Rivet innerväggshörn i garage med synliga mögelfläckar på isoleringsmaterial och betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete i garage med mögelfläckar på väggarna och röran av rivet material på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt som visar avrivna innerväggar med synliga mögelfläckar och isolering i ett gammalt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med isoleringsmaterial och tydliga mörka mögelfläckar synliga på ytan, vilket indikerar fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelfläckar och fukt på oisolerad betongvägg och träreglar i garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har ett garage/förråd byggt på 70-talet med oisolerad betongplatta. När vi nu river innerväggar och tak och isolering är det fullt med mögelfläckar överallt. Vi har känt att det luktat ”sommarstuga” så det måste nog vara mögel. Ingen mögel i taket. Bara jämnt utspritt på de flesta väggar. Då har jag några frågor:
Varför har det blivit såhär?
Hur gör man för att det inte blir mögel igen?
De har haft åldersbeständig plast på väggarna. Så vart kommer fukten ifrån? Vi måste ju hitta källan på problemet så det inte blir så här igen när vi ska göra om garaget till barnens sovrum och lekrum.
Hoppas någon har en idé:)
Tack på förhand!
 
För mycket fukt eller för lite ventilation.. Det råder olika meningar med att köra en plast på väggarna /tak i "äldre" hus då det finns risk att fukt inte kan vandra. Jag har blivit lärd att i äldre hus skall man köra ångspärr istället för en åldersbeständig plast. Jag skulle börja med att riva plasten och ta bort isoleringen samt träreglarna. Bort med allt organiskt och bygg ett rum som kan andas med icke organiskt material. Mät fukten i plattan så ni ser hur hög den är.. Är den allt för hög kommer ju fukten att finnas där hur mycket ni än bygger om
 
Ingen värme på. Då kan det bli så här då det är varmare utomhus än inne. Fukten vandrar från fel håll.

ska det byggas om till inomhusstandard med 21 grader i framtiden är det inget problem mest troligt. Utom då att riva ut allt organiskt. Reglar och isolering och göra om och rätt .
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
För mycket fukt eller för lite ventilation.. Det råder olika meningar med att köra en plast på väggarna /tak i "äldre" hus då det finns risk att fukt inte kan vandra. Jag har blivit lärd att i äldre hus skall man köra ångspärr istället för en åldersbeständig plast. Jag skulle börja med att riva plasten och ta bort isoleringen samt träreglarna. Bort med allt organiskt och bygg ett rum som kan andas med icke organiskt material. Mät fukten i plattan så ni ser hur hög den är.. Är den allt för hög kommer ju fukten att finnas där hur mycket ni än bygger om
Tack för ditt svar!!! Jag tror konstruktören skrev att man skulle plasta in betongplattan innan cellplasten? Om det inte är bra, vad ska man då göra föra att hålla fukten ute?

Vad tror du om att ha den där isoleringen som är gjort av tidningspapper (sprutisolering) till vägg och tak? Hört att det kan torka om det blivit fuktigt, vilket inte glasfiber kan. Vill du ge förslag på ångspärr? Vore jättesnällt. Tack!!
 
Appendix Appendix skrev:
Ingen värme på. Då kan det bli så här då det är varmare utomhus än inne. Fukten vandrar från fel håll.

ska det byggas om till inomhusstandard med 21 grader i framtiden är det inget problem mest troligt. Utom då att riva ut allt organiskt. Reglar och isolering och göra om och rätt .
Tack snälla för ditt svar! Det kan mycket möjligt ha varit kallt i garage och förråd. Hoppas på det. När du skriver gör om gör rätt, är det något särskilt som blivit fel i konstruktionen för att det ska bli mögel? Måste man ta bort träreglarna? Dom är inte mögliga.
 
  • Gilla
Ellen223
  • Laddar…
M Mandapeter skrev:
Tack för ditt svar!!! Jag tror konstruktören skrev att man skulle plasta in betongplattan innan cellplasten? Om det inte är bra, vad ska man då göra föra att hålla fukten ute?

Vad tror du om att ha den där isoleringen som är gjort av tidningspapper (sprutisolering) till vägg och tak? Hört att det kan torka om det blivit fuktigt, vilket inte glasfiber kan. Vill du ge förslag på ångspärr? Vore jättesnällt. Tack!!
Konstruktören pratar nog om betongplattan och det håller jag med om. Han ville nog upplysa er var fukten kommer ifrån och på hur man hindrar fukt att komma in i huset från marken, men att plasta in väggar och tak i ett hus med dålig isolering stänger inne fukten istället för att vädra ut den. Ångspärrens syfte är alltså (förenklat) att kontrollerat släppa ut fukten från ett hus. Du kan köpa ångspärr varsom och är relativt vanligt produkt.
 
  • Gilla
Mandapeter
  • Laddar…
sunnis
Behöver inte riva reglarna, huset ska väl stå kvar :crysmile:? Ta bort plast och isolering och befintlig elinstallation och låt det torka ut. I med ny isolering, upp med ny plast i både tak och väggar, allt tejpas noggrant med rekommenderade överlappp. Taket glesas och väggarna slås på med 45x45 regelverk som är förskjutet eller liggande för att minimera köldbryggorna. I det nya installationsskiktet och tak-glesen kan all el dras om enkelt utan att behöva punktera plasten, installationsskiktet isoleras med 45mm isolering. På med OSB/plywood och gipsa. Då blir det ett tätt och tilläggsisolerat rum utan att det är hål i plasten från elgenomföringar och skruv. Det där huset ska inte "andas" genom väggarna, friskluftsombytet sker via ventilationskanaler som ska vara intrimmad till boverkets krav, 0,35l/s per kvm.

Golvet hade jag nog tittat på ventilerat nivågolv. Det kanske finns fler bra lösningar.

Ventilationen hade jag satt i ett s.k mini-FTX aggregat, eller friskluftsventiler om det finns ett drag i huset, om det inte finns FTX system i huset, då ska det dit. Men gissningsvis har ventilationen fungerat dåligt, eller så har det bara vara kallställt och fukten gått åt fel håll. Ventilationen fuskas det mycket med vilket är lite konstigt med tanke på alla vill kunna andas frisk luft.

Gör man även om garage till boyta så ska det anmälas till kommunen, det behövs antagligen bygglov för det.
 
Det där är guds straff för att du gör om ett garage till bostad, det borde vara förbjudet enlig lag, de är utrotningshotade.
Alla barn borde ha rätten till ett garage under sin uppväxt för att kunna lära sig skruva, meka o snickra.
Men för att svara på frågan, ja, det är omvänd fuktvandring. I varma länder där man använder kyla mer än värme som vi gör, har man plasten utåt (den varma sidan) annars skulle de få samma problem som du har.
Riv ur isoleringen och tvätta allt trä med klorin eller liknande innan du bygger upp det igen.
 
  • Gilla
  • Haha
JonEkstra och 8 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Behöver inte riva reglarna, huset ska väl stå kvar :crysmile:? Ta bort plast och isolering och befintlig elinstallation och låt det torka ut. I med ny isolering, upp med ny plast i både tak och väggar, allt tejpas noggrant med rekommenderade överlappp. Taket glesas och väggarna slås på med 45x45 regelverk som är förskjutet eller liggande för att minimera köldbryggorna. I det nya installationsskiktet och tak-glesen kan all el dras om enkelt utan att behöva punktera plasten, installationsskiktet isoleras med 45mm isolering. På med OSB/plywood och gipsa. Då blir det ett tätt och tilläggsisolerat rum utan att det är hål i plasten från elgenomföringar och skruv. Det där huset ska inte "andas" genom väggarna, friskluftsombytet sker via ventilationskanaler som ska vara intrimmad till boverkets krav, 0,35l/s per kvm.

Golvet hade jag nog tittat på ventilerat nivågolv. Det kanske finns fler bra lösningar.

Ventilationen hade jag satt i ett s.k mini-FTX aggregat, eller friskluftsventiler om det finns ett drag i huset, om det inte finns FTX system i huset, då ska det dit. Men gissningsvis har ventilationen fungerat dåligt, eller så har det bara vara kallställt och fukten gått åt fel håll. Ventilationen fuskas det mycket med vilket är lite konstigt med tanke på alla vill kunna andas frisk luft.

Gör man även om garage till boyta så ska det anmälas till kommunen, det behövs antagligen bygglov för det.
Tack för mycket utförligt svar och så konkreta förslag. Vi har bygglov och en konstruktion men det är bra att få input från andra.
Ett ftx ventilationssystem är ju jättedyrt! Varje ventil verkade kosta 10 tuss och sedan självaste systemet 100 tuss (googlade snabbt). Det har vi faktiskt inte råd med. Du som verkar kunna detta, är det ok om man har vanliga ventiler i varje rum (tilluft) och en fläkt i badrummet, utluft? Blir det tillräckligt bra budgetvarianten?

Sedan får du jättegärna förklara för mig hur dålig ventilation ger mögel i väggarna. Är det för inomhusluften är fuktig? Tack snälla för din tid:)
 
sunnis
M Mandapeter skrev:
Tack för mycket utförligt svar och så konkreta förslag. Vi har bygglov och en konstruktion men det är bra att få input från andra.
Ett ftx ventilationssystem är ju jättedyrt! Varje ventil verkade kosta 10 tuss och sedan självaste systemet 100 tuss (googlade snabbt). Det har vi faktiskt inte råd med. Du som verkar kunna detta, är det ok om man har vanliga ventiler i varje rum (tilluft) och en fläkt i badrummet, utluft? Blir det tillräckligt bra budgetvarianten?

Sedan får du jättegärna förklara för mig hur dålig ventilation ger mögel i väggarna. Är det för inomhusluften är fuktig? Tack snälla för din tid:)
Mini-FTX aggregat typ Mitsubishi VL-50 eller VL-100 kostar runt 4-5000kr och är en liten prisvärd allt-i-ett lösning. Men det går absolut sätta i vanliga friskluftsventiler så länge man säkerställer att det finns ordentligt med drag ut till garaget/nya boytan. Fördelen med FTX är ju att värmen i luften återvinns så tar man bort lite kalldrag så behöver man inte heller bry sig att öka på frånluften i huset för att ventilera med den nya boytan då det rummet har ett eget ventilationssystem.

Tror även man kan göra en lösning med ventilerat golv som tar tillluft från rummet och mekanisk frånluft under golvet för att ventilera både rummet och den fuktiga oisolerade plattan? Tänker att man då får ner varmluft under golvet som gör det kanske lite behagligare att gå på. Men det är mer än vad jag kan.

Ja, den fuktiga luften från kanske en blöt bil/fuktig garageplatta inte ventilerats ut och tillslut ventileras den fuktiga luften ut via små otätheter i plasten (som oftast monterades mycket slarvigt förr i tiden). Det kan vara orsak och då kan det vara bra att tänka lite extra på ventilationen i ert fall.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Mini-FTX aggregat typ Mitsubishi VL-50 eller VL-100 kostar runt 4-5000kr och är en liten prisvärd allt-i-ett lösning. Men det går absolut sätta i vanliga friskluftsventiler så länge man säkerställer att det finns ordentligt med drag ut till garaget/nya boytan. Fördelen med FTX är ju att värmen i luften återvinns så tar man bort lite kalldrag så behöver man inte heller bry sig att öka på frånluften i huset för att ventilera med den nya boytan då det rummet har ett eget ventilationssystem.

Tror även man kan göra en lösning med ventilerat golv som tar tillluft från rummet och mekanisk frånluft under golvet för att ventilera både rummet och den fuktiga oisolerade plattan? Tänker att man då får ner varmluft under golvet som gör det kanske lite behagligare att gå på. Men det är mer än vad jag kan.

Ja, den fuktiga luften från kanske en blöt bil/fuktig garageplatta inte ventilerats ut och tillslut ventileras den fuktiga luften ut via små otätheter i plasten (som oftast monterades mycket slarvigt förr i tiden). Det kan vara orsak och då kan det vara bra att tänka lite extra på ventilationen i ert fall.
Men herregud vad bra!! Tack för infon. En sån ska vi ha! Behöver man en sån i varje rum eller räcker det med att ha den i allrummet och så sträcker den sig in i sovrummen också? Garaget är 38m2 så den räcker ju enligt instruktion men den kanske menar öppen planlösning?
 
M Mandapeter skrev:
Men herregud vad bra!! Tack för infon. En sån ska vi ha! Behöver man en sån i varje rum eller räcker det med att ha den i allrummet och så sträcker den sig in i sovrummen också? Garaget är 38m2 så den räcker ju enligt instruktion men den kanske menar öppen planlösning?
sunnis sunnis skrev:
Mini-FTX aggregat typ Mitsubishi VL-50 eller VL-100 kostar runt 4-5000kr och är en liten prisvärd allt-i-ett lösning. Men det går absolut sätta i vanliga friskluftsventiler så länge man säkerställer att det finns ordentligt med drag ut till garaget/nya boytan. Fördelen med FTX är ju att värmen i luften återvinns så tar man bort lite kalldrag så behöver man inte heller bry sig att öka på frånluften i huset för att ventilera med den nya boytan då det rummet har ett eget ventilationssystem.

Tror även man kan göra en lösning med ventilerat golv som tar tillluft från rummet och mekanisk frånluft under golvet för att ventilera både rummet och den fuktiga oisolerade plattan? Tänker att man då får ner varmluft under golvet som gör det kanske lite behagligare att gå på. Men det är mer än vad jag kan.

Ja, den fuktiga luften från kanske en blöt bil/fuktig garageplatta inte ventilerats ut och tillslut ventileras den fuktiga luften ut via små otätheter i plasten (som oftast monterades mycket slarvigt förr i tiden). Det kan vara orsak och då kan det vara bra att tänka lite extra på ventilationen i ert fall.
Okej, en sista fråga. Behöver man ventilation om man ska installera en luftvärmepump? Hade ju varit bra om den gjorde lite samma grej. Allt i ett. Dom ser ju rätt lika ut.
 
Vad är det för sorts isolering?
 
sunnis
M Mandapeter skrev:
Men herregud vad bra!! Tack för infon. En sån ska vi ha! Behöver man en sån i varje rum eller räcker det med att ha den i allrummet och så sträcker den sig in i sovrummen också? Garaget är 38m2 så den räcker ju enligt instruktion men den kanske menar öppen planlösning?
Ni ska ventilera ut minst 13,3 l/s, kanske lite mer i sovrummet, kanske ska räkna på totalt 15l/s.

Två val, antingen med ett mini-ftx i varje rum. Finns ju även push/pull varianten som ser ut som ett friskluftventil. Skippar du FTX och bara kör vanlig frisluftsventiler så hade jag satt två i allrummet och en i sovrummet för att inte ta ut för mycket luft i en ventil, det kan bli dragit. Tänk på placering där element ska vara för att motverka drag. Kör du friskluftsventiler så behöver du dra ett spirorör på vinden och ut till det fria med en frånluftsfläkt, spiroröret drar du ner förslagsvis i garderobsutrymmet/walk-in-closet eller liknade om du ska ha det, man ska suga ut luften från "smutsiga" utrymmen. Men det är lite slöseri på energi att blåsa ut varmluften utan någon som helst värmeåtervinning.

En viktig fråga, är garaget kopplat med huset med en dörr? Ska det byggas badrum också?

M Mandapeter skrev:
Okej, en sista fråga. Behöver man ventilation om man ska installera en luftvärmepump? Hade ju varit bra om den gjorde lite samma grej. Allt i ett. Dom ser ju rätt lika ut.
En vanlig LVP har ingen ventilation, inte vad jag känner till.
 
Redigerat:
Tomture61
Antar att betongplattan ska isoleras .
Viktigt att den förses med platonmatta + dras upp till färdig golvhöjd .
Denna ventilation av betongplattan får ej byggas igen med tex golvlister dikt mot väggar / golv .

Tycker bilderna som TS bifogat borde sparas högst upp på detta forum .
Tycker jag i 100 tals inlägg försöker påtala att isolerar man måste byggnaden värmas .
Cellulosaisolering är perfekt som isolering , då räcker det med diffbroms i väggar / tak .
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.