A Arga ingenjörn skrev:
Som yrkesskadad så går det inte att undvika frågan: hur ser taket ut? Hur bär du det?
Varje knäck och extra ränna eller ås på taket lär vara ett ansenligt antal tusenlappar att lösa.
Det är en relevant fråga. Min förväntan är att det går att lösa på något sätt som ursprungshuset Trend från Eksjöhus har. Även på vår ritning vi har från hustillverkaren har ju tak som går ut över huskroppen på liknande sätt. Det enda som skiljer är att det blir några kvadrat tak ytterligare. Vad det gäller konstruktion på takstolar osv har jag ingen kunskap om. Antar att man måste ha något av hjärtvägg eller självbärande konstruktion.
Ritning av en enplansvilla i fågelperspektiv, visar rumsindelning och mått, med potentiell takutbyggnad markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om denna taklösningen funkar finns det ju alltid det positiva med att man får tak över uteplats och entrén.
Taket vi vill ha är ett vanligt sadeltak. Tycker allt med pulpettak är skitfult.

H Hejhejho skrev:
Ser inte riktigt poängen med att dra in väggen där var det byter mellan vardagsrum och matsal? Som ovanför säger så försvårar varje hörn. Tror det blir både billigare och större att dra väggen rakt ut istället?

Sen så känns nog hela huset tyvärr ännu lite stökigt, många döytor som bara är korridorer eller "passage"-rum.
Japp, döytor är sånt vi helst inte vill ha för mycket av. Har du någon bättre lösning eller någon form av idé får du gärna säga till :)

Blir det billigare att få mer yta och dra väggen rak istället för att vinkla den mellan vardagsrum och matsal kanske vi överväger det. Jag kan själv tycka huset blir lite mer spännande med den vinkeln.

Vi har kikat på hus som kallas "H-hus". Det är väl oftast en ganska praktisk lösning på det mesta, men estetiskt inte lika tilltalande. Där finns det ju också fler takvinklar som skulle kosta mer, men det huset var billigare.

Väldigt svårt att hitta ett hus som både passar tomten, miljön och ens personliga krav. Finns alltid något att göra avkall på, känns det som.
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
H
P P-KAR skrev:
Det är en relevant fråga. Min förväntan är att det går att lösa på något sätt som ursprungshuset Trend från Eksjöhus har. Även på vår ritning vi har från hustillverkaren har ju tak som går ut över huskroppen på liknande sätt. Det enda som skiljer är att det blir några kvadrat tak ytterligare. Vad det gäller konstruktion på takstolar osv har jag ingen kunskap om. Antar att man måste ha något av hjärtvägg eller självbärande konstruktion.
[bild]
Om denna taklösningen funkar finns det ju alltid det positiva med att man får tak över uteplats och entrén.
Taket vi vill ha är ett vanligt sadeltak. Tycker allt med pulpettak är skitfult.


Japp, döytor är sånt vi helst inte vill ha för mycket av. Har du någon bättre lösning eller någon form av idé får du gärna säga till :)

Blir det billigare att få mer yta och dra väggen rak istället för att vinkla den mellan vardagsrum och matsal kanske vi överväger det. Jag kan själv tycka huset blir lite mer spännande med den vinkeln.

Vi har kikat på hus som kallas "H-hus". Det är väl oftast en ganska praktisk lösning på det mesta, men estetiskt inte lika tilltalande. Där finns det ju också fler takvinklar som skulle kosta mer, men det huset var billigare.

Väldigt svårt att hitta ett hus som både passar tomten, miljön och ens personliga krav. Finns alltid något att göra avkall på, känns det som.
Ja inte är det lätt att planera hus och några avkall måste man väl nog alltid göra.

Personligen så skulle jag nog börja om helt med planlösningen och kolla lite på T-hus och deras planlösningar för inspiration men om ni vill gå vidare med nuvarande planlösning så ett par kommentarer:

* Antar att den finaste utsikten är till öst mot nuvarande matsal/kök och i så fall skulle jag byta plats på köket och vardagsrummet. Mest för att jag själv inte gillar att ha vardagsrummet "mitt i huset" blir massa spring och inte lugn och ro som man vill ha när man ser på t.ex tv.

* Nu känns huset väldigt instängt som om det inte finns någon fin vy och hela vänstra delen känns väldigt trång och mörk.

* Är huvudentrén nere vid garderoben? I så fall skulle jag försöka flytta grovköket, tror det kommer se stökigt ut med två ytterdörrar så nära varandra och förvirra gäster om vad som är entré.

* 16 m2 tycker jag är för stort för ett sovrum. Mycket dö yta brevid sängen som inte används och svårt att inreda "mysigt" 11-13 m2 är passlig storlek på sovrum beroende på garderob/walk in closet osv. enligt mig.

* Försök hålla lite symmetri på husformen, visst det kanske känns tråkigt på ritningar och att som det är mer spännande med vinklar och olika former men i praktiken är det svårt att få snyggt och blir oftast dyrare.

Här är mina kommentarer men det är ert hus så ni ska självklart mest lyssna på er själv och bygga det ni vill ha :)
 
Husritning markerad med färgade linjer: rött för bärande linje, blått för bärande vägg och grönt för takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P P-KAR skrev:
Det är en relevant fråga. Min förväntan är att det går att lösa på något sätt som ursprungshuset Trend från Eksjöhus har. Även på vår ritning vi har från hustillverkaren har ju tak som går ut över huskroppen på liknande sätt. Det enda som skiljer är att det blir några kvadrat tak ytterligare. Vad det gäller konstruktion på takstolar osv har jag ingen kunskap om. Antar att man måste ha något av hjärtvägg eller självbärande konstruktion.
[bild]
Om denna taklösningen funkar finns det ju alltid det positiva med att man får tak över uteplats och entrén.
Taket vi vill ha är ett vanligt sadeltak. Tycker allt med pulpettak är skitfult.


Japp, döytor är sånt vi helst inte vill ha för mycket av. Har du någon bättre lösning eller någon form av idé får du gärna säga till :)

Blir det billigare att få mer yta och dra väggen rak istället för att vinkla den mellan vardagsrum och matsal kanske vi överväger det. Jag kan själv tycka huset blir lite mer spännande med den vinkeln.

Vi har kikat på hus som kallas "H-hus". Det är väl oftast en ganska praktisk lösning på det mesta, men estetiskt inte lika tilltalande. Där finns det ju också fler takvinklar som skulle kosta mer, men det huset var billigare.

Väldigt svårt att hitta ett hus som både passar tomten, miljön och ens personliga krav. Finns alltid något att göra avkall på, känns det som.
ja med uthängande tak så blir det såklart rimligare. Jag vågar mig på en gissning hur det är uppbyggt grundat på väggtjocklekarna och avsaknaden av synlig balk i köket och över (yttre) entrén:

Rött = bärande linje
Blått = bärande vägg
Grönt = takstolar
 
A Arga ingenjörn skrev:
[bild]

ja med uthängande tak så blir det såklart rimligare. Jag vågar mig på en gissning hur det är uppbyggt grundat på väggtjocklekarna och avsaknaden av synlig balk i köket och över (yttre) entrén:

Rött = bärande linje
Blått = bärande vägg
Grönt = takstolar
Om det är sadeltak och fackverkstakstolar klarar man sig nog utan den blå bärande innerväggen. Med reservation för att spännvidden inte är större än ca 9 m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.