Jag tänkte förresten prova göra det så billigt som möjligt så det får bli att gräva/borra.
Kostar nån 1000 att få dit grävare, men det hade så klart varit bättre, då hade man kunnat lägga ner droppslang också
 
Kolla ev sluttning på marken och lägg en "vall" på nersidan för att hålla kvar mer regn och bevattningsvatten. Ett par slystammar som t ex tätas med överbliven jord gör skillnad och om några år syns det inte mer än att gräset växer bättre där "vallen" låg.
Att täcka med träflis eller motsvarande funkar också, gärna i kombination med "vall". Med tanke på beskrivningen av ytan så funkar det också sly (torkad annars får du sticklingar) granris, halm, hö, dålig ensilage osv som täckmaterial. När täcknaterialet bryts ner tillför det kol och mineraler till jorden runt häcken.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Var och kikade idag vid 2a projektet jag har, där kapade vi allt skräp som växte där i våras och nu börjar det komma upp 3-4dm höga blandade växter

Bla den här som jag tror är syren

Olika gröna plantor i skogsmark, eventuell syren och annan okänd vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det mesta som växer det här

Odlingsyta med blandade växter, potentiell syren och oidentifierade gröna skott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vet vad det är?

Det är alltså 30-40m med mesta dels det på sista bilden men även en del syren? om det är det det är på första bilden.

Hur blir jag av med det andra oönskade?
Rycka bort, klippa ner, kemiska medel?

Jag är ju mest rädd att det är rycka som gäller...
Hur får man dom små syrenerna att skjuta rotskott?
 
nino nino skrev:
Sen är det mesta som växer det här

[bild]

Någon som vet vad det är?

Det är alltså 30-40m med mesta dels det på sista bilden men även en del syren? om det är det det är på första bilden.

Hur blir jag av med det andra oönskade?
Rycka bort, klippa ner, kemiska medel?

Jag är ju mest rädd att det är rycka som gäller...
Hur får man dom små syrenerna att skjuta rotskott?
Det där andra är någon sorts spirea. Jag har också fullt av dem. Mina har trista rödrosa blommor. De är nästan omöjliga att få bort och sprids via massor av rotskott. Jag har klippt ned dem så långt det går och kör över dem med gräsklipparen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ok det var ju inte så bra...

Man skulle ha kört gammal roundup på allt då men det bär emot
 
nino nino skrev:
Hur får man dom små syrenerna att skjuta rotskott?
Det kommer så fort de växt till sig lite.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Klipp ner allt som inte är syren, gärna nu och minst en gång innan hösten. Min erfarenhet av syren är det bara är lönnar som konkurrerar och inte ens det går bra när häcken väl är uppvuxen. Min mor har haft spirea i direkt anslutning till häcken och problemet då var att syrenen tog över....
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Är det någon form av spirea så är du "körd" vi hade en gammal spireahäck i förra huset. Den var helt omöjlig att hålla i shack.
Sköt rotskott överallt och bredde ut sig helt galet. Fick klippa den rejält hårt varje år och sen klippa regelbundet för att hålla skotten borta.

Baksidan av häcken var mot en skog och där växte den kanske en 10meter in och under mina år i huset så växte den ut i kommunens åker med säkert 4meter trots att dom klippte åkern 1 gång per år.

Jag skulle börja bekämpa den redan nu för att bli kvitt skiten
 
L Lutte skrev:
Är det någon form av spirea så är du "körd" vi hade en gammal spireahäck i förra huset. Den var helt omöjlig att hålla i shack.
Sköt rotskott överallt och bredde ut sig helt galet. Fick klippa den rejält hårt varje år och sen klippa regelbundet för att hålla skotten borta.

Baksidan av häcken var mot en skog och där växte den kanske en 10meter in och under mina år i huset så växte den ut i kommunens åker med säkert 4meter trots att dom klippte åkern 1 gång per år.

Jag skulle börja bekämpa den redan nu för att bli kvitt skiten

Då är det nog kört redan, har fått växa fritt i 20år
 
Z z_bumbi skrev:
Klipp ner allt som inte är syren, gärna nu och minst en gång innan hösten. Min erfarenhet av syren är det bara är lönnar som konkurrerar och inte ens det går bra när häcken väl är uppvuxen. Min mor har haft spirea i direkt anslutning till häcken och problemet då var att syrenen tog över....
Bättre att rycka kanske?
 
nino nino skrev:
Då är det nog kört redan, har fått växa fritt i 20år
Jag hade klippt ned spirean med trimmer eller röjsåg och släppt fram syrenen i förhoppning om att syrenen konkurrerar ut spirean. Det är nog det bästa du kan göra för jag tror knappast att du vill börja gräva upp rotsystemet.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Spirea är jobbig. Med inställningen att det är kört är det definitivt kört. Det behövs nog mer än en klippning per år.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag hade klippt ned spirean med trimmer eller röjsåg och släppt fram syrenen i förhoppning om att syrenen konkurrerar ut spirean. Det är nog det bästa du kan göra för jag tror knappast att du vill börja gräva upp rotsystemet.

Problemet är ju att det är helt blandat med spirea och syren så trimmer går inte då ryker allt...
 
D Daniel 109 skrev:
Spirea är jobbig. Med inställningen att det är kört är det definitivt kört. Det behövs nog mer än en klippning per år.

Jag bor inte där så det blir ju inte att man kan gå ut och ta 10min då och då
 
Tror jag provar att rycka där det är syren och trimma ner där det bara är spirea.

Sen får jag väl prova att rycka det som kommer upp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.