B
Enligt de senaste årens rättspraxis så är utemöbler, flaggstänger, rabatter, planteringar, båtar på land, gräsmattor privatiserande och ett brott mot strandskyddsbestämmelserna om de tillhör jordägarna. Tillhör de däremot någon som utnyttjar marken allemansrättsligt så är de ej privatiserande.

Olika myndigheter hänvisar till olika tidpunkter och lagar för tidpunkten som avgör när ett brott har begåtts. I vissa kommuner utgår man från införandet av det generella strandskyddbestämmelserna 1975 andra utgår från bestämmelserna 1994 eller i samband med miljöbalkens införande 1999.

Men det är först i och med 2009 års lagändring som man skall börja bedöma utvändiga och efterföljande ändringar som har betydelse för hur allmänheten uppfattar rätten till tillträde. Vilket också uttryckligen är uttalat i propositionen till lagen.

Många är de jordägare som helt felaktigt av myndigheter har tvingats till åtgärder att ta bort utemöbler, flaggstång, gräsmattor med hot om eller vid vite. Dessa åtgärder får dessutom konsekvenser för jordägarens framtida användning då det blir svårare att hävda att hela fastigheten är ianspråktagen.
Även torrlagda diken på åkemark har strandskydd 100m på ömsesidor om diket, enligt miljöfolket, i verkligheten är det inte många ur allmänt intresse som vill nyttja dessa diken som har stora mängder med mygg

Myndigheterna har säkert inte medvetet lurat jordägarna men deras okunskap har lett till stort lidande för de jordägare som drabbats.


[1] Prop 2008/9:119 s. 40 st. 2
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
B Bror9 skrev:
Att privat mark inte får se privat ut har två syften, dels att allmänheten skall tro att marken inte är privat […] och dels för att fastighetsägaren inte skall kunna hävda att de har tagit marken i anspråk
Du blandar, medvetet antar jag, ihop två olika saker som båda kan kallas privat: ägande och exklusivt nyttjande, och sen glider du på vad ianspråktagen betyder (i sammanhanget rimligen som tomtplats).

Jag håller med dig om mycket i sak, men vare sig man gör det eller inte är det nästan omöjligt att debattera med dig när du inte ens försöker hålla isär olika begrepp.
 
  • Gilla
cotillion och 3 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Njet, läste bara att det var generella anklagelser.
Vill försöka föra en saklig dialog utifrån det jag känner till och en plats 5 km ute i skogen från mindre samhälle och ge den bilden av hur strandskydd och allemansrätt påverkas.
Vi kan oftast räkna bilar som passerar utanför semesterperioden på båda händers fingrar, exkluderar jordbruksfordonen.
Sedan kan det vara helt annorlunda i sommarstuge/villaområden/etc.
Tack, ja men det var intressant, det man hör i media är att det är omöjligt och att de som bor nära vattnet aldrig får göra någonting, nu verkar ju verkligheten, som vanligt, vara lite mer nyanserad.

Där jag bor, i sydvästra hörnet, kan de som har havsnära tomter inte räkna med sån tur iaf, men det är nog skillnad på välbesökt kust och avlägsen insjö, misstänker jag.
 
Tack för alla svar. Tänkte förtydliga lite hur platsen ser ut nu när jag hittade den på google maps

Ur bild till höger är en stor äng som tydligen är full med husbilar/husvagnar på sommaren, och det var därifrån dessa personer kom. Man kan på flygbilden se bänkarna i fråga samt en större eldstad. Man når badstranden via en vanlig villagata som har lite parkeringar vid des vändplats, där det går en stig till sagda badplats. Med tanke på hur det såg ut var min tanke att detta är något som kommunen har byggt, men det *kan* ju vara något som "tillhör" villaägarna i närheten och som sköts via nån sorts förening, typ en bryggförening eller liknande, då det även finns brygga för småbåtar precis bredvid?

Flygbild på badplats med brygga för småbåtar, parkerade båtar, bänkar och eldstad.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Tack, ja men det var intressant, det man hör i media är att det är omöjligt och att de som bor nära vattnet aldrig får göra någonting, nu verkar ju verkligheten, som vanligt, vara lite mer nyanserad.

Där jag bor, i sydvästra hörnet, kan de som har havsnära tomter inte räkna med sån tur iaf, men det är nog skillnad på välbesökt kust och avlägsen insjö, misstänker jag.
Precis, efter ts bild och komplettering så blir min och ts förutsättningar helt olika. Ts liknar mycket Öland på många platser där jag använder allemansrätten ibland.
Det var väl kungens granne som fick ta borten anlagd pir.
 
Redigerat:
S steve5432 skrev:
Tjena!

Vi var tillsammans med några bekanta vid en badstrand där "någon" hade placerat ut 2 st fikabord av den typ i tryckimpregnerat trä som man ser på rastplatser. Denna badstrand ligger i ett villaområde som gränsar till ett sommarstugeområde. Mitt under fikat kommer det några tanter från sommarstugeområdet med fikakorgar, dukar och en massa och säger utan att presentera sig osv "ja nu har vi tänkt vara här och äta lite mat..."... och sen underförstått "ni kan ta erat pick och pack och lämna plats för oss". Då vi hade fikat klart och ändå var på väg hemåt, svarade jag lite häpen något i stil "ja det var ju tur att vi hade tänkt bege oss då..."... fick typ "dödens blick" tillbaka från den ena av tanterna.
Det där med att tolka något underförstått är lite farligt. Jag hade nog valt att tolka det välvilligt, som lite småprat, och svarat antingen ungefär som du, eller kanske "Så trevligt, det är ju en bra plats för det". Hade jag inte varit klar hade jag kanske erbjudit att vi kan tränga ihop oss på det ena bordet tills vi är klara. Men jag skulle inte acceptera att bli bortkörd.

(Dvs oavsett vem som äger borden har ingen rätt att köra bort er från dem. Det en ägare av borden har rätt att göra är väl att ta dem med sig hem. Vilket ju redan konstaterats i tråden.)
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
C
Anna_H Anna_H skrev:
Dvs oavsett vem som äger borden har ingen rätt att köra bort er från dem. Det en ägare av borden har rätt att göra är väl att ta dem med sig hem.
Ha ha, ser framför mig hur tanterna kånkar hem bänken med TS sittandes på den :crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha, ser framför mig hur tanterna kånkar hem bänken med TS sittandes på den :crysmile:
Äntligen fick jag en bild på den för vissa aningen abstrakta termen besittningsrubbning. :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
P
Ställer man ut bänkar och saker som ser ut som det som brukar finnas på allmänna badplatser på en strand där det tydligt inte finns nån hemfridzon altså fritt för alla att bada och använda så skulle jag inte ha flyttat mig för att nån gör sådär.. att ställa ut saker för att försöka privatisera platsen är inte ok.. Då kan dom hålla privata trädgårdsmöbler på sin privata tomt inom hemfridzon..

Om sen badplatsen sköts av nån grupp villaägare eller en liten byförening kvittar det är endera antingen privata saker som inte har på stranden att göra mer än när man själv är där eller så är det allmäna bänkar och bord och den som just nu använder det är den som sitter där just nu.. man kan inte boka eller bestämma att man ska ha nån slags förtur och alla andra ska flytta på sig..

Självklart blir inte allt som står där som båtar osv allmän egendom men jag skulle inte godta beteendet och anser att tanterna är helt ute och cyklar.. markägare eller byföreningsordförande eller vem dom än är..

Är dom otrevliga i tonen så kan dom ju få gå hem och hämta kvittot så jag kan se att det faktiskt är deras bord.. ska bli kul när kvittot inte visar nåt serienummer som tydligt bevisar att just detta träbord är det på kvittot.. och man kan ju alltid envisas med att man ska släpa det till polisen hittegods avdelning för man hittat ett bord som påstås vara privat och är kvarglömt på stranden och nu kan ingen bevisa vems det är.... :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
B
Finns ingen hemfridzon vad jag kan se eller förstå,
Möbler utställda på allmän plats kan användas om de är lediga.....
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Min familj äger en bit av en populär strand och har gjort det i snart 100 år. Jag har finkammat lagar och reglerna över den tomten och skulle svara på att i min kommun får vi placera, om vi vill, ett picnicbord/båt/spel för båt för att låsa fast båt etc på denna marken. Men man får inte uppföra någon typ av permanent byggnad om inte byggnadsnämnden godkänt det.

I exemplet ovan så hade om jag haft fika kvar, bett att få veta om de äger marken eller inte. Om de äger = fine jag får flytta mig, har jag med fika till stranden planerar man väl ändå riskera bli sandig
Informationen om vem som äger vad är helt gratis och finns i viss mån att få tag på på nätet annars ett kort telefonsamtal.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
B
När sommarstugägare med för stort ego och självförtroende utan egen strand lägger rabarber på annans mark och börjat använda som sin trädgård med trädgårdsliknande gräsmattor, staket, grillar, studsmattor, utekök, bryggor avloppsanläggningar parkeringar sågar ner träd och växtlighet för fri utsikt mm mm då är inte heller rättsväsendet eller lantmäteriet så intresserade av gällande rätt eller fastighetsgränser.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vad då intresserade?
Vad ska de göra menar du?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
poängen och ledordet är väl att man inte får försöka göra det till privat område med nå kreativa lösningar för att öka sin hemfridszon..

Att ställa ut grillar och blommor bänkar och bord och hålla platsen snygg kan ju göras även utan att försöka skrämma bort andra , det finns det många exempel på där byalag och liknande sköter en badplats

Sen finns det såklart både sommarstuge ägare och markägare som inte förstår och kan inse att dom flesta badplatser utanför hemfridszon är just genom strandskyddet tillgängliga för alla som vill bada och ingen privat plats OM vi är långt ifrån hemfridzonen.. vem som äger sån mark har oftast egentligen ingen större betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.