Kan ju uppdatera lite efter 10år :)

Häcken växte till sig efter nedklippning utan gödning, vi har klippt varannan år kanske och den är helt ok.
Har väl tänkt i många år att jag skulle kapa ur grövsta stammarna på 1/3 för att få lite nytt men det har inte blivit av än, men vilket år som helst så :D

Men nu vill jag ta rotskott och göra en ny häck vid mitt 2a projekt.
Är det bara att rycka skotten eller ska man gräva upp dom?
Finns 5cm till 100cm skott jag kan ta.
Vill göra det så enkelt och billigt som möjligt.

Hur tätt ska jag sätta dom? På rak linje eller flytta varannan en bit inåt?

Har både lila och vit och tänkte att det kunde vara kul att blanda? Eller är det dumt?
 
  • Gilla
Bosemannen
  • Laddar…
Jag grävde upp 70-100cm syrenplantor/skott ur en befintlig häck förra sommaren. Tog med en rejäl jordklump för att behålla rot/rötter i så stor utsträckning som möjligt.
Behövde fylla ut luckor i en annan häck. Satte enkla pinnar som växtstöd för att de längsta inte skulle böja sig i kraftig vind.
På nya stället grävde jag större hål och fyllde upp med planteringsjord för energikick.
Rätt/fel? Ingen aning. Funkade iallafall. Samtliga ca 15st som flyttade överlevde och växer.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Inser att det här nog är ett rätt stort jobb då det är ca 40m och det verkar vara 3-4 plantor/meter.
Så runt 160 skott som ska upp, 160 hål som ska grävas osv... rätt mycket rötter skulle jag tro då det varit igenväxt
 
Gör det sent i höst när marken är fuktig, grävandet blir lättare och du slipper allt vattnande nu! Du kan få bitar av grenar att rota sig, men om du har rotskott som du kan gräva upp så lyckas du lättare. Rak linje eller zigzag väljer du själv, häcken kommer med tiden att växa ihop i alla fall. Om du sätter i rak linje har du kanske bättre möjlighet att hålla den smal. Bred blir den i alla fall med tiden!

Min erfarenhet är att syrenhäcken med tiden blir bredare än man trodde och rätt som det är växer den utanför tomtgränsen. Skulle jag plantera en syrénhäck idag skulle jag sätta skotten minst 2 meter från tomtgräns! Sedan måste man ta för vana att gå med gräsklipparen utanför häcken för att hindra att den breder ut sig med rotskott.

Jag tycker det är snyggt med syrénhäck i blandade färger, men det gör du som du tycker…

PS 2 plantor per meter räcker! Med tiden fylls mellanrummet ut med rotskott. Jag tror jag nöjde mig med 1 planta per meter.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Inser att det här nog är ett rätt stort jobb då det är ca 40m och det verkar vara 3-4 plantor/meter.
Så runt 160 skott som ska upp, 160 hål som ska grävas osv... rätt mycket rötter skulle jag tro då det varit igenväxt
160 hål.. då hade jag köpt en gammal manuell isborr på loppis och offrat i jorden. Funkar överraskande bra.
Alt hyrt bensindriven jordborr för ännu snabbare process. Sjukt effektivt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag tänkte sätta häcken 1m in på grannens tomt :crysmile: det är obrukad mark som stått lika i alla tider, men jag ska så klart fråga först.

Jag skulle gärna att den blir stor och tät fort, då den ska fungera som insynsskydd

En gammal isborr har jag så den får det bli

Kanske börjar med en planta var 50cm och sen en mellan om orken finns :)

Är det dumt att börja redan nu då? Ska det ner 160st så kanske man ska ta några då och då?
 
M MasMats skrev:
160 hål.. då hade jag köpt en gammal manuell isborr på loppis och offrat i jorden. Funkar överraskande bra.
Alt hyrt bensindriven jordborr för ännu snabbare process. Sjukt effektivt.
Eller en plintborr som lämpar sig bättre i jorden..
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Brukar bara dra rotskott, en del går så klart av vid uppdragning (men inte så många) Sen gör jag ett hål med spätt där rotskott åker ned. Stora flertalet av skotten överlever och processen är väldigt effektivt och skadar inte moderplantan (vilket grävning kan göra).
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag tänkte sätta häcken 1m in på grannens tomt :crysmile: det är obrukad mark som stått lika i alla tider, men jag ska så klart fråga först.

Jag skulle gärna att den blir stor och tät fort, då den ska fungera som insynsskydd

En gammal isborr har jag så den får det bli

Kanske börjar med en planta var 50cm och sen en mellan om orken finns :)

Är det dumt att börja redan nu då? Ska det ner 160st så kanske man ska ta några då och då?
Vet inte hur det är hos dig, men hos mig är det stenhårt i marken nu. Går inte att få ned en spade! Planterar du nu måste du vara beredd på att vattna mycket hela sommaren! Planterar du i oktober blir det lättare att gräva och bättre chans att de överlever. Sedan kommer du att behöva vattna nästa sommar också, men då har plantorna i alla fall fått rotfäste.

I stället för att göra 160 hål är det bättre att gräva ett dike! Då har du möjlighet att jordförbättra och lättare att hålla ogräsfritt. Plantorna etablerar sig snabbare om man jobbar lite med att ge bra förhållanden i början. Hyr in en gubbe med en minigrävare så är diket grävt i ett nafs.

Sedan detta med att plantera häck på grannens mark skulle jag verkligen vilja avråda från! Otaliga grannfejder har börjat på detta sätt! Du och grannen kanske överens nu, men sedan blir det ägarbyte, ingen vet vad som överenskommits, den ene tror att häcken är gränsen, den andre letar efter gränsrör…. Hur många sådana strider har man inte läst om här på detta forum, inte minst?! Om ni gör något sådan överenskommelse så skriv åtminstone ett arrendeavtal eller servitut som följer med fastigheten. Skriv ner vem som ansvarar för att sköta häcken. Sköts den inte så har ni efter trettio år ett 40 meter långt vildväxande syrénbuskage som blir bredare, bredare, bredare.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag kan ju klippa på min sida :)
Det är en markbit på några 100kvm omgärdat av 2 bäckar och en väg så det kommer inte byggas där.
Sätter jag precis i gränsen så är det en knöl och närmare då kommer jag in i friggeboden som står där och det var därför jag rensat att nu för att slippa ha växtlighet mot den.

Vi får se, ingen vet riktigt var gränsen går heller men vi har hittat ett gammalt rör men det kan ju vara nåt annat
 
nino nino skrev:
Jag kan ju klippa på min sida :)
Det är en markbit på några 100kvm omgärdat av 2 bäckar och en väg så det kommer inte byggas där.
Sätter jag precis i gränsen så är det en knöl och närmare då kommer jag in i friggeboden som står där och det var därför jag rensat att nu för att slippa ha växtlighet mot den.

Vi får se, ingen vet riktigt var gränsen går heller men vi har hittat ett gammalt rör men det kan ju vara nåt annat
Normalt gäller att den som äger häcken sköter om den på båda sidorna. Därför ska häcken stå på egen mark med utrymme för att du ska kunna sköta den utan att kliva på grannens mark. Om du nu får godkännt av grannen att sätta din häck på hens mark så kan du inte ta för givet att hen ska vilja ta ansvar för att sköta sin sida av häcken! Se där, ett frö till en framtida grannfejd!

Leta fram gränsmarkeringarna så att du och grannen är överens om var gränsen går. Skriv sedan ett avtal om häcken och dess skötsel. Det är mitt råd!
 
  • Gilla
dilea och 1 till
  • Laddar…
Ägaren är 80 plus, när jag frågade ang träden och allt annat skit i tomtgränsen så var det helt ok att fälla allt jag ville, oavsett om det var hans eller mitt, inte ens ved ville han ha.

Samma sak på baksidan, där äger han marken men visste inte om jag ägde nåt på den sidan bäcken, han ska gallra där och jag sa lika ta ner allt du vill även om det är mitt.

Grannsämja på bästa nivå, han äger också en äng där alla i den delen av byn med häst är och rider, till och med hinder är utställda.

När man bor på landsbygden så hjälps man åt.

Samma sak med andra grannen, där växer det björkar I granhäcken, frågade om vi skulle ta ner dom, ja såga ner allt du vill, jag hämtar riset med traktorn och gör mig av med det.

Kanske jag som är naiv och tror det bästa om alla, har fått höra det några gånger...
 
Jag kommer så klart att sköta om hela häcken, oavsett var den blir.
Jag menade mest på att om vi blir osams och häcken står hos grannen och blir vildvuxen för att grannen säger att jag inte får gå in på hans mark och klippa så kan jag åtminstone sköta om och klippa det som växer mot min mark.

Syrenhäcken ifråga som tråden handlar om från början, den sköts helt av mig och står på en avig grannes sida... Han skiter helt i den, jag skiter I han och klipper och sköter om den på båda sidor, nu gränsar den mot en "affärsbyggnad" så man tycker ju att han borde vara noga med att det är snyggt men nej...
 
nino nino skrev:
Ägaren är 80 plus, när jag frågade ang träden och allt annat skit i tomtgränsen så var det helt ok att fälla allt jag ville, oavsett om det var hans eller mitt, inte ens ved ville han ha.

Samma sak på baksidan, där äger han marken men visste inte om jag ägde nåt på den sidan bäcken, han ska gallra där och jag sa lika ta ner allt du vill även om det är mitt.

Grannsämja på bästa nivå, han äger också en äng där alla i den delen av byn med häst är och rider, till och med hinder är utställda.

När man bor på landsbygden så hjälps man åt.

Samma sak med andra grannen, där växer det björkar I granhäcken, frågade om vi skulle ta ner dom, ja såga ner allt du vill, jag hämtar riset med traktorn och gör mig av med det.

Kanske jag som är naiv och tror det bästa om alla, har fått höra det några gånger...
Problemen brukar uppstå efter ägarbyte…..
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Problemen brukar uppstå efter ägarbyte…..
Absolut kan det bli så
Nu är det nog barnbarnet som ärver, han och jag är yrligt bekanta och har varit det i 30år, han bor 1mil därifrån och som sagt går det inte att bruka den biten som gränsar mot mig till nåt, inte ens hö

Men jag kanske återkommer om några år och frågar hur jag ska göra med en jävlig granne som inte låter mig sköta om "min" häck som står på hand mark :D

Nejdå det är bra att du tar upp det där, ska absolut kolla lite extra och prova få iaf det mesta på min sida
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.