A AndersS skrev:
Jag gjorde så här, började med lite sparande, kunde öka lite efter hand och senare minska sparandet, de fick nu mera växa av egen kraft, för att övergå i att amortera ned boendelån ca 10 år före jag skulle vilja göra eget val för framtiden utan ekonomiska tvång.
Det viktiga är att du fattar ett beslut vad du vill och påbörjar den resan.
Är på gång med det. Största problemet jag har just nu är att välja vilken aktiemäklare jag ska använda. Bor i Finland så valen är inte lika många som i Sverige och dyrare. Nordnet finns dock tillgängligt här fast med en helt annan prislista än i Sverige.
 
Skaffa ett jobb med generösa pensionavtal istället, det är nog säkrare än att spekulera på börsen...
 
N Niq skrev:
Är på gång med det. Största problemet jag har just nu är att välja vilken aktiemäklare jag ska använda. Bor i Finland så valen är inte lika många som i Sverige och dyrare. Nordnet finns dock tillgängligt här fast med en helt annan prislista än i Sverige.

Kolla Nordea Investor Finland, du kan komma ner på 0,06% (min. 3 e) courtage vilket är i paritet med Nordnet/Avanza i Sverige.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Skaffa ett jobb med generösa pensionavtal istället, det är nog säkrare än att spekulera på börsen...
Det är nog inte så bara
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
galento
Nissens Nissens skrev:
Visst, men att spara några miljoner under sina mest produktiva år förtar mycket. Jag har gjort tvärtom, unnat mig och familjen mycket genom åren och inte amorterat på huset.
Då, när pensionen kommer - om den kommer - så säljer jag av huset och köper ett billigare kontant för nettovinsten. Värdeökningen har varit enorm eftersom jag bor i storstadsområde. Som pensionär kan jag leva lite mer avsides. :)
Ja man får försöka få till det på bästa sätt :) jag tog pension så tidigt jag kunde (62)
så man förhoppningsvis kan få några bra år framöver. Alldeles för många man känt har
gått bort i sjukdomar och flera hade inte ens hunnit få pension. Man märker ju också att
kostnaden för arbetspendling var en hel del i månaden som kan läggas till annat. Har ju
gamla arbetskamrater som jobbar efter de fyllt 65 och det känner väl var och en hur de
vill göra , men för min del känns det väldigt härligt att vara hemma nu och att vi inte har
några skulder kvar . Detta har ju gjort att frugan kunnat gå ned i arbetstid också.
 
M
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Skaffa ett jobb med generösa pensionavtal istället, det är nog säkrare än att spekulera på börsen...
Och var skall du placera den pensionen?
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Problemet jag ser med tesla är att så mycket är inräknat i deras värdering, samt vi närma oss antagligen en avmattning av ekonomin med höjda räntor. Höjda räntor straffar tillväxtbolag som bränner massa kapital och ej går med vinst. Med ökade räntor kommer de bli dyrare att få pengar för fortsatt utveckling.
Nu går ju tesla med vinst idag och har positivt kassaflöde med sett till bolages värdering är de små.

Du ser kolla på netflix aktien mlf inom tech, så fort tillväxten avtar eller stannar så straffas bolagen ordentligt. Nej just tesla har jag svårt att se hur de kan växa, då måste de hitta nya marknader.

Något annat som är svårt är att hålla sig till planen, säg du köper de går ner 50%, 2022, inte många klara hålla i dem.

Man får panik och säljer, sen kollar man 6 månader senare och den har gåt t upp 700%. Man måste då förstår varför de går ner, något bolaget gjort eller makro orsaker?

Ska man välja 1 bolag måste man verkligen sätta sig in i bolaget så man har övertygelsen att hålla kvar dem. Men även att sälja om bolaget inte följer den vision man själv har.
Värderingen av bolag på börsen är ofta i de korta frånkopplat hur bolaget prestera just nu.

Har själv gjort en ca 10 000% på börsen 2012-2020 på tech. Mer eller mindre 2-3 bolag som stått för större delen. Så man kan tjänna mycket om man hittar ett lovande bolag tidigt och följer med dem på resan. Men det kräver mycket egen research, tålamod och en mage av sten. Mittt tips är
 
M MsTake skrev:
Kolla Nordea Investor Finland, du kan komma ner på 0,06% (min. 3 e) courtage vilket är i paritet med Nordnet/Avanza i Sverige.
Ska göra det. Har dock en djupt rotad spärr mot allt som har med Nordea att göra efter att jag haft mycket problem med dom.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Skaffa ett jobb med generösa pensionavtal istället, det är nog säkrare än att spekulera på börsen...
Kanske det men det lär kräva att jag skolar om mig och börjar från början i en annan bransch.
Vilket skulle vara en så pass stor investering att jag tror det skulle gå ut på ett.
 
galento galento skrev:
Ja man får försöka få till det på bästa sätt :) jag tog pension så tidigt jag kunde (62)
så man förhoppningsvis kan få några bra år framöver. Alldeles för många man känt har
gått bort i sjukdomar och flera hade inte ens hunnit få pension. Man märker ju också att
kostnaden för arbetspendling var en hel del i månaden som kan läggas till annat. Har ju
gamla arbetskamrater som jobbar efter de fyllt 65 och det känner väl var och en hur de
vill göra , men för min del känns det väldigt härligt att vara hemma nu och att vi inte har
några skulder kvar . Detta har ju gjort att frugan kunnat gå ned i arbetstid också.

Ja vi amorterar på huset så vi i god tid blir skuldfria. Det är vår största investering helt klart. Där jag bor är tomterna så dyra och sällsynta att det är en av dom mest värdefulla saker vi har möjlighet att lämna i arv till barnen. Om dom vill bo kvar i sin hemby.
 
Nissens
N Niq skrev:
Ja vi amorterar på huset så vi i god tid blir skuldfria. Det är vår största investering helt klart. Där jag bor är tomterna så dyra och sällsynta att det är en av dom mest värdefulla saker vi har möjlighet att lämna i arv till barnen. Om dom vill bo kvar i sin hemby.
Vore det inte smartare att investera i något som ger bättre avkastning än vad boräntan kostar? Då kan du en dag betala huset och ha pengar på banken dessutom…
Det blir ännu mer att ge till barnen…
 
Nissens
galento galento skrev:
Ja man får försöka få till det på bästa sätt :) jag tog pension så tidigt jag kunde (62)
så man förhoppningsvis kan få några bra år framöver. Alldeles för många man känt har
gått bort i sjukdomar och flera hade inte ens hunnit få pension. Man märker ju också att
kostnaden för arbetspendling var en hel del i månaden som kan läggas till annat. Har ju
gamla arbetskamrater som jobbar efter de fyllt 65 och det känner väl var och en hur de
vill göra , men för min del känns det väldigt härligt att vara hemma nu och att vi inte har
några skulder kvar . Detta har ju gjort att frugan kunnat gå ned i arbetstid också.
Visst, men priset är ju alla åren man sparat innan. Pengar man kunde investerat i upplevelser mm med familjen.

Min fru är en hel del år yngre än jag, så vi är väl inte i exakt likadan sits. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Visst, men priset är ju alla åren man sparat innan. Pengar man kunde investerat i upplevelser mm med familjen.

Min fru är en hel del år yngre än jag, så vi är väl inte i exakt likadan sits. :)
Upplevelser behöver inte kosta skjortan.
Senaste utflykten med familjen kostade inte mer än bensinpengarna för att åka två mil eller så. Alla var rörande överens om att det varit en toppendag. Hade vi varit lyckligare om vi åkt berg-och-dalbana i Dubai? Tveksamt.

Bäst spenderade tid är den man spenderar tillsammans. Sen är väl vissa så att de måste boka en resa eller konkret upplevelse för att spendera tid tillsammans.


Vad gäller ursprunglig frågeställning tror jag att tåget redan gått för att göra pengar på Tesla.
 
  • Gilla
Niq och 1 till
  • Laddar…
Nissens
tensiden tensiden skrev:
Upplevelser behöver inte kosta skjortan.
Senaste utflykten med familjen kostade inte mer än bensinpengarna för att åka två mil eller så. Alla var rörande överens om att det varit en toppendag. Hade vi varit lyckligare om vi åkt berg-och-dalbana i Dubai? Tveksamt.

Bäst spenderade tid är den man spenderar tillsammans. Sen är väl vissa så att de måste boka en resa eller konkret upplevelse för att spendera tid tillsammans.


Vad gäller ursprunglig frågeställning tror jag att tåget redan gått för att göra pengar på Tesla.
Visst, men det är verkligen nyttigt för ungarna att få en bild av kända platser i världen. Nu när de är vuxna är de väldigt tacksamma över allt de fått se och uppleva världen runt.

Vad gäller att ge till barnen så tänker jag att de har större glädje av ett tillskott när de har som mest behov av det, och det är ju inte när de ärver mig, snarare när de skall köpa hem och familj själva.

Därför investerade jag arvet efter mina föräldrar istället för att använda det själv. Det har gett en bra avkastning. :)

Angående Tesla, så håller jag med, det tåget har gått.. liksom Bitcoin o annat..
 
Nissens Nissens skrev:
Vore det inte smartare att investera i något som ger bättre avkastning än vad boräntan kostar? Då kan du en dag betala huset och ha pengar på banken dessutom…
Det blir ännu mer att ge till barnen…
Eftersom jag är bosatt i Finland så har jag ingen möjlighet att låta bli att amortera. Dessutom så betyder det mycket för mig att ha ett skuldfritt hus och liv.

Alla investeringar man gör kan minska i värde och försvinna. Huset kan iofs också försvinna i brand eller krig. Men jag bedömer den risken som liten. Så även om jag blir av med arbete och investerade pengar pga händelser utanför min kontroll så kan jag ännu bo i mitt hus billigt när det är betalat. Samt att mina barn har möjlighet till ett skuldfritt boende och på så vis har mera pengar över att spara eller investera
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.