Känns som robotgräsklipparna stannat av i utvecklingen eller är det bara jag som är helt ouppmärksam?

Sett att den jag har, en rob s600 har fått ett nytt skal men inte såg jag någon som helst annan skillnad?

De andra klipparna jag såg för ett par år sedan när jag köpte min finns också kvar men inte något nytt, möjligen uppdaterade skal.

Så vad har jag missat?:)
 
Det som är nytt är införandet av Acconeer radar i flera modeller som kommer.
Det innebär att man slipper begränsningskabel då radaren skapar en karta med mm precision tillsammans med GPS så då vet klippare exakt var den är, dessutom kan radarn detekterar främmande föremål som igelkott och leksaker.
 
Både Husqvarna och gardena har släppt nya funktioner/klippare i år, där det skapas kartbild över klippområdet och via en app kan område undantas från klippning, ändra hur ofta klippning ska ske inom vissa område och även justera klipphöjden.

https://www.husqvarna.com/se/utforska-och-upptack/husqvarnas-aim-teknologi/

Klippare utan begränsningskabel finns att köpa men har en fet prislapp.

Sedan dyker det upp olika kick start-projekt för nya klippare med diverse AI-funktioner och kamera/radarlösningar, dock tycks de ha svårt att nå ut på marknaden.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det som är nytt är införandet av Acconeer radar i flera modeller som kommer.
Det innebär att man slipper begränsningskabel då radaren skapar en karta med mm precision tillsammans med GPS så då vet klippare exakt var den är, dessutom kan radarn detekterar främmande föremål som igelkott och leksaker.
Hoppas dom kommer snart och kommer till bra priser. har en dammsugare innan och den är guld värd med sin karta där man kan "rita" vart den få åka eller inte på kartan den byggt upp med radarn.
Blir nog lite svårare med buskar och sådant eftersom den kanske inte ser dom om de är för otäta?
E etompau skrev:
Både Husqvarna och gardena har släppt nya funktioner/klippare i år, där det skapas kartbild över klippområdet och via en app kan område undantas från klippning, ändra hur ofta klippning ska ske inom vissa område och även justera klipphöjden.

[länk]

Klippare utan begränsningskabel finns att köpa men har en fet prislapp.

Sedan dyker det upp olika kick start-projekt för nya klippare med diverse AI-funktioner och kamera/radarlösningar, dock tycks de ha svårt att nå ut på marknaden.
Såg någon "kickstarter" klippare som verkade ha någon funktion där den klippte mattan som tex en dammsugare i ett mönster och det är bättre än idag där den bara åker runt slump mässigt. problemet är spåren i mattan men där hade den löst det genom att åka olika mönster varje gång. tror den kunde välja upp till 8 olika mönster eller något vilket borde undvika spår bildning och stigar.
Annars så funkade den tydligen....sådär.

kanske är på G då fast det går lite segt :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Har ni missat denna; [länk]
:cool:

Den brukar dyka upp i dessa diskussioner, men var går den att köpa och till vilket pris?
Som jag tolkar detta så är den inte kommersiellt tillgänglig och få vet hur den verkligen fungerar i svenska trädgårdar och vilken stabilitet och driftsäkerhet den har.

En maskin som kanske kostar 20 000- 30 000 vill åtminstone jag veta att den fungerar bra och att det finns service/reservdelar tillgängligt.
 
  • Gilla
aka_the_barf och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
E etompau skrev:
Den brukar dyka upp i dessa diskussioner, men var går den att köpa och till vilket pris?
Som jag tolkar detta så är den inte kommersiellt tillgänglig och få vet hur den verkligen fungerar i svenska trädgårdar och vilken stabilitet och driftsäkerhet den har.

En maskin som kanske kostar 20 000- 30 000 vill åtminstone jag veta att den fungerar bra och att det finns service/reservdelar tillgängligt.
Jag läste endast nyheten i veckan(feber kanske var sena på bollen) och ansåg den stämma in på trådens ämne. :)

Jag väljer nog en Husqvarna för egen del också, så håller fullständigt med dig, men ändå en ”nyhet” :)
 
  • Gilla
aka_the_barf och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
E etompau skrev:
Här har vi en annan klippare under utveckling:

[länk]
Har beställt , kommer tyvärr i höst . 14.000:- (y)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har beställt , kommer tyvärr i höst . 14.000:- (y)
Spännande. Vi ser fram emot en liten recension av maskinen.

En annan klippare som har varit under utveckling några år är Toadi från Belgien
https://eeve.com/en/toadi-mowing-tool/.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har beställt , kommer tyvärr i höst . 14.000:- (y)
Känns som dom där breda däcken kan lämna ganska fula spår
 
Tomture61
P patfred skrev:
Känns som dom där breda däcken kan lämna ganska fula spår
20 kg fördelat på 4 punkter = 5 kg
Fördelen med en bred/stor anläggningsyta är att trycket / cm3 blir mindre .
 
Intressanta får se om de håller måttet.
Angående spår är bredare och större däck att föredra eftersom vikten fördelas över en större yta
 
Tomture61
A aka_the_barf skrev:
Angående spår är bredare och större däck att föredra eftersom vikten fördelas över en större yta
Åkgräsklippare brukar ju ha mycket breda däck .
 
  • Gilla
aka_the_barf
  • Laddar…
E etompau skrev:
Här har vi en annan klippare under utveckling:

[länk]
Såg den, funderade men valde att inte beställa.
Jag har behov av en klippare som fixar 1500m2 utan begränsningskabel då det blir svårt att få ner och dessutom är mycket och tung trafik stundtals längs gräsmattan. Inte ovanligt att traktorer, skördetröskor och långtradare behöver upp på gräset lite och vända.

Men det är väldigt dåligt med tredjepartsinfo kring den klipparen. De bakom kickstartern lovar mycket, men har inget att backa upp det med. Känns för risky för att hoppa på eftersom Kickstarter inte innebär några som helst garantier och du kan lika gärna bli blåst på pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.