T
Har googlat lite på bästa sättet att ta bort rost. Finns förslag om att använda tex vinäger, bakpulver, bikarbonat m.m.
Har flertalet skiftnycklarna som är i behov av ett antirostbad.

Vad har funkar för er?
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Sök på "pysslargrogg" här i forumet så får du svar på din fråga.
 
”Pysslargrogg” är, förutom att vara både billigt och bra, ett fantastiskt namn på företeelsen. Blandade mig en senast igår :D
 
  • Gilla
paltskallen
  • Laddar…
T
Nu har jag testat följande:

Pysslargrogg
Bikarbonat
Bakpulver
Ättika och salt
WD-40 rostlösare

Testade på några lätt rostiga hantlar. En behandling per hantel. Ett väldigt ovetenskapligt test. Men kul att se resultatet.
Återkommer ikväll :)
 
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Ättika och salt är ett recept för rost snarare än mot, iaf om du låter det torka. Ättika löser dock rost och funkar ganska bra på egen hand ihop med lite mekanisk rengöring.
Pysslargrogg funkar bäst om du håller ytan fuktig, tex genom att lägga på groggdränkt hushållspapper och plasta in om det är större saker.
 
Vad är receptet för en sådan här, gjuten för ca 200 år sedan vid masugn.
Rostig gammal gjutjärnsgryta med lock från en masugn, ca 200 år gammal, mot en röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska den användas eller bara vara prydnad, ute eller inomhus? Elektrolys används på dyrbara forntidsämnen då det inte nöter bort mer material utan konverterar rosten. Sedan olja på.
 
A ansic skrev:
Ska den användas eller bara vara prydnad, ute eller inomhus? Elektrolys används på dyrbara forntidsämnen då det inte nöter bort mer material utan konverterar rosten. Sedan olja på.
Inte användas, enbart prynad. Ute men i skyddat läge.
 
Hessa Kalkbort, vart får man tag på detta magiska medel nu? ÖoB verkar inte ha några flaskor kvar, iaf inte i Stockholmstrakten!? :s
 
F Freee123 skrev:
Hessa Kalkbort, vart får man tag på detta magiska medel nu? ÖoB verkar inte ha några flaskor kvar, iaf inte i Stockholmstrakten!? :s
Har för mig att ICA brukar ha detta i sitt sortiment.
 
F Freee123 skrev:
Hessa Kalkbort, vart får man tag på detta magiska medel nu? ÖoB verkar inte ha några flaskor kvar, iaf inte i Stockholmstrakten!? :s
Uppåt Uppsala brukar det finnas kalbortmedel i varenda kiosk?
 
Elektrolys i målarsoda (natriumkarbonat). Basiskt elektrolyt undviker ny korrosion.
- Använd en gammal batteriladdare som strömkälla.
- Använd vanlig stål, typ armeringsjärn som elektroder.
- Använd ALDRIG rostfritt stål som elektrod. Det löser ut sexvärt krom.
När elektrolysen är klar har rosten konverterats till magnetit. Det är svart och kan lätt skuras av objektet.
 
  • Gilla
Qjanto och 4 till
  • Laddar…
Har testat en hel del olika metoder när det gäller rostborttagning. Elektrolys är definitivt en av de mest effektiva metoderna, men kan vara lite bökigare än annat.

När det gäller ketchup, vinäger, ättika, kalkbort, cola och allt vad det innebär har de en ting gemensamt: lågt PH-värde.

Personligen har jag två favoriter: Citronsyra och fosforsyra. De flesta magiska kalkborttagningsmedel innehåller förövrigt fosforsyra blandat med vatten och en droppe tensider.

Föredrar klart citronsyra över allt annat. Det är billigt. Kan inhandlas på matvarubutik (finns oftast i en påse bland alla kryddor). Luktar inte som t.e.x ättika. Och kan enkelt blandas ut med vatten till önskad koncentration.

Fosforsyra: pH 1,5
Citronsyra: pH 2,2
Ättika: pH 3
Coca-Cola: pH 3

Helt klart bästa metoden att få bort kalkavlagringar i toaletten. Häll i en deciliter citronsyra och låt verka.

När det gäller verktyg: Glöm inte att återställa PH-värdet direkt när du badat verktyget i syra eller ättika genom att t.ex. hälla på bikarbonat eller tvätta med diskmedel.

Duscha sen med wd40 eller liknande för att skydda temporärt mot blixtrost. För mer beständigt skydd kan jag rekommendera en värmebehandling med linolja.

Länkar även till min absoluta favoritvideo gällande ämnet!
riktigt bra video!
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Kolla bilvårdshyllorna, där får man sälja vilka roliga/farliga kemikalier som helst :cool:

Här är en favorit mot rost:
https://pingens.se/produkt/acid-clean-gel/

Saltsyra. Finns konkurrenter med oxalsyra eller mildare som kallas flygrostlösare (då finns det på Biltema också).

Lotnam här ovanför har full koll.

Min favorit med fosforsyra är ocean kalkbort power, finns på Apotea, granngården etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.