L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tråkigt att höra. Det är nog ett väldigt specifikt fall om saken bara gäller lukt. Själva syftet att isolera är ju uppfyllt så det kan bli en långt och svår resa i tingsrätten och de enda som vinner på det brukar vara advokaterna. Går det inte att komma överens om att ni river och dom gör om jobbet eller något åt det hållet?
Det är som att någon skulle be om att måla en vägg brun, och så tar företag i fråga dit en hink med skit och smetar på.
Syftet är uppnått: Det är brunt, men är det korrekt?
 
  • Gilla
  • Haha
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
L Lunda123 skrev:
Det är som att någon skulle be om att måla en vägg brun, och så tar företag i fråga dit en hink med skit och smetar på.
Syftet är uppnått: Det är brunt, men är det korrekt?
Nu tog du i lite väl mycket. Kommer du dragandes med en sådan jämförelse i tingsrätten blir det godnatt direkt :(
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Har materialet inte härdat ordentligt och det luktar kraftigt så är det nog en uppenbar hälsorisk.

Dofterna kommer sannolikt från flyktiga (dvs volatila, sprider sig i luft) aromatiska kolväten ("kemikalier") som borde reagerat och bildat stabila ämnen.

Så att hävda att jobbet är korrekt utfört för att det isolerar är inte rätt. Dessutom är isoleringen säkert sämre om inte materialet reagerat korrekt, utan är kompaktare.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
L
Hej, om någon är intresserad/vill hjälpa...

Uppföljning: Företaget kom hit och sprutade på ett till lager (under stor protest och sura miner) MEN det hjälpte inte.
Det luktar fortfarande oerhört mycket där uppe. Bryter man av skummet och luktar så råder det ingen tvekan att det är därifrån det luktar.
Företaget svarar nu inte, tror de har fått nog (jag med..)

ARN är inget alternativ (måste rapporteras till ARN inom 1 år från det att jag först klagade till företaget)
Så i mitt huvud är nästa steg juridisk hjälp samt stämning alá amerikanska filmer...
 
Eller så häftar du upp ett lager åldersbeständig byggfolie innan du monterar innertaket. Tejpa tätt i alla skarvar så kommer inte lukten störa dig mer. Och dessutom till en bråkdel av kostnaden jämfört med vad du planerar...
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L
Person som arbetar med isolering under snedtak med synliga träbalkar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M Maijckel skrev:
Eller så häftar du upp ett lager åldersbeständig byggfolie innan du monterar innertaket. Tejpa tätt i alla skarvar så kommer inte lukten störa dig mer. Och dessutom till en bråkdel av kostnaden jämfört med vad du planerar...
Såhär ser det ut. Åtminstone 1 sida av träbalkarna andas, så vill inte täcka in alla balkar utan bara själva skummen? Blir mycket tejpande men om det skulle lösa problemet så är jag all for it...
 
L Lunda123 skrev:
[bild]

Såhär ser det ut. Åtminstone 1 sida av träbalkarna andas, så vill inte täcka in alla balkar utan bara själva skummen? Blir mycket tejpande men om det skulle lösa problemet så är jag all for it...
Träbalkarna ska inte "andas". Eller menar du att yttertaket inte är tätt så att du måste ventilera ut regnvatten?

Plasten ska sitta på den varma sidan, dvs. så nära insidan som möjligt. Förutsatt att ditt yttertak är tätt är det innifrån fukten kommer som du inte vill ha ut i träbalkarna.

Du ska alltså inte behöva tejpa mellan alla balkar utan sätt upp plasten hel och tejpa mot ytterväggar och eventuella innerväggar.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
L
M Maijckel skrev:
Träbalkarna ska inte "andas". Eller menar du att yttertaket inte är tätt så att du måste ventilera ut regnvatten?

Plasten ska sitta på den varma sidan, dvs. så nära insidan som möjligt. Förutsatt att ditt yttertak är tätt är det innifrån fukten kommer som du inte vill ha ut i träbalkarna.

Du ska alltså inte behöva tejpa mellan alla balkar utan sätt upp plasten hel och tejpa mot ytterväggar och eventuella innerväggar.
Tack för svar!
Jo, det lär vara tätt. Jag tänkte i min okunnighet att man inte vill bygga in balkarna så de inte kan "andas" men jag förstår vad du menar. Kan vara värt att testa. Tack!
 
L Lunda123 skrev:
Tack för svar!
Jo, det lär vara tätt. Jag tänkte i min okunnighet att man inte vill bygga in balkarna så de inte kan "andas" men jag förstår vad du menar. Kan vara värt att testa. Tack!
Använd riktig tejp, typ denna.

Tätningstejp åldersbeständig SP (P-21601) | Byggmax

Tejpa alla skarvar och mot väggarna så kommer inte lukten igenom.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Känns rätt tveksamt att försöka "plasta in" ett uppenbart fel. Huset blir ju i princip osäljbart.

Från Kanadas motsvarighet till Plus om sprutisolering (dramavarning):


Förbannat tråkig sits, men jag hade nog sanerat och försökt ge mig på klåparföretaget som gjort fel.
 
  • Ledsen
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
L
Det är en helt absurd situation. Nästan en Aftonbladet artikel situation? haha.
Sitter i en riktig rövsits. Varken min hemförsäkring eller företagets försäkring eller företaget själva är behjälpliga.
Vi kan i princip inte bo i huset, och har levt med detta i ett par år nu.
Hemskt!
 
L Lunda123 skrev:
Det är en helt absurd situation. Nästan en Aftonbladet artikel situation? haha.
Sitter i en riktig rövsits. Varken min hemförsäkring eller företagets försäkring eller företaget själva är behjälpliga.
Vi kan i princip inte bo i huset, och har levt med detta i ett par år nu.
Hemskt!
Verkligen hemskt och bedrövligt på alla sätt och vis. Men hur har ni kunnat bo där ett par år utan att bara skära bort skiten och ta dit en blästrare för att få bort de sista ?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
L
L Lechuza skrev:
Verkligen hemskt och bedrövligt på alla sätt och vis. Men hur har ni kunnat bo där ett par år utan att bara skära bort skiten och ta dit en blästrare för att få bort de sista ?
Det luktar bara på sommaren. Flyttat ner hela bohaget till nedervåningen nu under sommaren..
 
L Lunda123 skrev:
Det luktar bara på sommaren. Flyttat ner hela bohaget till nedervåningen nu under sommaren..
ah okej då fattar jag. Tyvärr är de väl bara att sätta igång och få ner skitet. Ni lär ju få avsätta ett gäng timmar på de men de kommer nog kännas bra och säkert efter de e gjort, kämpa!
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
L
Om någon är intresserad av uppföljningen på detta så har jag skrivit en ny tråd i Juridik forumet.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.