Hej!
Vi är igång och bygger ett attefallshus men blev lite fundersamma över kantelementen och grunden innan gjutning. Är det korrekt sätt att dra in VA-anslutningar i grunden? Alltså genom att såga urtag i kantelementen? Ska inte rör-installationerna komma upp under kantelementen i bädden av mackadam?

#kantelement #grund #avlopp #va #attefallshus #betongplatta #platta #gjuta #nybyggnation
 
  • Attefallshus grund under konstruktion med synliga VA-anslutningar och kantelement före gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Attefallshus byggarbetsplats med VA-anslutningar genom sågade urtag i kantelement före gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Carl Winkler Carl Winkler skrev:
Hej!
Vi är igång och bygger ett attefallshus men blev lite fundersamma över kantelementen och grunden innan gjutning. Är det korrekt sätt att dra in VA-anslutningar i grunden? Alltså genom att såga urtag i kantelementen? Ska inte rör-installationerna komma upp under kantelementen i bädden av mackadam?

#kantelement #grund #avlopp #va #attefallshus #betongplatta #platta #gjuta #nybyggnation
Vem är det som gör den grunden?
Alla rör ska dras in under kantelementen, vatten och avlopp bör ligga på frostfritt djup
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Vem är det som gör den grunden?
Alla rör ska dras in under kantelementen, vatten och avlopp bör ligga på frostfritt djup
Det känner ju mer logiskt. Inte gör man urtag i kantelementen så? Eller kan man få det tätt med fogskum eller något liknande?
 
wildeside
Carl Winkler Carl Winkler skrev:
Det känner ju mer logiskt. Inte gör man urtag i kantelementen så? Eller kan man få det tätt med fogskum eller något liknande?
-
Nej allt ska dras in under kantelementen, det ska även ligga dränering runt grunden lägre en 8-16 makadammet.
Ska du ha träpanel eller putsad/murad vägg?
 
  • Gilla
Ubbe55
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
-
Nej allt ska dras in under kantelementen, det ska även ligga dränering runt grunden lägre en 8-16 makadammet.
Ska du ha träpanel eller putsad/murad vägg?
Tack för svar!
Ja precis, det borde man väl ordna överallt innan man gjuter? Det blir uppmurad vägg mot "slänten" och sedan panel. Panelen kommer tyvärr avslutas i lite olika höjder pågrund av markförhållandet.
 
wildeside
Så här ska det se ut vid kantelementen i ett hus med träfasad och alla rör ska gå in under dräneringsröret som är ritat som en ring i makadammet
Sektionsritning av ett hus med detaljer vid kantelement och dräneringsrör i makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside
Carl Winkler Carl Winkler skrev:
Tack för svar!
Ja precis, det borde man väl ordna överallt innan man gjuter? Det blir uppmurad vägg mot "slänten" och sedan panel. Panelen kommer tyvärr avslutas i lite olika höjder pågrund av markförhållandet.
Ja allt som kommer nära eller under platan måste vara klart innan man sätter kantelementen.
Gör du det här själv eller är det ett företag?
 
Tack för förtydligandet!

Ska avloppsröret, inkommande vatten/el ligga under dränröret (nivå/höjdmässigt) innan dessa leds in i grunden (underifrån och inte från sidan som de gjort nu)?
 
  • Gilla
Pegu78
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ja allt som kommer nära eller under platan måste vara klart innan man sätter kantelementen.
Gör du det här själv eller är det ett företag?
wildeside wildeside skrev:
Ja allt som kommer nära eller under platan måste vara klart innan man sätter kantelementen.
Gör du det här själv eller är det ett företag?
Det är ett företag, totalentreprenad. Har pratat med en av dem som inte gjorde utförandet men sa att det inte såg så bra ut. Men jag vill samla på mig så mycket info som jag kan så jag kan diskutera med dem imorgon.
 
wildeside
Ja brukligt är att dra in allt som ska in i plattan under makadammlagret.
Har aldrig sett att någon försökt dra in rören genom kantelementen.
Som beställare/KA skulle jag aldrig godkänna en liknande lösning.
Finns det inte plats under pga berg eller nått så finns 2 lösningar ta bort berg eller höja grunden.....
 
  • Gilla
Ubbe55 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Carl Winkler Carl Winkler skrev:
Det är ett företag, totalentreprenad. Har pratat med en av dem som inte gjorde utförandet men sa att det inte såg så bra ut. Men jag vill samla på mig så mycket info som jag kan så jag kan diskutera med dem imorgon.
Har du ingen KA i projektet?
 
wildeside
Hur ser ritningarna ut?
Bara att bryta jobbet tills det där är utrett och under inga omständigheter tillåta gjutning
 
Det där funkar inte.. ser ju dessutom ut som riktiga klåpare som håller på tyvärr..
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
wildeside
Japp det är klåpare av värsta sorten.
Finns det några ritningar?
Har du något kontrakt skrivet om projektet?
Har du någon KA?
Vill du så kan jag titta på det åt dej, i så fall kan du skicka ett PM till mej så fortsätter vi där.
Oavsett så kan du inte under några omständigheter låta dom fortsätta att förstöra mer material för det är det enda dom lyckats med.
Hoppas att du inte betalat något i förskott...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ja brukligt är att dra in allt som ska in i plattan under makadammlagret.
Har aldrig sett att någon försökt dra in rören genom kantelementen.
Som beställare/KA skulle jag aldrig godkänna en liknande lösning.
Finns det inte plats under pga berg eller nått så finns 2 lösningar ta bort berg eller höja grunden.....
Kollade nu på plats närmare. Det är alltså på grund av berg... Ser nu att det inte ens ligger mackadam eller flis överallt i "formen". Det enda som kvarstår nu är att de får ta bort hela formen och höja bädden?
 
  • En ofullständig grund med berg, jord, slangar och isoleringsblock, utan mackadam eller flis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggform av vit isolering med synlig jord och gula armeringsjärn utan mackadam eller flis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.