L Lennart Holmberg skrev:
Problemet med periflix stickproppen är ju att jag inte får in ihopkopplade kablar N i stiftet
N . Ta bort grå så fattas det en nolla i ena sidan i hällen och då tappar den kraft , kan man sätta en kopplingsbox i kopplingsdosan istället för periflix uttag



O
"Problemet" är inte Perilex stickproppen för den fungerar utmärkt om den används som tänkt dvs med EN tråd i varje "stift". Problemet är anslutningskabeln som inte är anpassad till stickproppen.
Och visst, det är inga problem med en fast anslutning, kanske tom vissa fördelar och någon nackdel.
 
E elmont skrev:
"Problemet" är inte Perilex stickproppen för den fungerar utmärkt om den används som tänkt dvs med EN tråd i varje "stift". Problemet är anslutningskabeln som inte är anpassad till stickproppen.
Och visst, det är inga problem med en fast anslutning, kanske tom vissa fördelar och någon nackdel.
vad gör jag
 
Lämnar tillbaka hällen och klagar på anslutningsmöjligheten.
Öppnar hällen och kollar för att ev koppla om och sedan ev klippa den grå.
Sätt en kopplingsdosa och anslut hällen i den, det kan vara en fördel om det är trångt i underskåpet.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lämnar tillbaka hällen och klagar på anslutningsmöjligheten.
Öppnar hällen och kollar för att ev koppla om och sedan ev klippa den grå.
Sätt en kopplingsdosa och anslut hällen i den, det kan vara en fördel om det är trångt i
underskåpet.
jag håller på att bygga upp ett nytt kök i en gammal stuga från 1943 , som är lite renoverad mitten på 80 talet , drar fram ny el just nu i väggarna fram till en gammalt proppa skåp , så det är lite special , går lite i undertak oxå ( skall sänka taket o sätta spottar , tänkte få centralen utbytt efter att köket kommit på plats , lär väl behöva säkra upp till 20A huvudsäkring
, Jag tror jag lämnar tillbaka hällen
 
L Lennart Holmberg skrev:
vad gör jag
Har du mätt eller provat mef bara blå ansluten? Det är inget problem om du gör så. Är den byglad startar allt ok annars vet du hur den är kopplad och inget går sönder pga testet.

Finns imgen anledning att lämna tillbaka den de flesta märken har liknande inkoppling. Synd på denna att det inte finns lättåtkomlig plint.
 
GK100 GK100 skrev:
Har du mätt eller provat mef bara blå ansluten? Det är inget problem om du gör så. Är den byglad startar allt ok annars vet du hur den är kopplad och inget går sönder pga testet.

Finns imgen anledning att lämna tillbaka den de flesta märken har liknande inkoppling. Synd på denna att det inte finns lättåtkomlig plint.
hur mätar jag den
 
E elmont skrev:
"Problemet" är inte Perilex stickproppen för den fungerar utmärkt om den används som tänkt dvs med EN tråd i varje "stift". Problemet är anslutningskabeln som inte är anpassad till stickproppen.
Och visst, det är inga problem med en fast anslutning, kanske tom vissa fördelar och någon nackdel.
vad menar du om att inte anslutningssladden inte är anpassad till stickpropp
 
Stickproppen är avsedd för en 2,5mm2 "tråd" på varje "stift" den är INTE avsedd för dubbla ledningar. Klipper du bort "hylsan" som håller ihop dom olika trådarna tar dom mindre plats och går troligen att stoppa in i hålet. MEN det kräver lite noggrannhet och omsorg så att det verkligen blir bra kontakt mellan "stiftet" och alla kardelar.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
L Lennart Holmberg skrev:
hur mätar jag den
Du mäter motstånd eller sumrar mellan de delade blå och grå trådarna. Har du kontakt mellan dem kan du nöja dig med att använda en som nämnts tidigare den blå och klippa grå.

Har du inget att mäta med koppla in bara blå och se om hällen funkar i alla zoner så vet du hur det är.
 
E elmont skrev:
Stickproppen är avsedd för en 2,5mm2 "tråd" på varje "stift" den är INTE avsedd för dubbla ledningar. Klipper du bort "hylsan" som håller ihop dom olika trådarna tar dom mindre plats och går troligen att stoppa in i hålet. MEN det kräver lite noggrannhet och omsorg så att det verkligen blir bra kontakt mellan "stiftet" och alla kardelar.
delar jag på kabeln o ångrar mig så vet jag inte om jag kan lämna tillbaka hällen
 
GK100 GK100 skrev:
Du mäter motstånd eller sumrar mellan de delade blå och grå trådarna. Har du kontakt mellan dem kan du nöja dig med att använda en som nämnts tidigare den blå och klippa grå.

Har du inget att mäta med koppla in bara blå och se om hällen funkar i alla zoner så vet du hur det är.
känns som det är bättre att köpa en häll där det är L1 L2 en N och jord , då är väl N byglad i hällen
 
Visst är det tufft att vara tvungen att ta egna beslut, bättre om någon annan valde ;)
Jag har gett dig tre alternativ som alla fungerar så det är bara att välja. Eftersom du håller på och renoverar borde du ju även ha en elektriker att tillgå, för honom är det knappast nått problem.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Visst är det tufft att vara tvungen att ta egna beslut, bättre om någon annan valde ;)
Jag har gett dig tre alternativ som alla fungerar så det är bara att välja. Eftersom du håller på och renoverar borde du ju även ha en elektriker att tillgå, för honom är det knappast nått problem.
Jag sätter väl en kopplingsdosa i väggen så länge
 
Detta är IKEA häll original kabel med blå nollor i olika nyanser så man vet vilken nolla som hör till brun eller svart halva av hällen!
Kabeln har varit inkopplad i en Perilex stickkontakt utan utan problem.

Ett tips, en del kontakter kan man dra ut stiftet när man skall ”knölar” in 2 ledare i samma anslutning.
Skala av minst 1 cm , för in båda trådarna och spänn fast! Klipp sedan av överskottet som kom ut på andra sidan av stiftet, tryck sedan ner stiftet i kontakten sätt på locket som håller stiften på plats.
Jacket i blå kabel är från tången när jag demonterade ledarna för att byta hällen till en Siemens häll.

IKEA hällkabel med avskalade blå, bruna, svarta och gröngula ledare, och etikett från Whirlpool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Detta är IKEA häll original kabel med blå nollor i olika nyanser så man vet vilken nolla som hör till brun eller svart halva av hällen!
Kabeln har varit inkopplad i en Perilex stickkontakt utan utan problem.

Ett tips, en del kontakter kan man dra ut stiftet när man skall ”knölar” in 2 ledare i samma anslutning.
Skala av minst 1 cm , för in båda trådarna och spänn fast! Klipp sedan av överskottet som kom ut på andra sidan av stiftet, tryck sedan ner stiftet i kontakten sätt på locket som håller stiften på plats.

[bild]
Då kan jag göra likadant , skala dom två o dra in dom i stiftet o sedan skall det vara klart , då blir detta två st 220-240V med två nollor ,
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.