofrivillig med Lidls bordsåg för ett par veckor sedan men den gjorde faktiskt jobbet som jag behövde den till. Nu funderar jag på om nån annan har modifierat en sådan och kan dela med sig? Jag tänker främst på anhållet genom en främre T-skena exempelvis.

Själv monterade jag fjäderboards som faktiskt passade i de längsgående spåren.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
C
@Pysslarn Tack, det blir nog ett par vanliga tvingar då. Grym video :)

En snabb fråga. Om du har erfarenhet av att limma reglar med Pu-lim, tror du det räcker med en tving på varje 40 cm?
 
Svaret är väl det trista "det beror på". Beror på vad du ska ha det limmade ämnet till och vad det ska tåla osv.
Jag hade förmånen att få vara med @Daniel_N för några år sedan och limma stolpar av sibirisk lärk med PU-lim; då satte vi tvingar med 100 till 150 mm mellanrum om jag minns rätt. Men där finns många tvingar också. ;)

Du kan förbättra spridningen av tvingtrycket genom att lägga en regel extra över och under reglarna du limmar, gärna stående på högkant om dina tvingar "gapar" tillräckligt stort. Trycket sprider sig snett utåt från tvingen (ca 45 gr) så på det viset får du tvingen att pressa över en större yta.

Jag hade nog passat på att köpa på mig några extra tvingar alternativt försökt låna eller hyra på Hygglo
för att kunna sätta dem tätare än 400 mm.
//Lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
Chippe och 1 till
  • Laddar…
C
@Pysslarn jag ska limma ihop reglar till en stolpe till pergola så det är väl mest estetiskt. Ja, tack jag hann se lite av videon om 45 grader och trä på högkant. Han nämnde faktiskt att han inte sett något konstigt med lättare tryck när det gäller PU även om rekommendationen är högt tryck men många tvingar kan säkert vara bra ändå för ett jämt tryck. Kanske mängden lim spelar roll och som amatör kommer jag säkert att lägga för mycket så att det väller ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Det var också min bedömning, att det främst är bottenplattan som är klen, så jag slog till på sågen ändå igår. Jag har tidigare byggt underrede till ett kapstativ för vinkelslip och fixat maskinskruvstycken till trägersågen för sågning av aluminium, bild i denna tråd:
[länk]
Så tänker mig ett liknande bygge framöver för bandsågen. Frågan är bara när jag får tid... Med tanke på alla andra projekt så kan det säkert ta allt mellan någon månad till några år... Om någon är intresserad kan jag, när det beger sig, lägga upp en tråd med lite bilder. Om du ernelli hinner före med bygge, så skulle åtminstone jag uppskatta lite bilder på ditt projekt. (y)
Jag har inte hunnit bygga om bottenplattan, dock har jag redan kört sönder den sågen jag köpte i december. Ena gummibandet runt drivhjulet slets av, men jag skyller på mitt eget handhavande. Jag envisades med att använda olja när jag kapade grövre metall vilket antagligen resulterade i att det fastnade spån på drivhjulen som slutligen byggde på så mycket att det slets av (något jag också missade då bandet plötsligt wobblade rejält när jag sågade men ignorerade och fortsatte såga).

På Amazon kan man hitta reservdelar till Millwaukee metallbandsåg som påstås vara kompatibla, i alla fall bladen, men jag åkte tillbaka till butiken och bytte på garanti (något krystat dock) samt gick plus på bytet då den numera kostade 999:-. Men jag tänker nog beställa reservdelar ganska snart så man slipper bli stående igen, dock vore det uppskattat med tips för när det gäller sågbladen varierar recensionerna på Amazon.

Däremot har jag byggt ett längdstopp som fungerar bra, ifall någon är intresserad:

Röret är ett 12mm stålrör, övrigt material 8x40mm plattstål till hållaren och 10x10mm stång till ändstoppet.


Metallbandsåg som skär i ett stålrör med hantverksmaterial och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en hemmagjord längdstopp i metall med 12mm stålrör och hållare under tillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på metallhållare med bultar och muttrar under tillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett hemmagjort längdstopp i metall monterat på ett skruvstycke under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallhållare med borrade hål och svartstämpel som hålls av tänger, bakgrunden suddig med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista bilden visar hållaren för röret under tillverkning. För att underlätta borrning så häftade jag ihop bitarna 40x35x8 mm med svetsen. Det stora hålet är 12mm och ganska tight att få till då det bara är 2mm gods i kanten, man bör borra i omgångar för att få det så centrerat som möjligt. Hade jag haft 10mm plattstål tillgängligt hade jag använt det istället.

Det kluriga är att jag gängade de två hålen på den halva som sitter fast i skruvstycket, då kan man dra fast den med muttrar på baksidan av skruvstycket men lämna ett spel så den lösa halvan kan röra sig fritt. Vilket underlättas av att borra/fila upp hålen i den lösa biten vertikalt. Sen får man justera in spelet så att röret glider fritt men ändå går att nypa fast med den övre skruven, som tar i det gängade hålet på den lösa biten.

Sen måste man borra ett 12mm hål genom plåten i skruvstycket samt fila ner öppningen på andra sidan. Är man noggran när man borrar hålet, genom att rikta in hållaren till ändstoppet och dra fast en bit 12mm rör som man kan ha för att styra en 10mm borr så blir upphängningen av ändstoppet väldigt stabilt.

Initialt tänkte jag göra alla delar först på 3D skrivaren, men nu blev det metallarbete istället.

Ett tips är också att använda stegborrsetet från Lidl, priset är oslagbart. Har köpt båda varianterna. För att borra hållaren krävs en längre borr, men med stegborrsetet kan man borra upp ett styrhål med högre precision.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
C Chippe skrev:
@Pysslarn jag ska limma ihop reglar till en stolpe till pergola så det är väl mest estetiskt. Ja, tack jag hann se lite av videon om 45 grader och trä på högkant. Han nämnde faktiskt att han inte sett något konstigt med lättare tryck när det gäller PU även om rekommendationen är högt tryck men många tvingar kan säkert vara bra ändå för ett jämt tryck. Kanske mängden lim spelar roll och som amatör kommer jag säkert att lägga för mycket så att det väller ut.
Med estetiskt tolkar jag det som att du vill undvika glipor i limfogen. Och då behövs många tvingar.
En annan utmaning är att undvika att att ämnena glider mot varandra och hamnar ocentrerat när du applicerar tryck och då krävs endera styrning/låsning av ämnena med tex plugg/skruv/domino/kex eller att ytorna som överför trycket är låsta till varandra som i en stor limpress.

Om du varken har limpress eller tillräckligt med tvingar så fungerar det fint att istället skruva ihop tätt men då får du istället skruvhål att hantera.

Långa träplankor som är fastklämda med många tvingar för limning utan glipor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen gäller det att hinna skruva åt alla tvingar innan limmet torkar..
 
  • Gilla
  • Wow
Tompassk och 5 till
  • Laddar…
E ernelli skrev:
Jag har inte hunnit bygga om bottenplattan, dock har jag redan kört sönder den sågen jag köpte i december. Ena gummibandet runt drivhjulet slets av, men jag skyller på mitt eget handhavande. Jag envisades med att använda olja när jag kapade grövre metall vilket antagligen resulterade i att det fastnade spån på drivhjulen som slutligen byggde på så mycket att det slets av (något jag också missade då bandet plötsligt wobblade rejält när jag sågade men ignorerade och fortsatte såga).

På Amazon kan man hitta reservdelar till Millwaukee metallbandsåg som påstås vara kompatibla, i alla fall bladen, men jag åkte tillbaka till butiken och bytte på garanti (något krystat dock) samt gick plus på bytet då den numera kostade 999:-. Men jag tänker nog beställa reservdelar ganska snart så man slipper bli stående igen, dock vore det uppskattat med tips för när det gäller sågbladen varierar recensionerna på Amazon.

Däremot har jag byggt ett längdstopp som fungerar bra, ifall någon är intresserad:

Röret är ett 12mm stålrör, övrigt material 8x40mm plattstål till hållaren och 10x10mm stång till ändstoppet.


[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Sista bilden visar hållaren för röret under tillverkning. För att underlätta borrning så häftade jag ihop bitarna 40x35x8 mm med svetsen. Det stora hålet är 12mm och ganska tight att få till då det bara är 2mm gods i kanten, man bör borra i omgångar för att få det så centrerat som möjligt. Hade jag haft 10mm plattstål tillgängligt hade jag använt det istället.

Det kluriga är att jag gängade de två hålen på den halva som sitter fast i skruvstycket, då kan man dra fast den med muttrar på baksidan av skruvstycket men lämna ett spel så den lösa halvan kan röra sig fritt. Vilket underlättas av att borra/fila upp hålen i den lösa biten vertikalt. Sen får man justera in spelet så att röret glider fritt men ändå går att nypa fast med den övre skruven, som tar i det gängade hålet på den lösa biten.

Sen måste man borra ett 12mm hål genom plåten i skruvstycket samt fila ner öppningen på andra sidan. Är man noggran när man borrar hålet, genom att rikta in hållaren till ändstoppet och dra fast en bit 12mm rör som man kan ha för att styra en 10mm borr så blir upphängningen av ändstoppet väldigt stabilt.

Initialt tänkte jag göra alla delar först på 3D skrivaren, men nu blev det metallarbete istället.

Ett tips är också att använda stegborrsetet från Lidl, priset är oslagbart. Har köpt båda varianterna. För att borra hållaren krävs en längre borr, men med stegborrsetet kan man borra upp ett styrhål med högre precision.
Tack för att du delar med dig! Jag har faktiskt fortfarande inte ens packat upp min såg :rolleyes: Men vet ju att jag kommer behöva den framöver någon gång då jag gör endel i metall.
Längdstopp är ju bra att ha, och du ser ju ut att ha gjort en rejäl lösning (y) Kommer definitivt snegla på det när jag kommer igång med min. Att göra det i metall känns som rätt val. Tunga grejer som skjuts mot ett anhåll i plast får nog grejer att svikta och gör det mindre precist i slutänden, alternativt att man måste vara försiktig och jobba långsammare.

Stegborrar gillar jag! Köpte en massa Unibit billigt från USA för många år sedan, då det i Sverige bara fanns ruskigt dyra av bra kvalitet, alternativt kassa. Men om Lidls funkar så är det ju jättebra! Får ta mig en titt på dem. Är ju bra att ha flera olika för att få till olika djup och diameter.
 
Köpte två av de längre tvingarna nu på Lidl. Har så klart inte hunnit använda till något än men tycker de känns väldigt mycket bättre än deras tidigare modell! Så pass att jag ska köpa 2 långa till och 4 små. Edit: glömde nämna att de är vändbara också.
 
Redigerat:
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
M
Kom faktiskt hem med två långa tvingar i morse när jag köpte bullar, dessa är mycket kraftigare än skräpet de hade innan, arkiverar för säkerhets skull kvittot ifall det skulle behövas.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Ska du limma ihop två reglar med expanderande PU-lim är dåliga snabbtvingar (Bacho, Irwin, jula, Biltema m fl) fel väg att gå.

Det behövs många och relativt bra tvingar om resultatet av limningen ska bli bra.
Snabb-/enhandstvingar är oftast av sorten "en tredje hand" som hjälper en att fixera något tills dess man kan tvinga fast det med en riktig tving, bättre än så är de sällan.

F-tvingar levererar ett högre tryck och bland dem kan t o m Byggmax tvingar vara ett bättre och billigare val än många snabbtvingar.

[länk]

Det finns en utmärkt lärorik och informativ film på Youtube: "Seminarium om tvingar och tvingande" av Daniel Nordstam på Sliparebackens finsnickeri som tydligt förklarar de krav som ställs och vad som krävs för att faktiskt nå det resultat som man vill nå med sitt projekt:

[media]
Enhandstvingar kan vara fiffiga men för att limma någonting som det ställs lite krav på, t ex en kontruktionsdetalj, duger de sällan. Läser man specifikationen för limmets presstryck per kvadratcentimeter och jämför med vad en enhandstving kan leverera tar det oftast slut redan där.
F-tvingar, även de billigare som kanske skapar andra problem som skjuvning e dyl, ger högre presstryck såvida de inte går sönder men då kan de reklameras, är att föredra.

//Ronnie
OT, men tack så mycket för infon om tvingar och länken till seminarium för tving och trycknördar. Mkt uppskattat!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Nästa vecka kommer arbetslampor.
Är det någon som har erfarenhet av stavlampan? Är magneten bra eller bara skit?
384234.jpg
 
T Trafikverket1 skrev:
Köpte två av de längre tvingarna nu på Lidl. Har så klart inte hunnit använda till något än men tycker de känns väldigt mycket bättre än deras tidigare modell! Så pass att jag ska köpa 2 långa till och 4 små. Edit: glömde nämna att de är vändbara också.
köpte också lite tvingar. Rejält uppbiffad klämkraft jämfört med tidigare modeller. Känns inte perfekta men helt klart prisvärda. De korta har lite väl kort spännvidd bara (15cm) och de långa nästan för mycket så de blir otympliga. Hade varit nice om de gjort en mittimellanlång modell, så funderar på att såga av en av de långa till det som passar mig.
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.