G Greger_08 skrev:
Ska bli intressant och se vad "slut värdet" av en elbil kommer landa på . /…/ Själv gissar jag på att det är hur många mil man kommer på en laddning kommer sätta priset på blivande vrak.
Ganska sannolikt kommer batteriet vara mer värt än bilen när den är skrotfärdig, så det kan bli så att bilar för under 50.000 är något som kommer försvinna. Men vi får väl se, kanske sjunker batteripriserna så mycket att återanvändning av batterierna inte blir så attraktivt som många nu tror.
 
Eller så blir det återvinning av batterier som gör att kostnad/pris kan sänkas. Utifrån att man idag bygger fabriker för återvinning och satsar utvecklingspengar på det borde någon redan gjort den kalkylen.;)
 
K kasper1 skrev:
Köpte en Polestar 2 februari 2021.
Innan jag köpte bilen var jeg medveten om at verklig räckvidd och wltp icke var i paritet. Och behovet var äntligen at köra från norra skåne til Köpenhamn och retur.

På vinteren kommer jag på jobbet i Köpenhamn om jag tar färgen och kör max 120 km/t på motorväg avstånden är t/r 220 km och jag har 10 % kvar

Skal jag til Kastrup flygplats blir det 280 km t/r och det klarer jag precis på sommeren.

Kyla, regn och vind är mycket stora faktorer kring räckvidden.

Negativt:
Mjukvaran är skit, varje release fixar fel men introducerar nya.

Postivt:
Otrolig fin drivlina och chassi
Drar 1500 kg
Mycket stabil i vinterväder
Det tråkigaste med Polestar 2 är just att förbrukningen är så hög. En ID4 är både större och snålare
 
A AndersS skrev:
När det gäller vätgas och infrastruktur så finns grunden redan på plats och troligtvis också intresserade investerare.
Dagens befinliga tankställen för bensin/diesel kan anpassas.
Så vi får se.
Bygga en vätgas infrastruktur när det är så enkelt med elbilsladdarna? Det är inte bara att konvertera en dieseltank direkt. Allt måste bytas.
Det kommer säkert dyka upp fler ställen men med dages tank och bränsleceller i bilar tar vätgassystemet rätt mycket plats.
 
A AndersS skrev:
Eller så blir det återvinning av batterier som gör att kostnad/pris kan sänkas. Utifrån att man idag bygger fabriker för återvinning och satsar utvecklingspengar på det borde någon redan gjort den kalkylen.;)
Ja, kostnaden för bilens livslängd kan hållas nere av att den har ett restvärde när den är slut som bil, men det är ju inte detsamma som att det går att köpa en billig bil.

Om vi förenklat tänker att batteriets värde är konstant över bilens livslängd skulle man kunna se det som en pantkostnad.

Säger vi att värdet är 100 tkr skulle vi då kunna rita upp en teoretisk värdekurva som att:
  • en ny elbil kostar 500 tkr + pant
  • en fem år gammal kostar 300 tkr + pant
  • en tio år gammal kostar 150 tkr + pant
  • en 15 år gammal kostar 50 tkr + pant
  • en 20 år gammal kostar 0 + pant

Det innebär fortfarande att den 15 respektive 20 år gamla bilen skulle vara värd 150 respektive 100 tkr, och det kommer ju att prisas in längs hela ägarkedjan.

I verkligheten skulle förstås även batteriet sjunka i värde över tid, men sannolikt som sagt mindre än bilen i övrigt. Och begagnade elbilar lär därför komma att vara dyrare än motsvarande avgasbilar.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bygga en vätgas infrastruktur när det är så enkelt med elbilsladdarna? Det är inte bara att konvertera en dieseltank direkt. Allt måste bytas.
Det kommer säkert dyka upp fler ställen men med dages tank och bränsleceller i bilar tar vätgassystemet rätt mycket plats.
Det finns två stora fördelar med vätgas som jag kan komma på på rak arm. Först har vi detta med tiden det tar att fylla på jämfört med tiden det tar att ladda. Sedan har vi möjligheten att anpassa tillverkningen av vätgas till när det finns gott om el. Det borde kunna vara värdefullt om det framöver blir en större andel elproduktion som inte är styrbar. Vindkraft till exempel.

Men sedan har vi ju nackdelar också. Det är en sämre verkningsgrad på processen så att det kommer att gå åt mer el än vad som är fallet vid batterier. Kanske har det en plats att fylla i framtiden. Men idag ligger elbilar bättre till tack vare bättre infrastruktur och lägre pris.
 
A Avemo skrev:
Det finns två stora fördelar med vätgas som jag kan komma på på rak arm. Först har vi detta med tiden det tar att fylla på jämfört med tiden det tar att ladda. Sedan har vi möjligheten att anpassa tillverkningen av vätgas till när det finns gott om el. Det borde kunna vara värdefullt om det framöver blir en större andel elproduktion som inte är styrbar. Vindkraft till exempel.

Men sedan har vi ju nackdelar också. Det är en sämre verkningsgrad på processen så att det kommer att gå åt mer el än vad som är fallet vid batterier. Kanske har det en plats att fylla i framtiden. Men idag ligger elbilar bättre till tack vare bättre infrastruktur och lägre pris.
Ja exakt. Som energilager nära vindkraftsparker och snabbladdare tycker jag det är vettigt.

Men för bilar tycker jag mest det är att krångla till det för att spara några minuter på en långresa. Till vardags lär väl vätgashybrider ändå ha 100-150km räckvidd på batteri?
 
A AndersS skrev:
Eller så blir det återvinning av batterier som gör att kostnad/pris kan sänkas. Utifrån att man idag bygger fabriker för återvinning och satsar utvecklingspengar på det borde någon redan gjort den kalkylen.;)
Förklara gärna hur återvinning av batterier kan sänka priserna på begagnade bilar, jag hänger inte med i hur det skulle fungera? Möjligen kan återvinning av batterier sänka priserna på nya batterier, men det är lite tveksamt hur lönsamt det kommer vara i längden. Nyare bilar kommer att ha annan batteriteknik att gamla bilar, så batterierna från gamla bilar kan antagligen inte återvinnas för att användas i nya bilar. Det blir nog snarare så att batterier från gamla elbilar återvinns som energilager för effektbalansering.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja exakt. Som energilager nära vindkraftsparker och snabbladdare tycker jag det är vettigt.
Så att man får både nackdelen med lång laddningstid och nackdelen med dålig verkningsgrad?

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Men för bilar tycker jag mest det är att krångla till det för att spara några minuter på en långresa. Till vardags lär väl vätgashybrider ändå ha 100-150km räckvidd på batteri?
Hur krångligt det blir för användaren vet vi inte än mer än att det är ganska krångligt i dag då det finns få ställen att tanka vätgas på.
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Ja, det är ju precis det där som är min situation. Jag kör 800 mil om året, även om jag skulle pendla till jobbet med bilen skulle jag inte komma upp i mer än 1600 mil om året. En begagnad kombi som går på bensin är idag bästa valet för mig, trots det höga bensinpriset. Ny bil går bort helt eftersom värdeminskningen blir för stor i förhållande till körda mil, ny elbil blir ännu värre.

800 mil, 0,65 liter milen och 25 spänn litern ger att bensinen kostar mig 13 000 om året. Vilka nya bilar har en värdeminskning på mindre än 13 000 om året? Man får väl nästa räkna med att en ny bil tappat så mycket så fort man kört ut den ut bilhallen.

Begagnade kombi elbilar är det rätt ont om.
Och jag har skrivit till dig minst 5 ggr att elbil är inget du ska satsa på.
Att ditt sätt att ha bil och det du vill ha med den innebär att det finns ingen lämplig sådan för dig på marknaden, åtminstone i nuläget.

Ska jag behöva skriva detta många gånger till?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Mikael_L
G Greger_08 skrev:
Ska bli intressant och se vad "slut värdet" av en elbil kommer landa på . Idag kan man ju köpa bilar som har några tusen mil kvar runt 10 000kr .

Hade ju varit perfekt att ha en slit och slängbil att köra nästan gratis med. Själv gissar jag på att det är hur många mil man kommer på en laddning kommer sätta priset på blivande vrak.
Ja eller så är det bilprovningen som avslutar deras liv via lysande abs-lampor, kärvande bromsar och rost, dvs ungefär som nu.
 
N Nerre skrev:
Förklara gärna hur återvinning av batterier kan sänka priserna på begagnade bilar, jag hänger inte med i hur det skulle fungera? Möjligen kan återvinning av batterier sänka priserna på nya batterier, men det är lite tveksamt hur lönsamt det kommer vara i längden. Nyare bilar kommer att ha annan batteriteknik att gamla bilar, så batterierna från gamla bilar kan antagligen inte återvinnas för att användas i nya bilar. Det blir nog snarare så att batterier från gamla elbilar återvinns som energilager för effektbalansering.
Vet ej, har inte köpt begagnad bil sedan -78.:cool: Men om ny bil kan köpas till lägre pris så borde det påverka även begagnatmarknaden.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja eller så är det bilprovningen som avslutar deras liv via lysande abs-lampor, kärvande bromsar och rost, dvs ungefär som nu.
Man skrotar inte en bil på abs-lampan, kärvande bromsar.
Man gör de pga rosten eller havererad motor.

Eller folk lagar inte gamla bilar längre? Vi har ju billiga ok och sånt nära oss.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Eller folk lagar inte gamla bilar längre? Vi har ju billiga ok och sånt nära oss.
Har du tänkt på hur utvecklingen gått med sortimentet på bensinmackar och biltillbehörsaffärer? Förr brukade det finnas ganska mycket reservdelar på bensinmackarna. Biltillbehörsaffärerna brukade ha plåtdelar som framflyglar och trösklar. Det har de inte längre. Gissningsvis för att inte lika många lagar gamla bilar. Man kanske inte skrotar en bil för en lysande abs-lampa eller kärvande bromsar. Men om det är lysande abs-lampa och kärvande bromsar och dessutom läckande stötdämpare, en knäckt fjäder och en glappande spindelled så kanske det räcker. Inte för att problemen var och en för sig är oöverkomliga. Utan för att det tillsammans blir dyrt för dem som inte har förutsättningarna att reparera själva.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.