Jag ska koppla in vatten till min diskmaskin med hjälp av IKEAs Knyckla.
Vinkeladapter för diskmaskin med en spetsig och en trådad anslutning på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den ska kopplas in mellan vattenröret upp till blandaren och ventilen.
Vattenrörsanslutningar med flexibla ledningar och en beskriven spetsig ventilände.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilen har en "ände" som ser ut som denna: GetPrimaryProductImage
dvs spetsig. När jag kopplade ihop Knyckla och ventilen gick ju packningen sönder då den spetsiga kanten på ventilen skar sönder gummit.

Vad kallas dessa olika "ändar" på rören och vad ska jag ha mellan ventilen och Knyckla för att det inte ska läcka?
 
Krilleman
Du har en helt vanlig klämringsände som inte är anpassad för planpackning.

Klämringskopplingar ska man aldrig blanda, precis som du har just nu tråkigt nog...

Har du möjlighet att stänga av vattnet och montera nya avstängningsventiler?

Läs mer i mitt inlägg här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...skin-pa-10-mm-kran.313112/page-2#post-2936343

Fyra olika typer av klämringskopplingar för rörinstallationer numrerade 1 till 4 på en bordsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Klämringskopplingar ska man aldrig blanda, precis som du har just nu tråkigt nog...

Har du möjlighet att stänga av vattnet och montera nya avstängningsventiler?
[bild]
Det var jag (och min pappa) som satte dit de nuvarande ventilerna då de funkar med vattenrören men tydligen inte med Knycklan. Jag har möjlighet att byta ventiler. Ska det vara klämringsände på ena sidan mot vattenröret och planände mot Knycklan? Måste jag byta båda ventilerna eller fungerar de bra med de vattenrören jag har?
 
Krilleman
Du har Conex på befintliga muttrar, så min rekommendation blir att byta hela rasket så det blir korrekt direkt. Glöm inte stödhylsor om befintliga rör är mjuka. Kör Vatette om möjlighet finns.
 
Krilleman Krilleman skrev:
byta hela rasket .
Och när du skriver "byta hela rasket" menar du då ventilerna och anslutningsslangarna till blandarens slangar eller menar du även ändarna på de befintliga vattenrören (som är av någon metall)?
Tack för alla svar hitintills. Det finns så mycket man måste ha koll på som man inte visste att man behövde a koll på :D.
 
Krilleman
Jag menade bara ventilerna, ursäkta otydligheten!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag menade bara ventilerna, ursäkta otydligheten!
Finns det ventiler med klämringsände på ena sidan och planände på andra?
Är det ett alternativ att fila ner ena änden så den blir plan?
 
Det finns planadapter, se nr 3 på bilden.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Krilleman
Klart det finns planända på Vatette!

Men har knyckla lekande mutter eller fast på inkommande? Jag har aldrig installerat denna enhet från IKEA...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.