Hej, jag ska bygga ett golvbjälklag med 45x120 reglar, 60cc. Med Trossbottenskiva likt ett hus som står på plintar.

det jag helst skulle vilja ha är xps isolering som är 120-6mm (tjockleken på Trossbottenskivan) så att jag sedan kan lägga laminatgolv direkt på reglarna och cellplast utan någon skiva imellan.

Problemet är att jag inte kan hitta en 114mm xps skiva. Inte heller 120mm. Det alternativ som finns är antingen en 70mm skiva ovanpå en 50mm skiva. Eller en 120mm skiva av typen eps. Frågan är bara om eps cellplast håller för golvets sviktande.

värt att nämna kan vara att om möjligt så är 120cc drömmen men jag har styrt undan det pga golvets svikt.

tack på förhand!
 
Tomture61
Varför vill du lägga laminatgolv direkt på isoleringen ?
Att använda cellplast mellan reglar är ej optimalt när det gäller täthet .

Golvspån bygger 22 mm , mineralull sitter tajt mellan reglar , mer följsamt för defekter från snickaren :D
 
Satte själv cellplast mellan reglar.
En gång och aldrig mer kan jag säga. Kör på mineralull istället
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Varför vill du lägga laminatgolv direkt på isoleringen ?
Att använda cellplast mellan reglar är ej optimalt när det gäller täthet .

Golvspån bygger 22 mm , mineralull sitter tajt mellan reglar , mer följsamt för defekter från snickaren :D
jag har en ganska strikt viktbudget som framgår i min tidigare tråd och därför vill jag bygga så lätt och tunt som möjligt
 
W whak skrev:
Satte själv cellplast mellan reglar.
En gång och aldrig mer kan jag säga. Kör på mineralull istället

Förstår att det är knepigare men för mitt lilla speciella ändamål tror jag det är värt mödan
 
Kan det vara så att mineralull plus riktigt trägolv blir del av lättare att bygga men också lägre vikt än xps och laminat?
 
Laminat väger 6.3 kg/kvm
Trägolv 7.02 kg/kvm 15x112

xps 3.88 kg/kvm 120mm
Mineralull 2.03 kg/kvm 120mm

verkar vara så att det blir lättare, både i vikt och möda. Förutsatt att trägolvet jag skriver är tillräckligt självbärande?
 
Jag tror inte heller på idén.
Jag tror inte att trossbottenskivan tillsammans med cellplasten orkar bära upp golvet, det kommer svikta och det finns även en risk att trossbottenskivan spricker/lossnar med risken att någon trampar rakt genom golvet.
 
U
15x112 är det cc450 som gäller om du inte vill ha svikt. Alternativet är att lägga 25mm och cc600.
Det skulle även gå att lägga 15mm konstruktionsplyfa på cc600 och sen laminat om du tycker spånskiva är för tungt.
Eller plastmatta på spånskiva/plyfa skulle också funka.

Jag tror nog inte XPS eller EPS kommer klara bära vikten om du bygger trossbotten i vanliga trossbotten skrivor. Risken finns att de knäcks då de är byggd för att ta upp stora trycklaster men inga böjkrafter. Alternativet är ju spånt plank eller plyfa som trossbotten, då tror jag faktiskt att cellplast-idéen kan fungera.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
15x112 är det cc450 som gäller om du inte vill ha svikt. Alternativet är att lägga 25mm och cc600.
Det skulle även gå att lägga 15mm konstruktionsplyfa på cc600 och sen laminat om du tycker spånskiva är för tungt.
Eller plastmatta på spånskiva/plyfa skulle också funka.

Jag tror nog inte XPS eller EPS kommer klara bära vikten om du bygger trossbotten i vanliga trossbotten skrivor. Risken finns att de knäcks då de är byggd för att ta upp stora trycklaster men inga böjkrafter. Alternativet är ju spånt plank eller plyfa som trossbotten, då tror jag faktiskt att cellplast-idéen kan fungera.
oproffsig fråga men hur mycket svikt snackar vi om? 25mm golv väger tyvärr alldeles för mycket.

om man kör 15x112 plankor på 60cc och spikar/skruvar fast med jämna mellanrum (för att minska svikten)
 
Eller om man trycker upp regelavståndet till 900cc och sänker med en t profil i aluminium eller stål i mellan, plankorna får 450cc fast jag slipper vikten av en hel 45x120 regel.

svårigheten är då trossbottenskivor som måste bli 900 mm breda men det går ju att fixa bara lite mer spill.
 
Annars kanske jag kan göra på en 28x70mm regel imellan två 45x120 reglar med 900cc så får golvet det tekniska 450cc
 
Värt att nämna är att hela golvet kommer bara vara 2440mm brett så reglarna kommer inte utsättas för mycket böjningar
 
Nu har jag tänkt både innanför och utanför boxen, (kanske lite väl mycket) och kommit fram till att jag kör på vanlig spåntade plankor 20mm tjocka rakt uppolera på reglarna på 60cc.

enligt svenskt trä så är det minsta tjockleken som funkar på 60cc. Sen får jag nog bara slipa till det som bara den efteråt. Men å andra sidan är det ju bara ca 11kvm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.