Hej!

Ett första inlägg här då idéerna börjar ta slut. Vi har tre väldigt stora stenar på tomten som under de åren vi bott i huset har prioriterat bort att göra något roligare med, bortsett ett halvhjärtat försök med en utgrävning, markduk, dekorsten och några solcellslampor som naturen snabbt vann över.

Har funderat i banorna enligt ovan och gjuta en ring runt med ledbelysning i, men hittar ingen idé som känns riktigt rätt. Någon som har bra idéer på vad man kan göra med detta? Just nu är det mest ett dåligt samvete då trimmern kommer fram alldeles för sällan för att hålla ogräset borta.

Tre stora stenar på en gräsmatta med häck i bakgrunden och en höjd på ca 180 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som storleksreferens är häcken bakom ca 180cm hög.
 
Jag skulle gått på med vinkelslip/hammare/slip och gjort några fågelbad...

/ATW
 
Om jag hade haft så stora och fina stenar hade jag gjort en rejäl plantering där jag utgått från stenarna. Förmodligen hade jag kombinerat med ett träd och just nu är jag väldigt inne på damm så det hade nog blivit en damm också.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
Stenspräckarkilar och sedan visa stenarna vem som är kungen i djungeln!
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Det är klart att det blir tråkigt när de bara ligger så där - hyr in en kranbil och ställ dem på varandra och fixa sen en bra belysning så kommer du ha områdets mest uppmärksammade trädgård :cool:
Balanserade stenar på varandra i en trädgård med strand och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Har stora stenar på två ställen i trädgården. I båda ingår de i planteringar, så det blir nog mitt förslag.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
... och jag bevakade nogsamt grävningen för vvs när huset grundlades ... när trädgården därefter anlades tog jag in grävare som flyttades bautastenarna så att de strategiskt placerades vid slutet av det stora trädäcket...

TS ska vara glad för de fina stenarna.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
en rejäl plantering där jag utgått från stenarna
tensiden tensiden skrev:
I båda ingår de i planteringar, så det blir nog mitt förslag.
Ja, det får nog bli något i den stilen. Något tips på vad man i så fall kan sätta mellan stenarna, som både är fint, klarar att stå 95% i skugga och "vinner" över ogräset? Det är väldigt svåråtkomligt att rensa ogräs där nämligen :)

yonna yonna skrev:
TS ska vara glad för de fina stenarna.
Det är vi :)
 
Jag hade spräckt dom med kilar tills de går att få bort...
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
L Linus L skrev:
Ja, det får nog bli något i den stilen. Något tips på vad man i så fall kan sätta mellan stenarna, som både är fint, klarar att stå 95% i skugga och "vinner" över ogräset? Det är väldigt svåråtkomligt att rensa ogräs där nämligen :)



Det är vi :)
Menar du i mitten av stenarna? Jag är inte riktigt med på var du menar att det är så mycket skugga?

En väl sammansatt perennodling kräver mycket lite ogräsrensning.

Ni får bestämma vilken stil ni vill ha men frodigt och grönt med strutbräken, hostor, astrantia och liknande växter kan vara en väg att gå. En japansk lönn, gräs i olika höjder och färger en annan.
Blomsterprakt är en tredje väg att gå och så finns det ju sätt att blanda de här tre förlagen.

I vilken stil går resten av trädgården?
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Har man små barn kan stenarna, lämpligt lagda, bli trevlig lekplats. När mina barnbarn var i 3-4-5-årsåldern blev det picknick med kudde till mina stenar som även kompletterats med en stor bambu. Annars vore ett mindre träd, gärna med bred krona, trevligt (jag själv undviker rabatter pga skötsel) och som @Jiji föreslår, lite olika gräs och perenner.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
L Linus L skrev:
Hej!

Ett första inlägg här då idéerna börjar ta slut. Vi har tre väldigt stora stenar på tomten som under de åren vi bott i huset har prioriterat bort att göra något roligare med, bortsett ett halvhjärtat försök med en utgrävning, markduk, dekorsten och några solcellslampor som naturen snabbt vann över.

Har funderat i banorna enligt ovan och gjuta en ring runt med ledbelysning i, men hittar ingen idé som känns riktigt rätt. Någon som har bra idéer på vad man kan göra med detta? Just nu är det mest ett dåligt samvete då trimmern kommer fram alldeles för sällan för att hålla ogräset borta.

[bild] Hade vi haft så fina stenar i vår trädgård skulle vi vara jätteglada och "vårdat dom ömt"! (Hur man nu gör det?) Skulle aldrig i livet tagit bort dom!

Som storleksreferens är häcken bakom ca 180cm hög.
 
Jiji Jiji skrev:
Menar du i mitten av stenarna? Jag är inte riktigt med på var du menar att det är så mycket skugga?
Ja, precis. Mellan stenarna är det en del utrymme, men i princip ingen sol når ner där.

Jiji Jiji skrev:
I vilken stil går resten av trädgården?
Vi anlade trädgården för bara några år sedan, så än så länge är det faktiskt inte så mycket. Vi har en rosplantering med stora klätterrosor som går i vitt och rosa, samt en hel del större krukor på vår uteplats. Annars är det i stort som på bilden, mycket gräs och thujahäck. En del lavendel i rabatt och buxbom med dekorsten vid vår stödmur ut mot vägen.

yonna yonna skrev:
Har man små barn kan stenarna, lämpligt lagda, bli trevlig lekplats. När mina barnbarn var i 3-4-5-årsåldern blev det picknick med kudde till mina stenar
Ja, det är precis det här vi ser framför oss, så samtidigt vill vi ju inte göra någor för radikalt som tar bort den här möjligheten. Det lutar helt klart åt en plantering, ni har kommit med jättebra förslag på växter jag inte ens kände till innan :)
 
Bygg bord och bänk ovanpå stenarna så kan du spionera på grannarna. Perenner runt om och gärna sådana som gillas av pollinatörer.
 
Låter som att det är lite romantiskt det som är planterat. Det går att göra en plantering med höga mjuka gräs (som kommer sig igen även om de blir ramlade och trampade på under barnens lekar) Titta på perenna gräs som heter Calamagrostis, Miscanthus, Cenchrus, tex. Tåliga perenner som kommer igen även om de bryts av tex kaukasisk förgätmigej, blommar på våren i blått, vitt eller rosa står sedan kvar med sina vackra blad. Jättedaggkåpa är hur tålig som helst och när den börjar se lite trött ut på sensommaren klipper man ner den till marken och upp kommer nya vackra blad igen. Koreansk plymspirea är en lite söt växt som får fina höstfärger.

Ett träd med bred krona som @yonna är inne på är en väldigt trevlig idé och går lätt att få in. Sedan kan ni exempelvis lägga bark eller något annat lekvänligt som stigar och platser i planteringen. Detta kan kombineras med tåliga marktäckare, varför inte smultron tex? Alltihop kan tex få formen av en cirkelformad labyrint med stenarna som centrum. Eller så gör man det mindre pretentiöst och gör bara en plantering runt om men som inte är lika bred överallt så att planteringen får en riktning. Dvs låt inte stenarna vara exakt i centrum.

I mitten kan ni tex låta det gräs som växer där idag växa eller så täcker ni med ett rejält lager tidningar och planterar tex en kaprifol, ett träd, en gammaldags klätterros jag har fler förslag om du inte gillar ngt av dem (men med en ros blir det inte så lekvänligt) När det sedan har vuxit upp behöver ni inte tänka på ev ogräs i mitten.

Edit: stavning och syftningsfel.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.