Är jag trög eller?
Kanske en fråga som mer spelare roll på helgen när bilen ska vara hemma.

Jag kör med Tibber så timpris gäller både för köpt och såld el i mitt fall.

Räknar jag rätt då jag får det till att elpriset på natten bara behöver vara ca 25% lägre mot dagen för att det ska kvitta om jag laddar bilen med köpt el eller egenproducerad?

Försöker räkna in alla rörliga kostnader så som skatt, överföringsavgift moms mm.

Elpriset på natten är ju så gott som alltid mycket lägre än 75% av samma dygns ”mitt på dagen pris”

Stämmer det så bör jag ju i regel inte ladda bilen på dagtid med solcellerna utan sälja den elen istället och ladda med billig köpt el på natten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Nej du är inte trög. Det är helt korrekt.
Skillnaden bör dock ej uttryckas i procent eftersom det är en fast prisskillnad som krävs.
Allt är ju konstant förutom själva spotpriset.

Du ska ladda elbilen när elpriset är lågt. Det kan ibland vara billigt på.dagen, t.ex. på.helgen och då är det billigast att ladda från panelerna.
 
martin43 martin43 skrev:
Nej du är inte trög. Det är helt korrekt.
Skillnaden bör dock ej uttryckas i procent eftersom det är en fast prisskillnad som krävs.
Allt är ju konstant förutom själva spotpriset.

Du ska ladda elbilen när elpriset är lågt. Det kan ibland vara billigt på.dagen, t.ex. på.helgen och då är det billigast att ladda från panelerna.
Pratade med en kollega igår som precis startat poolvärmaren. Han styrde värmaren till timmarna på dagen när panelerna ger effekt… det måste ju därmed vara lika fel. Han borde fokusera på att sälja elen och värma poolen på natten istället…?
 
Många har nog en idé om att de vill använda sin egen ”miljövänliga” el. Så jag tror att tanken ofta är emotionell snarare än ekonomisk.
 
  • Gilla
MoaBrittis och 2 till
  • Laddar…
Mycket handlar om vilka avtal man har men att själv använda så mycket som möjligt av egen el så minskar man ju på den köpta och således också på överföring. ifall man inte har ett helt exel ark på dessa uträkningar med köp och sälj priser så är det nog en bra linje att gå på "Använd de du producerar"
 
Allan J Allan J skrev:
Pratade med en kollega igår som precis startat poolvärmaren. Han styrde värmaren till timmarna på dagen när panelerna ger effekt… det måste ju därmed vara lika fel. Han borde fokusera på att sälja elen och värma poolen på natten istället…?
Ja, ibland!
Det beror ju på aktuellt elpris.
Är det dyrt på dagen oxh billig på natten, ja!
Är det billigt på dagen, använd solenergi.
När elpriset svänger mycket och elen kostar 2kr+ på dagen och 0,2 på natten är det faktiskt märkbara pengar man förlorar.
 
J Jonas_81 skrev:
Mycket handlar om vilka avtal man har men att själv använda så mycket som möjligt av egen el så minskar man ju på den köpta och således också på överföring. ifall man inte har ett helt exel ark på dessa uträkningar med köp och sälj priser så är det nog en bra linje att gå på "Använd de du producerar"
Det var just ett excellark som mynnade ut i min något förvånande slutsats att det så sällan är ekonomiskt att ladda med solel. Tanken var att få med det där avgifterna och tilläggen i kalkylen.
 
  • Gilla
Jonas_81
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Många har nog en idé om att de vill använda sin egen ”miljövänliga” el. Så jag tror att tanken ofta är emotionell snarare än ekonomisk.
Jag tänker att det inte spelar någon roll om det är jag eller någon annan elkund ute på nätet som använder mina solgenererade kWh. Bra i vilket fall som.
 
Allan J Allan J skrev:
Jag tänker att det inte spelar någon roll om det är jag eller någon annan elkund ute på nätet som använder mina solgenererade kWh.
Ja, jag säger inte emot, jag spekulerar bara i hur andra tänker. Och hur vissa rakt ut uttalat sig i det hör forumet om anknytningen till egenproducerad el.
 
  • Gilla
Allan J
  • Laddar…
Jag gjorde en enkel fil.
Med mitt elöverföringspris samt avtal för köp och sälj är det bättre att exportera och sedan importera om spotpriset skiljer mer än 25%-3 öre.
https://docs.google.com/spreadsheet...ouid=107204601577901740104&rtpof=true&sd=true

Om man egenförbrukar 100 kWh på dagen istället för att exportera när spotpriset är 2,50 kr/kWh, istället för att exportera på dagtid och sedan köpa 100 kWh på natten för 0,20kr/kWh förlorar man 228 kr. PER DAG. I pengar som kommer på en faktura, dvs riktiga pengar.
 
Helt klart mer lönsamt att försöka lägga det som drar el nattetid om det går och maxa sin försäljning på dagarna. Se bif priskurva över senaste 7 dagarna, och sådär är det ju oftast hela sommar/vår.

En faktor jag tänkt på dock är om man vill göra om sin energiklassning på huset, då borde det omvända gälla (undantaget El bil för den troor jag inte räknas i en sådan).
 
  • Graf som visar elprisets variationer över de senaste 7 dagarna med tidsmarkörer och snittpris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pelkon
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Jag gjorde en enkel fil.
Med mitt elöverföringspris samt avtal för köp och sälj är det bättre att exportera och sedan importera om spotpriset skiljer mer än 25%-3 öre.
[länk]

Om man egenförbrukar 100 kWh på dagen istället för att exportera när spotpriset är 2,50 kr/kWh, istället för att exportera på dagtid och sedan köpa 100 kWh på natten för 0,20kr/kWh förlorar man 228 kr. PER DAG. I pengar som kommer på en faktura, dvs riktiga pengar.
Låter som vi kommer till samma slutsats då. Att ta hänsyn till detta för laddning av bilen är lite jobbigt och kräver att man tänker till varje gång man parkerar för att ladda. Men hade jag pool kanske det skulle gå att automatisera när kommande dygns priskurva släpps ett halvt dygn i förväg.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Låter som vi kommer till samma slutsats då. Att ta hänsyn till detta för laddning av bilen är lite jobbigt och kräver att man tänker till varje gång man parkerar för att ladda. Men hade jag pool kanske det skulle gå att automatisera när kommande dygns priskurva släpps ett halvt dygn i förväg.
Ja, man måste kolla om elpriset är lågt så inte så mycket tänka egentlgen. Oavsett tid på dygn, väder och solceller.

Enbart natt med fast timer kommer man ju långt med men vissa nätter är det inte jättebilligt. Senaste åtta dagarna billig natt el sex nätter.
Då kostar det under 1 kr/kWh inkl allt.

Däremot "komma hem från jobbet tiden" har kostat 3 kr/kWh inkl allt varannan dag. Ca 600 kr/mån vid 1500 mil/år i skillnad.[/QUOTE]
 
Just poolen har ju en extra dimension om poolvärmepumpen har lägre COP när det är kallare på natten.

En annan fråga är vad det kostar att styra förbrukningen till lågpristider jämfört med hur stor besparingen är.
 
Det som grumlat bilden för mig och säkert andra var säljarsnack och offerter vid solcellköpet där det fokuseras på hur mycket egenförbrukning som man kan få in under soltimmarna. Men det är ju bara viktigt om man har relativt stabila priser över dygnets timmar (ovanligt numera)
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.