prototypen prototypen skrev:
Verkar vara lite olika, Volvo V50 / Ford har "lösa lager". Kräver specialverktyg.
Har en Cheva HHR från 07, den har hjullagerenhet, bara att skruva men då kostar navet därefter (ca 3000).
Sharan var ju lättskruvad (om det inte rostat fast)

Protte
Behöver man inte alls till v50/Ford

Men man får vara påhittig..
 
engs engs skrev:
Det är inget jag rekommenderar, men banka låter som man använder "städet" på skruvstycket och en slägga.
Jag klämde naturligtvis ihop det hela under kontrollerade former sakta och försiktigt, hela tiden ha koll så allt är rakt. Kräver skruvstycke modell större så navet får plats på alla ledder och man kan klämma vid centrum.
fast ett tvåradigt lager på en släpvagn sitter inte alls med nån större presspassning så det är betydligt enklare. På många nyare VAG bilar så har de dessutom rationaliserat bort låsringar och därför skrivs det ibland om stor presspassning och högre tryck kan behövas. Brukar vara svårt att uppnå utan press och risken att förstöra saker utan är överhängande........
 
Har skruvat mycket bil i mina dagar, men jag lämnade bort för bytet på våran xc70.
Passade på att byta båda fram när ena började låta.

Kostnad för byte av 2 hjullager på meca ansluten verkstad, 1500kr inte värt att göra det själv för dom pengarna.

Köpte fag lager via autodoc för mindre än halva priset mot mekonomen.
 
L Lutte skrev:
Har skruvat mycket bil i mina dagar, men jag lämnade bort för bytet på våran xc70.
Passade på att byta båda fram när ena började låta.

Kostnad för byte av 2 hjullager på meca ansluten verkstad, 1500kr inte värt att göra det själv för dom pengarna.

Köpte fag lager via autodoc för mindre än halva priset mot mekonomen.
Fast de har ju skruvade kompletta nav......Inget behov av press alls, bara vanliga verktyg.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast de har ju skruvade kompletta nav......Inget behov av press alls, bara vanliga verktyg.
Det beror väl på årgång. Den modellen som kom 2008/2009 har väl lager+nav men ingen lös lagerhållare vilket gör det än knepigare utan specialverktyg om man inte vill fuska och pressa på navet och på så vis belasta lagret.

Oavsett vilket var 1500kr för jobbet billigt :D
 
Och för att återknyta till frågeställningen hade jag inte gett mig på att byta ett kompakthjullager utan antingen press eller specialverktyg, och speciellt inte om du är nybörjare och ska skruva på parkeringen.
 
Patrik440
C champion skrev:
Så allt måste göras på parkeringen eller lägenheten
Det är gott med frisk luft. :)
Bild av en biljackslyft och verktyg på marken framför upphissad Nissan Kubistar under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/P
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Blev resultatet bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.