Såg en video på Youtube där en person hävdar att om man nu eller inom dom närmaste åren skulle lyckas köpa 100st Tesla aktier så skulle man få tillräckligt med pengar 2030 för att kunna investera dom i något som ger en stabil avkastning och få tillräckligt med pengar varje månad för att inte behöva jobba mer.

Nu tror jag ju inte genast på allt jag hör på Youtube. Jag har inte tillräckligt med kunskap för att kunna bedöma om det finns någon sanning i det här eller om dom bara talar strunt. Jag gissar att sanningen är lite flytande och ingen kan väl med säkerhet säga vad en aktie kommer att var värd 2030.

Men det låter ju lite för bra för att vara sant. Vet inte exakta värdet på tesla aktien. Men att investera runt 100000 dollar nu och om 8år ha tillräckligt med pengar för att inte behöva jobba igen låter lite för bra. Men det kanske är sant?

Vad säger dom som har lite mer kunskap om det här?
Jag har inte dom pengarna att investera men man börjar ju fundera på att köpa Tesla aktier.
 
B
Om du inte har tillräcklig kunskap så bör du satsa på fonder.

Överlag så finns det så många aktier som blir totalsänken, att man bör satsa på minst 8-10 bolag, för att få rimligare riskspridning.

Jag utgår bara från mig själv, jag går hellre lite tidigare i pension (många aktier, och lite tur) än att chansa på 1 aktie och kanske gå i pension supertidigt, eller tvingas jobba tills man dör...
 
  • Gilla
Modig och 4 till
  • Laddar…
Det finns många aktier man borde ha köpt oh gått pension 15 år senare. Problemet är att man aldrig vet i förväg vilka det är.
 
  • Gilla
Modig och 13 till
  • Laddar…
Som du själv säger så är det omöjligt att veta hur något ska utvecklas framöver. Du kan ju bara jämföra hur svårt det är för vår kära riskbank att försöka fastställa räntebanorna för det närmaste åren och då kan du fundera på chansen att fastställa aktiepriset om 8 år för ett så volatilt bolag som Tesla.

Investerar du USD 100k nu och får 10% årlig avkastning (vilket är något över årliga snittavkastningen de senast 30år på OMX30) till 2030 så har du ca USD 214k. Om du fortsätter få 10% årlig avkastning så är det då USD21.4k vilket är knappt 214 000 kr med dagens växelkurs före skatt.

Visst kan man leva på det men inte någon fest. Såklart kan utfallet bli högre eller lägre än snittet..
 
Ja, hade det varit så självklart att t ex Tesla-aktien skulle stiga så enormt de närmsta tio åren så skulle såklart varenda investerare köpa dom.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Det betyder att den isåfall ska gå upp 4250 000 sek.

Det får du ta egen spekulation på om den kommer göra. Kanske, kanske inte. Du behöver ca 5 miljoner investerat för att få en bra årsutdelning. (200 000 kr ut minus skatt)
 
useless useless skrev:
Ja, hade det varit så självklart att t ex Tesla-aktien skulle stiga så enormt de närmsta tio åren så skulle såklart varenda investerare köpa dom.
useless useless skrev:
Ja, hade det varit så självklart att t ex Tesla-aktien skulle stiga så enormt de närmsta tio åren så skulle såklart varenda investerare köpa dom.
Ja precis, man brukar ju säga att aktiemarknaden är effektiv och söker jämvikt. Om det vore säkert att Tesla skulle stiga mer än någon annan aktie så skulle ju alla köpa den tills priset stiger så att förväntad avkastning är i jämvikt igen (riskjusterat). Här "tävlar" man mot alla stora investerarhus, förvaltare etc som har många heltidsanställda analytiker så rätt naivt att tror att man skulle göra en bättre analys och slå marknaden.

Med det sagt så är ju inte youtube teorin så fel ute. Vill du "gambla" så sätter du alla ägg i en korg och köper något riskfyllt som Tesla. Är du mer balanserad så är ju en korg på 6-10 aktier som BSOD skriver att föredra.

Sen om du får snittavkastningen och vill ha mer 214 000kr före skatt att leva på om 8 år får du nog satsa mer initialt alternativt vänta 15-20 år innan du börja plocka ut.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
N Niq skrev:
Såg en video på Youtube där en person hävdar att om man nu eller inom dom närmaste åren skulle lyckas köpa 100st Tesla aktier så skulle man få tillräckligt med pengar 2030 för att kunna investera dom i något som ger en stabil avkastning och få tillräckligt med pengar varje månad för att inte behöva jobba mer.
Och du får bara höra det som lyckats med snabba klipp, de är mycket få.

Nu tror jag ju inte genast på allt jag hör på Youtube. Jag har inte tillräckligt med kunskap för att kunna bedöma om det finns någon sanning i det här eller om dom bara talar strunt. Jag gissar att sanningen är lite flytande och ingen kan väl med säkerhet säga vad en aktie kommer att var värd 2030.

Men det låter ju lite för bra för att vara sant. Vet inte exakta värdet på tesla aktien. Men att investera runt 100000 dollar nu och om 8år ha tillräckligt med pengar för att inte behöva jobba igen låter lite för bra. Men det kanske är sant?

Vad säger dom som har lite mer kunskap om det här?
Jag har inte dom pengarna att investera men man börjar ju fundera på att köpa Tesla aktier.
Enkelt svar, tro inte på allt du hör och läser. Många yngre kanske också äldre har de senaste månaderna fått lite kalla fötter efter att snabbt satsat pengar utifrån diverse poddar.
Jag är äldre och trögtänkt, men började med aktier för ca 40 år sedan, månadssparade lite och ibland någon klumpsumma. Men kunde efter 30 år ha ganska bra förutsättning att kunna välja vad jag vill pyssla med.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
[jag tror inte på allt jag hör o ser särskilt inte från någon på Youtube. Han kan ha rätt han kan ha fel. Kanske talar han bara strunt eller försöker få många att köpa Tesla så han kan sälja dyrare.

Jag utgick från början att det inte var sant. Men roligt att höra vad andra tycker och tror.

Som sagt jag har inte kunskapen att bedöma hur stor möjligheten är att han har rätt.

Men jag läser och lyssnar på många olika investerare för att lära mig om aktiemarknaden. Med jämna mellanrum dyker det upp någon som har den perfekta investeringsplanen som gör alla som använder den rika på kort tid. Naturligtvis tror jag ju inte på det. Men det är alltid intressant att se och höra vad andra med mer kunskap tycker om dessa idéer.
 
galento
A AndersS skrev:
Enkelt svar, tro inte på allt du hör och läser. Många yngre kanske också äldre har de senaste månaderna fått lite kalla fötter efter att snabbt satsat pengar utifrån diverse poddar.
Jag är äldre och trögtänkt, men började med aktier för ca 40 år sedan, månadssparade lite och ibland någon klumpsumma. Men kunde efter 30 år ha ganska bra förutsättning att kunna välja vad jag vill pyssla med.
Är också äldre och lite seg i skallen :p har pension sen ett år och det bästa man kan göra
enligt mitt tycke är att försöka vara helt skuldfri när man börjar ta ut sin pension.
 
  • Gilla
sweden och 2 till
  • Laddar…
Det är inte dom stora inkomsterna utan dom små utgifterna som gör att du får det bra.
Spelar ingen roll hur mycket du tjänar om utgifterna är större än inkomsterna.
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
[jag tror inte på allt jag hör o ser särskilt inte från någon på Youtube. Han kan ha rätt han kan ha fel. Kanske talar han bara strunt eller försöker få många att köpa Tesla så han kan sälja dyrare.

Jag utgick från början att det inte var sant. Men roligt att höra vad andra tycker och tror.

Som sagt jag har inte kunskapen att bedöma hur stor möjligheten är att han har rätt.

Men jag läser och lyssnar på många olika investerare för att lära mig om aktiemarknaden. Med jämna mellanrum dyker det upp någon som har den perfekta investeringsplanen som gör alla som använder den rika på kort tid. Naturligtvis tror jag ju inte på det. Men det är alltid intressant att se och höra vad andra med mer kunskap tycker om dessa idéer.
Då hamnar du i situationen vad du har för ekonomiska möjligheter och vilken risk du vill ta för att uppnå pension vid 2030?
Och beror ju mycket på vilken ålder du är i och vilken vanlig pension som du ser ut att kunna ta ut;)
 
A AndersS skrev:
Då hamnar du i situationen vad du har för ekonomiska möjligheter och vilken risk du vill ta för att uppnå pension vid 2030?
Och beror ju mycket på vilken ålder du är i och vilken vanlig pension som du ser ut att kunna ta ut;)
Ja visst är det så. Jag ser det inte som realistiskt att jag skulle kunna investera mig till att kunna gå i pension vid 2030. Jag har inte sådana pengar att investera med och jag är inte speciellt intresserad av att ta en så stor risk med lånade pengar.

Mitt mål som jag tror att jag har en chans att uppnå är att få lite mera pengar att röra mig med när jag går i pension.

Har väl ca 20 år kvar tills pensionsåldern. Men mycket kan ju hända på den tiden. Har varit bekant med flera som aldrig har uppnåt pensionsålder och en del som måste gå tidigare pga av hälsoskäl.

Kan ju hända att man har så bra hälsa att man väljer att jobba längre än 65 också.
 
Nissens
galento galento skrev:
Är också äldre och lite seg i skallen :p har pension sen ett år och det bästa man kan göra
enligt mitt tycke är att försöka vara helt skuldfri när man börjar ta ut sin pension.
Visst, men att spara några miljoner under sina mest produktiva år förtar mycket. Jag har gjort tvärtom, unnat mig och familjen mycket genom åren och inte amorterat på huset.
Då, när pensionen kommer - om den kommer - så säljer jag av huset och köper ett billigare kontant för nettovinsten. Värdeökningen har varit enorm eftersom jag bor i storstadsområde. Som pensionär kan jag leva lite mer avsides. :)
 
N Niq skrev:
Ja visst är det så. Jag ser det inte som realistiskt att jag skulle kunna investera mig till att kunna gå i pension vid 2030. Jag har inte sådana pengar att investera med och jag är inte speciellt intresserad av att ta en så stor risk med lånade pengar.

Mitt mål som jag tror att jag har en chans att uppnå är att få lite mera pengar att röra mig med när jag går i pension.

Har väl ca 20 år kvar tills pensionsåldern. Men mycket kan ju hända på den tiden. Har varit bekant med flera som aldrig har uppnåt pensionsålder och en del som måste gå tidigare pga av hälsoskäl.

Kan ju hända att man har så bra hälsa att man väljer att jobba längre än 65 också.
Jag gjorde så här, började med lite sparande, kunde öka lite efter hand och senare minska sparandet, de fick nu mera växa av egen kraft, för att övergå i att amortera ned boendelån ca 10 år före jag skulle vilja göra eget val för framtiden utan ekonomiska tvång.
Det viktiga är att du fattar ett beslut vad du vill och påbörjar den resan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.