P Pin skrev:
Inte min heller, kör limo.

Men som sagt kör jag tre vändor med säckar snabbare än att göra det med släp.

Det är väl din trädgård sommar steril om du kör bort så mycket från den;)
Har träd längs typ 90% av tomtgränsen :p Höga jävlar med. Lite mitt i med. Finns inget sterilt. Hade jag börjat bunkra löv och skit i trädgården hade jag fått köpa granntomten för att få yta.

:) Det kommer aldrig in säckar med trädgårdsavfall i min bil någonsin. Då dumpar jag hellre det olagligt på kommunens mark.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Som det ser ut idag så finns det ett enormt överflöd på laddstolpar om man jämför med möjligheten att tanka vätgas, så är man orolig för räckvidd så bör man nog hålla sig borta från vätgasbilen. Vad som sen händer om 10-20 år är en annan femma. Troligen hinner man byta bil en gång eller så innan dess
Tror vätgasbilen mer är en not i historien. Dom är enormt mycket mer komplexa än en BEV och har ungefär samma räckvidd. Känns bara krångligt.
Speciellt nu när vi börjar få lite varierande batteritekniker i bilarna.
Vätgas blir nog mer för att buffra energi i större skala från intermittenta energikällor
 
Mikael_L
D djac skrev:
Vi sänkte bensinskatten och ett par veckor senare har bolagen höjt priserna så att vi är tillbaks på samma ställe igen, fossilt kommer att fortsätta stiga dramatiskt oavsett vad vi gör med skatterna.
Ja det blev bara en massiv överflyttning av allmänna medel till oljebolagens vinster. Lyckat va? :cool:

Jag kan gärna se mina skattepengar gå till annat.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Som det ser ut idag så finns det ett enormt överflöd på laddstolpar om man jämför med möjligheten att tanka vätgas, så är man orolig för räckvidd så bör man nog hålla sig borta från vätgasbilen. Vad som sen händer om 10-20 år är en annan femma. Troligen hinner man byta bil en gång eller så innan dess
Ja för tio år sedan fanns det ju inte laddstolpar heller.

Ja det är inte helt lätt att förutsäga framtiden. Men om man går en typ 20 år bakåt i tiden så var det inget snack om batterier, men däremot vätgasbilar.
Och sen körde ju tydligen batteritekniken om vätgastekniken.
Vad innebär det? Kommer vätgas ändå tillbaka i någon framtid, eller blev den en parantes som aldrig riktig blev av? Jag vet inte i alla fall ...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det fungerar olika. Ni har hemmajobb. Vi har fysiska jobb så vi kan aldrig vara hemma vid leveranser och de lämnar aldrig utan underskrift i vår del. =)

Jag kan nog fylla 1-2st 10 kubikare per år med trädgårdsavfall.

Men sanningen är ju ändå att ett drag kostar inte för en köpt bil 12 000 kr om man är småhändig. Så kostnaden är inte relevant i sammanhanget.

Ingen aning vad extrakostnaden för dragkrok blir på leasing?
Jag blir ändå imponerad av att du lyckas producera 10-20 m3 trädgårdsavfall på ett år. På en vanlig villatomt? Själv kör jag max 4-5 säckar per år till återvinningen. Det mesta hamnar i torrkomposten. Vi har en hög i ett avlägset hörn av tomten, och det blir ju jord av sig själv efter några år.
 
P Pin skrev:
jo naturligtvis men jag förstår inte vad det är för behov som resulterar i en resa med släp varje månad. Allt som ryms inne i bilen kräver inte släp. Återstår saker som är större än en tvättmaskin i emballage eller som väger flera hundra kilo.
Precis. Så många kylar/frysar/diskmaskiner och torktumlare slänger vi inte hos oss. Och om vi nu byter någonting vid något tillfälle så betalar vi några få hundralappar för att installatören ska ta med sig den gamla maskinen till återvinningen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du förstod inte ? För oss med en icke steril trädgård så vill vi inte ha in det i bilen.
50 säckar på hösten, 10 på våren, häckbeskärning, grenbeskärning. osv osv osv :p

Att ta in en tvättmaskin eller ett kylskåp i kombin går ju utan tvekan. Men aldrig trädgårdsavfall, reglar, stenar. min bil är ingen svinstia.
Vi har en rejäl, 5 meter hög granhäck. Vi hade hjälp med beskärningen av den i våras eftersom den kräver specialverktyg. Då var dealen att de som beskar häcken tog med sig avfallet också. Problem solved. :cool:
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker denna diskussion som nu har kommit fram till sida upp och sida ner med anekdotisk bevisföring inte längre är så givande.
Kan vi inte bara bli överens om att det finns de som:
* Måste har dragkrok
* Inte behöver ha drag
* Villhöver ha drag, men kan ändra sitt sätt att använda bilen så pass att de klarar sig utan
* Tror sig behöva drag

Detta handlar ju inte så väldigt mycket om vilket bränsle bilen använder egentligen, förutom att elbilar som får dra riktigt tungt inte finns, så den som har det behovet har inget alternativ idag.
Men nu är det väl inte så otroligt många bilägare som verkligen behöver dragkrok, och de som måste kunna dra jättetunga släp ännu färre. De flesta har/klarar sig med 750kg eller 1000kg.

Egentligen kokar även detta ner till en ekonomisk fråga, då små "billiga" elbilar inte får ha drag, så blir det ännu dyrare för den som behöver en bil som får dra ett lätt släp, för man kan köpa en billig Bensin Renault Clio och kasta på en krok som får dra 800kg att jämföra med en väldigt mycket dyrare elbil som är den minsta/billigaste som kan ha drag.

Så sen tycker jag alla får göra sitt val, ICE-bil med krok, eller utan krok, Elbil med eller utan krok.
Det är bara att räkna och fundera på det, vad man är beredd att betala för sina val och krav.

Jag har väl ägt sisådär 20-30 olika bilar i mitt liv, och jag kan säga att jag aldrig har sluppit kompromissa med alla mina önskningar (krav!?) vid bilköpet. Jag kommer inte heller någonsin i framtiden få köpa en bil som har precis allt som skulle vara trevligt att ha.
Och jag har inte blivit hjälpt av att få veta att Nisse uppe på åsen minsann inte klarar sig utan fyrhjulsdrift för den isiga backens skull, eller att Berra inte skulle kunna ragga så framgångsrikt om han istället för sportbilen hade en 4-sitsig kombi, eller att Göran inte har råd mer dyrare bil än 12 tusen.
Allt sånt är ju deras situation, inte min.

Så mitt tips,
1. fundera ut först vad som allra mest täcker alla dina behov
2. kolla vad det kostar dig
3. blev det (för) dyrt, fundera på vilka behov som går att stryka som sänker kostnaden
4. Våga vara djärv, fundera på alternativa lösningar som även inkluderar att du helt ändrar ditt sätt att göra saker, t.ex. byta ut de vanliga bilsemestrarna mot andra färdsätt och sånt, och på det sättet spara massor, då kanske man kan upptäcka något man inte tänkt på, och som verkar attraktivt.

Ett exempel, man pendlar till jobbet 4 mil varje dag, sen använder man bilen typiskt till en fjällresa årligen samt åker till lite lagom avlägsen släkt vid några storhelger.
Då kanske en elbil med lagom stort batteri för jobbresan är bra val, och sen ordna de andra resorna med tåg, hyrbil etc.
MEN, man kan ju också komma på att det bästa är månadskort på bussen och sen köpa en ICE-bil för de där några långresorna per år, dessa blir ju inte så väldigt många mil att just bränslekostnaden inte blir så dryg, verkligen inte tillräckligt hög för att kunna motivera en elbil bara därför, särskilt som man då också kommer få ladda bra mycket på dyrare snabbladdare längs vägen.

Ser ni, jag kan faktiskt påstå att ICE-bil kan vara ett vettigt val, t.o.m i ekonomiska termer (eller kanske framförallt i ek termer :thinking:)

Min mamma som kör en gammal bil som hon haft från att den var ny på tidigt -90-tal och nu kör denna typ 80 mil året ska absolut inte ens fundera på elbil, det är ju så självklart så att det inte ens behöver funderas på.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 15 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan vi inte bara bli överens
Nej. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
KristinaRT och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
MEN, man kan ju också komma på att det bästa är månadskort på bussen och sen köpa en ICE-bil för de där några långresorna per år, dessa blir ju inte så väldigt många mil att just bränslekostnaden inte blir så dryg, verkligen inte tillräckligt hög för att kunna motivera en elbil bara därför, särskilt som man då också kommer få ladda bra mycket på dyrare snabbladdare längs vägen.
Ja, det är ju precis det där som är min situation. Jag kör 800 mil om året, även om jag skulle pendla till jobbet med bilen skulle jag inte komma upp i mer än 1600 mil om året. En begagnad kombi som går på bensin är idag bästa valet för mig, trots det höga bensinpriset. Ny bil går bort helt eftersom värdeminskningen blir för stor i förhållande till körda mil, ny elbil blir ännu värre.

800 mil, 0,65 liter milen och 25 spänn litern ger att bensinen kostar mig 13 000 om året. Vilka nya bilar har en värdeminskning på mindre än 13 000 om året? Man får väl nästa räkna med att en ny bil tappat så mycket så fort man kört ut den ut bilhallen.

Begagnade kombi elbilar är det rätt ont om.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker denna diskussion som nu har kommit fram till sida upp och sida ner med anekdotisk bevisföring inte längre är så givande.
Kan vi inte bara bli överens om att det finns de som:
* Måste har dragkrok
* Inte behöver ha drag
* Villhöver ha drag, men kan ändra sitt sätt att använda bilen så pass att de klarar sig utan
* Tror sig behöva drag

Detta handlar ju inte så väldigt mycket om vilket bränsle bilen använder egentligen, förutom att elbilar som får dra riktigt tungt inte finns, så den som har det behovet har inget alternativ idag.
Men nu är det väl inte så otroligt många bilägare som verkligen behöver dragkrok, och de som måste kunna dra jättetunga släp ännu färre. De flesta har/klarar sig med 750kg eller 1000kg.

Egentligen kokar även detta ner till en ekonomisk fråga, då små "billiga" elbilar inte får ha drag, så blir det ännu dyrare för den som behöver en bil som får dra ett lätt släp, för man kan köpa en billig Bensin Renault Clio och kasta på en krok som får dra 800kg att jämföra med en väldigt mycket dyrare elbil som är den minsta/billigaste som kan ha drag.

Så sen tycker jag alla får göra sitt val, ICE-bil med krok, eller utan krok, Elbil med eller utan krok.
Det är bara att räkna och fundera på det, vad man är beredd att betala för sina val och krav.

Jag har väl ägt sisådär 20-30 olika bilar i mitt liv, och jag kan säga att jag aldrig har sluppit kompromissa med alla mina önskningar (krav!?) vid bilköpet. Jag kommer inte heller någonsin i framtiden få köpa en bil som har precis allt som skulle vara trevligt att ha.
Och jag har inte blivit hjälpt av att få veta att Nisse uppe på åsen minsann inte klarar sig utan fyrhjulsdrift för den isiga backens skull, eller att Berra inte skulle kunna ragga så framgångsrikt om han istället för sportbilen hade en 4-sitsig kombi, eller att Göran inte har råd mer dyrare bil än 12 tusen.
Allt sånt är ju deras situation, inte min.

Så mitt tips,
1. fundera ut först vad som allra mest täcker alla dina behov
2. kolla vad det kostar dig
3. blev det (för) dyrt, fundera på vilka behov som går att stryka som sänker kostnaden
4. Våga vara djärv, fundera på alternativa lösningar som även inkluderar att du helt ändrar ditt sätt att göra saker, t.ex. byta ut de vanliga bilsemestrarna mot andra färdsätt och sånt, och på det sättet spara massor, då kanske man kan upptäcka något man inte tänkt på, och som verkar attraktivt.

Ett exempel, man pendlar till jobbet 4 mil varje dag, sen använder man bilen typiskt till en fjällresa årligen samt åker till lite lagom avlägsen släkt vid några storhelger.
Då kanske en elbil med lagom stort batteri för jobbresan är bra val, och sen ordna de andra resorna med tåg, hyrbil etc.
MEN, man kan ju också komma på att det bästa är månadskort på bussen och sen köpa en ICE-bil för de där några långresorna per år, dessa blir ju inte så väldigt många mil att just bränslekostnaden inte blir så dryg, verkligen inte tillräckligt hög för att kunna motivera en elbil bara därför, särskilt som man då också kommer få ladda bra mycket på dyrare snabbladdare längs vägen.

Ser ni, jag kan faktiskt påstå att ICE-bil kan vara ett vettigt val, t.o.m i ekonomiska termer (eller kanske framförallt i ek termer :thinking:)

Min mamma som kör en gammal bil som hon haft från att den var ny på tidigt -90-tal och nu kör denna typ 80 mil året ska absolut inte ens fundera på elbil, det är ju så självklart så att det inte ens behöver funderas på.
Köper allt, nä förresten punkt 4 hoppar jag över. Skönare att vara lite konservativ och bekväm.
 
När det gäller vätgas och infrastruktur så finns grunden redan på plats och troligtvis också intresserade investerare.
Dagens befinliga tankställen för bensin/diesel kan anpassas.
Så vi får se.
 
N Nerre skrev:
Ja, det är ju precis det där som är min situation. Jag kör 800 mil om året, även om jag skulle pendla till jobbet med bilen skulle jag inte komma upp i mer än 1600 mil om året. En begagnad kombi som går på bensin är idag bästa valet för mig, trots det höga bensinpriset. Ny bil går bort helt eftersom värdeminskningen blir för stor i förhållande till körda mil, ny elbil blir ännu värre.

800 mil, 0,65 liter milen och 25 spänn litern ger att bensinen kostar mig 13 000 om året. Vilka nya bilar har en värdeminskning på mindre än 13 000 om året? Man får väl nästa räkna med att en ny bil tappat så mycket så fort man kört ut den ut bilhallen.

Begagnade kombi elbilar är det rätt ont om.

Ska bli intressant och se vad "slut värdet" av en elbil kommer landa på . Idag kan man ju köpa bilar som har några tusen mil kvar runt 10 000kr .

Hade ju varit perfekt att ha en slit och slängbil att köra nästan gratis med. Själv gissar jag på att det är hur många mil man kommer på en laddning kommer sätta priset på blivande vrak.
 
J jocke31 skrev:
Jag blir ändå imponerad av att du lyckas producera 10-20 m3 trädgårdsavfall på ett år. På en vanlig villatomt? Själv kör jag max 4-5 säckar per år till återvinningen. Det mesta hamnar i torrkomposten. Vi har en hög i ett avlägset hörn av tomten, och det blir ju jord av sig själv efter några år.
Helt vanlig är den väl inte mot snittet av allt i området. Som sagt så är 90% av tomtgränsen träd, en del asp och en jätteek. De ligger mellan kanske 6-15 meter höga.
Bara eken i sig är ju grotesk när den släpper löven.
Jag har ingen avlägsen dold plats i min trädgård =) Den platsen som förra ägaren använde skall bli en liten oas man kan smita ner till vid de varmaste dagarna.

Jag använder släp mer än genomsnittliga villaägaren kan jag tro. Grannen tex har släp, men har aldrig under mina 4 år här sett det röra på sig. Tyvärr är det en sån där minisläp annars hade jag försökt köpa det.

J jocke31 skrev:
Vi har en rejäl, 5 meter hög granhäck. Vi hade hjälp med beskärningen av den i våras eftersom den kräver specialverktyg. Då var dealen att de som beskar häcken tog med sig avfallet också. Problem solved. :cool:
Ja vissa ger gärna bort jobben =) Jag hade tagit den själv. Vi är olika på det.

Grannen ska få ta 2 träd men han sa att i med de står så pass att de finns risk att ramla på hus eller garage skulle han leja jobbet. I med jag inte ska beblanda mig med det så håller jag mig undan i det =)

Men ändå fint av dig att försöka få mig att tro att man klarar sig bra utan släp. Så är det ju inte i mitt fall men i ditt fall =)

Hade du varit min granne hade jag med glädje hjälpt till att köra din skit med till tippen. Du hade inte fått låna en bil, men du skulle få fylla släpet så slänger jag det =)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Köpte en Polestar 2 februari 2021.
Innan jag köpte bilen var jeg medveten om at verklig räckvidd och wltp icke var i paritet. Och behovet var äntligen at köra från norra skåne til Köpenhamn och retur.

På vinteren kommer jag på jobbet i Köpenhamn om jag tar färgen och kör max 120 km/t på motorväg avstånden är t/r 220 km och jag har 10 % kvar

Skal jag til Kastrup flygplats blir det 280 km t/r och det klarer jag precis på sommeren.

Kyla, regn och vind är mycket stora faktorer kring räckvidden.

Negativt:
Mjukvaran är skit, varje release fixar fel men introducerar nya.

Postivt:
Otrolig fin drivlina och chassi
Drar 1500 kg
Mycket stabil i vinterväder
 
  • Gilla
Myckling och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.