D
N Nerre skrev:
Just RUT/ROT är ju ett solklart exempel på nåt som hjälper de rika men inte de fattiga.

[länk]
Jag menar mer att det är prisdrivande, när ROT/RUT kom så höjdes såklart priserna, på det sättet blir det mer ett riktat företagsstöd än ett konsumentstöd.
 
R Rkarlsson skrev:
Skitsnack. (möjligtvis sant om du har tummen i handen)
Draget jag satte själv på min förra bil kostade 2090 kr inkl el och ett par timmar eller 3.
Till min i40 kostar ett nytt drag en femma mer.

Här finns ingen trängselskatt dessutom. =)

Ikea ska ha 399 kr för leverans till trottoaren. När vi kör till ikea tex så passar vi på att fixa andra ärenden samtidigt som också tar en del för frakt. (som exempel)
Elgiganten ska ha 599kr för att bära in ett kylskåp. Du måste dessutom vara hemma för att ta emot varan om du ska ha gratis frakt?

Lägg till sen alla de turer tex jag använder släpet. Det skulle kosta multum om jag hade lejt skiten =)

Hyra container från ragnsells kostar 3700 kr för en 10kubikare. Så fördelat på 10-15 år så är en krok och ett släp försvinnande liten i ekvationen. Även med ditt fabriksmonterade drag =)
Som jag skrivit ovan hade jag behovet ungefär vartannat år och läste det på annat sätt. Mindre föremål går ju att frakta inne i bilen utan släp eller kanske på takräcke.

Men skillnad på stad och land. Här är yta en bristvara och en kvadratmeter tomt kostar 10 000. I mer attraktiva områden 2 till 3 ggr mer. Så tomterna är små och inte parkeringsmöjligheter för flera bilar och släp.

I resten av världen klarar man dig utan kombibilar med dragkrok.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Som sagt, alla har ju olika behov. Klart du ska ha ett släp om du vill.

Men vi fyller inte en 10 kubiks container på flera år. Så mycket skräp har vi helt enkelt inte. Har aldrig haft behov av släp för att köra till ÅVC. Brukar inte ha våra bilar i 10-15 år heller.
Har en leasingbil, så hemmamonterat drag är inte aktuellt.
Om vi har större byggprojekt (vilket händer sällan) så tar vi hemleverans + bortforsling av det som blir över.
Vi ska lägga lite sten i år på en uteplats, men då fixar stenläggaren med transporten av material. Och så slipper jag ryggskott som en bonus.

Numera är ju någon av oss hemma i princip jämt (vi jobbar hemifrån 2-3 dagar/vecka) så att ta emot transporter är ingen issue. Dessutom går det att be de som levererar att lägga materialet på tomten, har vi gjort några gånger när ingen är hemma.

Så behoven är uppenbarligen olika.
Det fungerar olika. Ni har hemmajobb. Vi har fysiska jobb så vi kan aldrig vara hemma vid leveranser och de lämnar aldrig utan underskrift i vår del. =)

Jag kan nog fylla 1-2st 10 kubikare per år med trädgårdsavfall.

Men sanningen är ju ändå att ett drag kostar inte för en köpt bil 12 000 kr om man är småhändig. Så kostnaden är inte relevant i sammanhanget.

Ingen aning vad extrakostnaden för dragkrok blir på leasing?
 
R Rkarlsson skrev:
Det fungerar olika. Ni har hemmajobb. Vi har fysiska jobb så vi kan aldrig vara hemma vid leveranser och de lämnar aldrig utan underskrift i vår del. =)

Jag kan nog fylla 1-2st 10 kubikare per år med trädgårdsavfall.

Men sanningen är ju ändå att ett drag kostar inte för en köpt bil 12 000 kr om man är småhändig. Så kostnaden är inte relevant i sammanhanget.

Ingen aning vad extrakostnaden för dragkrok blir på leasing?
På leasing får du betala av hela kostnaden under leadingtiden. Alla tillval blir väldigt dyra med noll restvärde efter tre år.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Som jag skrivit ovan hade jag behovet ungefär vartannat år och läste det på annat sätt. Mindre föremål går ju att frakta inne i bilen utan släp eller kanske på takräcke.

Men skillnad på stad och land. Här är yta en bristvara och en kvadratmeter tomt kostar 10 000. I mer attraktiva områden 2 till 3 ggr mer. Så tomterna är små och inte parkeringsmöjligheter för flera bilar och släp.

I resten av världen klarar man dig utan kombibilar med dragkrok.
Har man inte behovet mer än en till två ggr är det såklart onödigt. Men är behovet mycket så.

Det är inte bara i attraktiva dyra områden ytan är liten =) Alla tomter i kvarteret är runt 600-700 kvm, förutom min på 1700 och en granne till som har 9000 kvm (mitt i byn) men han har lastbil och megaklippare för den tomten.

Men när folk bygger idag så bygger de flesta inte för bilar, varken carport eller garage byggs knappt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P Pin skrev:
På leasing får du betala av hela kostnaden under leadingtiden. Alla tillval blir väldigt dyra med noll restvärde efter tre år.
Jo de var just om vad en dragkrok kostade extra per månad jag tänkte.

Den jag beställt får inte ha förutom cykelkrok, vilket jag vägrar lägga till på den för då blir de nog ingen bil alls om man ändrar.
 
R Rkarlsson skrev:
Det fungerar olika. Ni har hemmajobb. Vi har fysiska jobb så vi kan aldrig vara hemma vid leveranser och de lämnar aldrig utan underskrift i vår del. =)

Jag kan nog fylla 1-2st 10 kubikare per år med trädgårdsavfall.

Men sanningen är ju ändå att ett drag kostar inte för en köpt bil 12 000 kr om man är småhändig. Så kostnaden är inte relevant i sammanhanget.

Ingen aning vad extrakostnaden för dragkrok blir på leasing?
Lägger du på en dragkrok för 15k så kommer det kosta dig 179 kr brutto i månaden i förmånsvärde så ~90kr ur din plånbok.

Så bara skatten kostar lika mycket som två hemkörningar per år från IKEA :)
 
G Greger_08 skrev:
Lägger du på en dragkrok för 15k så kommer det kosta dig 179 kr brutto i månaden i förmånsvärde så ~90kr ur din plånbok.

Så bara skatten kostar lika mycket som två hemkörningar per år från IKEA :)
Ja de är ju inte så mycket. Men det finns inte krokar på de mindre. Plus att man inte får tag i bilar nu nästan =)

Får se om det blir bättre 3 år efter jag är klar med den jag ska ha först.
 
R Rkarlsson skrev:
Jo de var just om vad en dragkrok kostade extra per månad jag tänkte.

Den jag beställt får inte ha förutom cykelkrok, vilket jag vägrar lägga till på den för då blir de nog ingen bil alls om man ändrar.
Det blir väl 12 000 kr delat på 36 månader då eftersom du inte monterar kroken själv på leasingbilen.
 
G Greger_08 skrev:
Lägger du på en dragkrok för 15k så kommer det kosta dig 179 kr brutto i månaden i förmånsvärde så ~90kr ur din plånbok.

Så bara skatten kostar lika mycket som två hemkörningar per år från IKEA :)
Nu skriver du om förmånsbil och inte privatleasing.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Har man inte behovet mer än en till två ggr är det såklart onödigt. Men är behovet mycket så.

Det är inte bara i attraktiva dyra områden ytan är liten =) Alla tomter i kvarteret är runt 600-700 kvm, förutom min på 1700 och en granne till som har 9000 kvm (mitt i byn) men han har lastbil och megaklippare för den tomten.

Men när folk bygger idag så bygger de flesta inte för bilar, varken carport eller garage byggs knappt.
jo naturligtvis men jag förstår inte vad det är för behov som resulterar i en resa med släp varje månad. Allt som ryms inne i bilen kräver inte släp. Återstår saker som är större än en tvättmaskin i emballage eller som väger flera hundra kilo.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D
Jag är en av de som gärna använder släp, rätt so petig med bilen så jag gillar inte att lasta saker där inne, har tillgång till släp så jag använder det även när det hade gått att låta bli.

Som sagt så blir det lite förändringar med elbil men vi kommer göra en mjuk övergång, behålla en ICE med dragkrok, iaf ett tag :)
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
P Pin skrev:
Röststyrning?

krokjäveln ska naturligtvis fälla ut automatiskt när du backar upp mot släpet, Fälla ut och in med knapp eller röst är anno 2010.
Släpvagnen ska givetvis fällas ut automatiskt när du backar fram till något som behöver baxas.

Det vore framtid på riktigt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
jo naturligtvis men jag förstår inte vad det är för behov som resulterar i en resa med släp varje månad. Allt som ryms inne i bilen kräver inte släp. Återstår saker som är större än en tvättmaskin i emballage eller som väger flera hundra kilo.
Du förstod inte ? För oss med en icke steril trädgård så vill vi inte ha in det i bilen.
50 säckar på hösten, 10 på våren, häckbeskärning, grenbeskärning. osv osv osv :p

Att ta in en tvättmaskin eller ett kylskåp i kombin går ju utan tvekan. Men aldrig trädgårdsavfall, reglar, stenar. min bil är ingen svinstia.
 
R Rkarlsson skrev:
Du förstod inte ? För oss med en icke steril trädgård så vill vi inte ha in det i bilen.
50 säckar på hösten, 10 på våren, häckbeskärning, grenbeskärning. osv osv osv :p

Att ta in en tvättmaskin eller ett kylskåp i kombin går ju utan tvekan. Men aldrig trädgårdsavfall, reglar, stenar. min bil är ingen svinstia.
Inte min heller, kör limo.

Men som sagt kör jag tre vändor med säckar snabbare än att göra det med släp.

Det är väl din trädgård sommar steril om du kör bort så mycket från den;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.