D
B bakterie skrev:
Argh. Idag skulle ID.buzz börjat säljas, men jag fick meddelande nyss om att det skjuts upp, kanske till slutet på året. Jag får börja snegla på en andra bil istället. Börjar bli less.
Galen situation på komponentsidan och den förväntas fortgå åtminstone ett par år till.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
engs
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, visst är det fantastisk läsning när elbilsskeptikerna försöker analysera läget. Släpvagn kostar för det flesta pengar om man inte har en snäll granne. De få ggr man behöver den kan man låna en grannes bil eller ta sin elbil som har dragkrok, blir mer och mer vanligt. Att hyra en skåpbil en halvdag är ganska billigt också om man behöver köra stora mängder till tippen istället för att köra flera ggr med släp. Lösningar finns men det verkar finnas för många Ove där ute som sitter fast i sina gamla vanor och kommer hoppa på tåget sist av alla vrålförbannade över drivmedelspriserna som bara stiger och stiger...
Nu svarade jag på varför man kan vilja ha släpvagn, kostnaden är (för mig) underordnat flexibilitet och spontant användande. Sa inget om elbilar alls. Har inte koll på hur det ser ut på den biten, ett halvår kvar eller så innan det är dags att reka inför bytet så skannar marknaden då.
Men på alla kommentarer jag fick, så antar jag det finns drag som option på i princip alla elbilar numera. Det är ju kanon.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vi har så olika förutsättningar, så det som är bekvämlighet för mig kanske är problem för dig, t.ex. trängselskatt har jag aldrig betalat möjligen om man inför grindslant, närmare stad vid fritidshuset har inga parkeringar med betalning. Vi är också i olika faser av livet och värderar saker olika.
Så för mig kanske en förgylld dragkrok med röststyrning vad jag vill ha på nästa bil, sunt förnuft tja grannen blir nog imponerad trots en ny Polestar utan krok.;)
Röststyrning?

krokjäveln ska naturligtvis fälla ut automatiskt när du backar upp mot släpet, Fälla ut och in med knapp eller röst är anno 2010.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D
German producer prices rise by record 33%
German industrial goods producer prices rose by over a third in the year to April, setting a new record thanks to sharp increases in energy, metals and food prices.

The figures prompted economists to predict price inflation for consumers would keep rising.

The 33.5 per cent annual increase in German producer prices was the highest since records started in 1949 and up from 30.9 per cent in March, according to data published by the federal statistical agency on Friday.

https://www.ft.com/content/f066fd8a-b71d-45a1-9a01-ebca9d66f87b
 
A ArneTW skrev:
Din tro på "Marknaden" är betryggande...
Vilka skatter och stöd ska vi ta bort först?

Att vi ska satsa skattepengar för att stötta det lättaste och ge gemensamma medel till det som "marknaden" lättast skulle räkna hem och sköta själv.

Medans vi bara ska använda piskan med högre skatter där "marknaden" aldrig kommer hitta någon ekonomi att dyka upp.

Då du inte verkar bo i en villa lär du ha ett par tre apotek inom promenadavstånd.

Att du inte ser problemet är sorgligt.

/ATW
Jag förstår ärligt talat inte hälften av vad du skriver, men jag uppfattar det fortfarande som att du gissar mer om vad jag tycker än svarar på det jag skriver.

Apropå bidrag kan vi börja med att avskaffa det jag får för att köpa elbil. Den skatt jag helst tar bort är den allmänna löneavgiften (även om den inte är elbilsrelaterad).

Jag vet inte hur många apotek jag har nära, men både i stan och på landet finns det ett hos Ica. Det är praktiskt. Mat, mediciner och alkohol har nog sina fördelar att kunna köpa på samma ställe. Två av tre är en klar förbättring där. Vad det nu har med elbilar att göra.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Galen situation på komponentsidan och den förväntas fortgå åtminstone ett par år till.
Nytt I-landsproblemet.. Måste beställa ny firmabil halvägs in i leasingperioden av den redan nya bilen :).
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Nytt I-landsproblemet.. Måste beställa ny firmabil halvägs in i leasingperioden av den redan nya bilen :).
Lite så är det ju faktiskt.. vi har en privatleasing som går ut i augusti nästa år. Med de leveranstider som är nuförtiden måste man ju snart ta ett beslut.
 
D
G Greger_08 skrev:
Nytt I-landsproblemet.. Måste beställa ny firmabil halvägs in i leasingperioden av den redan nya bilen :).
eller ta risken att tvingas köra den nuvarande några månader extra.. ;)
 
J JohanLun skrev:
Jodå, just Vallentuna och Kista hör till mina hoods, då jag ibland har ärenden där och bor ungefär i mellan... Nu håller jag inte på och småladdar här och var om det inte behövs, men om man bor eller besöker någon av dessa är jag rätt säker på att det finns både laddare och snabbladdare att nyttja.
Det var ju ett exempel på varför vissa har bil, handlade inte specifikt om laddning.

Det finns ju hundratals andra resvägar där det blir en markant skillnad mellan bil och kollektivtrafik.
 
Snubblade just över denna intressanta artikel.

https://www.mestmotor.se/recharge/a...-vw-forare-valjer-bort-sin-elbil-pa-langfard/

46 procent av elbilsförarna väljer bort elbilen vid långresor då de upplever problem att kunna ladda längs vägen.
Så uppenbarligen är det inte bara vi elbilsskeptiker som tycker elbil verkar vara problematisk vid långresor, även många av de som faktiskt skaffat elbil tycker det. Utom de som är i den här tråden.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Står det att dom tycker det är problematiskt? Jag behöver göra några långresor per år och om/när jag skaffar elbil är jag införstådd i att jag behöver en annan bil vid de tillfällena. Det är nåt jag i så fall kalkylerar med så det blir inget problem...
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Snubblade just över denna intressanta artikel.

[länk]



Så uppenbarligen är det inte bara vi elbilsskeptiker som tycker elbil verkar vara problematisk vid långresor, även många av de som faktiskt skaffat elbil tycker det. Utom de som är i den här tråden.
Detta gäller VW. Det står inte vad de ersätter bilen med på långresan. Kanske en dieselpassat, tåg, flyg, Tesla med bättre räckvidd och framförallt bättre laddinfrastruktur. Även oklart vad de menar med långresa - 50 mil, 100 mil eller mer?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
+ en dragkrok för 12 000, alltså runt 25 000 kr.

Det blir rätt många hemleveranser. Dessutom slipper man släpa/bära och betala bränsle, trängselskatt osv.
Skitsnack. (möjligtvis sant om du har tummen i handen)
Draget jag satte själv på min förra bil kostade 2090 kr inkl el och ett par timmar eller 3.
Till min i40 kostar ett nytt drag en femma mer.

Här finns ingen trängselskatt dessutom. =)

Ikea ska ha 399 kr för leverans till trottoaren. När vi kör till ikea tex så passar vi på att fixa andra ärenden samtidigt som också tar en del för frakt. (som exempel)
Elgiganten ska ha 599kr för att bära in ett kylskåp. Du måste dessutom vara hemma för att ta emot varan om du ska ha gratis frakt?

Lägg till sen alla de turer tex jag använder släpet. Det skulle kosta multum om jag hade lejt skiten =)

Hyra container från ragnsells kostar 3700 kr för en 10kubikare. Så fördelat på 10-15 år så är en krok och ett släp försvinnande liten i ekvationen. Även med ditt fabriksmonterade drag =)
 
R Rkarlsson skrev:
Skitsnack. (möjligtvis sant om du har tummen i handen)
Draget jag satte själv på min förra bil kostade 2090 kr inkl el och ett par timmar eller 3.
Till min i40 kostar ett nytt drag en femma mer.

Här finns ingen trängselskatt dessutom. =)

Ikea ska ha 399 kr för leverans till trottoaren. När vi kör till ikea tex så passar vi på att fixa andra ärenden samtidigt som också tar en del för frakt. (som exempel)
Elgiganten ska ha 599kr för att bära in ett kylskåp. Du måste dessutom vara hemma för att ta emot varan om du ska ha gratis frakt?

Lägg till sen alla de turer tex jag använder släpet. Det skulle kosta multum om jag hade lejt skiten =)

Hyra container från ragnsells kostar 3700 kr för en 10kubikare. Så fördelat på 10-15 år så är en krok och ett släp försvinnande liten i ekvationen. Även med ditt fabriksmonterade drag =)
Som sagt, alla har ju olika behov. Klart du ska ha ett släp om du vill.

Men vi fyller inte en 10 kubiks container på flera år. Så mycket skräp har vi helt enkelt inte. Har aldrig haft behov av släp för att köra till ÅVC. Brukar inte ha våra bilar i 10-15 år heller.
Har en leasingbil, så hemmamonterat drag är inte aktuellt.
Om vi har större byggprojekt (vilket händer sällan) så tar vi hemleverans + bortforsling av det som blir över.
Vi ska lägga lite sten i år på en uteplats, men då fixar stenläggaren med transporten av material. Och så slipper jag ryggskott som en bonus.

Numera är ju någon av oss hemma i princip jämt (vi jobbar hemifrån 2-3 dagar/vecka) så att ta emot transporter är ingen issue. Dessutom går det att be de som levererar att lägga materialet på tomten, har vi gjort några gånger när ingen är hemma.

Så behoven är uppenbarligen olika.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.