Efter att som många andra tagit in ett antal offerter och jämfört kostnader vs vad man "får för pengarna" har jag insett att företagen som säljer sina tjänster i paketlösningar tar bra betalt för både material och arbetskostnader. Solcellspaket med x antal paneler i exemplet 9kWh anläggning med 375w/paneler kostar runt 177kkr efter grönt avdrag (före grönt avdrag alltså kring 200kkr) men skulle man själv köpa detta "paket" löst skulle det kosta ca 120kkr och då ingår allt, paneler, kablar, kopplingar växelriktare mm samt elektriker som utför det arbete du inte får göra själv.

Det som behöver göras själv är det praktiska monteringsarbetet, det kan man göra själv om man är lite händig, säg att det är värt 30000kr med hyrd byggställning om ett företag gör detta då är vi uppe i 120kkr vs 177kkr efter grönt avdrag. Gör du det själv så "sparar" du kanske runt 20000kr efter avdrag för byggställning?
I mina offerter har jag noterat att bara elektrikern och monteringsarbeten går på nästan 56000kr? Räknat på timpris á 1000kr så är det alltså en kostnad på 56 timmar i tid att montera panelerna och installera all el? Ca 40kvm panel samt elinstallation alltså?
Enligt offerter jag fått på färdiga paketlösningar som man kan installera själv (montera paneler på taket) så ligger dessa priser runt 90000kr för 9kw-anläggningar, inklusive allt! Innebär det rent hutlöst att dessa solpanelsföretag tar ca 100000 i extra avgifter för att betala sina elektriker och montörer? Det gröna avdraget får de ju tillbaka från skatteverket? Har jag räknat helt galet eller vad anser forumet om mina funderingar?
:rolleyes:
 
  • Gilla
Joak och 9 till
  • Laddar…
Om du har taklutning på upp till 27 grader och ca 3 m från mark till takfot, då är det ganska enkelt att röra sig på taket. Värre om det är 35 - 45 graders lutning. Hur jobbigt det sedan är att montera takfästen beror på takbeläggningen. Enklast och snabbast om TP20plåttak, sedan korrugerat plåttak, sedan plåttak med ståfalstak, värst och smutsigast om betongpannor.

Byggställning att hyra som är ca 70 cm bred och ca 15 m lång, kostar ca 700 kr/dag. Det tar väl ca 4 h för två ovana man att bygga upp den och ca 2 h att riva den. Sedan ska man köra och hämta byggställningen och sedan lämna den åter.
 
  • Gilla
intrestin och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
Vi körde utan ställning på runt 27 grader tror jag det är betong pannor. Tog en dag att få upp alla
 
  • Gilla
salahunreal och 4 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Om du har taklutning på upp till 27 grader och ca 3 m från mark till takfot, då är det ganska enkelt att röra sig på taket. Värre om det är 35 - 45 graders lutning. Hur jobbigt det sedan är att montera takfästen beror på takbeläggningen. Enklast och snabbast om TP20plåttak, sedan korrugerat plåttak, sedan plåttak med ståfalstak, värst och smutsigast om betongpannor.

Byggställning att hyra som är ca 70 cm bred och ca 15 m lång, kostar ca 700 kr/dag. Det tar väl ca 4 h för två ovana man att bygga upp den och ca 2 h att riva den. Sedan ska man köra och hämta byggställningen och sedan lämna den åter.
Tack för bra svar. Behöver endast byggställning till huset, garaget som är tänkt att få paneler kan man kliva upp på med vanlig stege, där finns ca 30kvm plåttak (Plannja R) att sätta paneler på i rent söderläge.
På huset kan man få plats med ca 8 paneler i sydvästläge, 30 grader lutning. Svårare men inte omöjligt att lägga på 60 graders ytan också då blir det ca 8 paneler till. Har brutet tak. Skulle i så fall bli totalt ca 16 paneler på huset och 16-20 paneler på garaget. Blir då mer än 9kw-anläggning jag tänkt från början men jag räknar fortfarande på att kunna installera ca 12kw (har säkring på 20A) om jag orkar det.
Funderar starkt på att göra "det praktiska själv" då det är lagligt men att naturligtvis låta en behörig elektriker som har behörighet att installera/fixa elproduktionsanläggningar.

Kan förstå att vissa försäkringar blir ifrågasatta, men hur vanligt är det att själva monteringen av solpanelerna blir fel om man tänker efter före och gör som man ska. Det är nog värre med de som (olagligt)- fixar med elanslutningarna, där finns det nog mer frågor som vid exempelvis sommarstugor :thinking:
 
Sittställning Forlowt skrev:
Vi körde utan ställning på runt 27 grader tror jag det är betong pannor. Tog en dag att få upp alla
Hur gick det med elinstallationerna? Hade ni en bra elektriker som gjorde jobbet fint och drog kabel i mark om ni behövde det? Vad är er erfarenhet av elektrikern, ifrågasatte han/hon ert montagearbete eller litade denne på att ni gjort ert som ni skulle? Alltså, har läst på lite om att vissa elektriker kan neka att komma och göra installationer om de inte blir inhyrda av dyra firmor som skinnar folk på pengar.
 
B
Hitta en bra elektriker är nr 1. Jag gjorde 90% av jobbet själv, och de resterande 10% var jag hantlangare åt elektrikern. En god vän som är elektriker och har egen firma skötte eljobbet plus anmälning mot nätbolag. Det var inte många h jobb för elektrikern, med det upplägget.
 
  • Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
forlovt,
hur långt är ett snöre? Hur många är alla? Hur många man jobbade? Det du nämner saknar informationsvärde om inte i samma andetag detta nämns.

Nordsjö,
Plannja 19R är inte det väggplåt?

Nordsjö,
du kanske kan ha en skylift när du monterar fästen på ditt betongpannetak och sedan panelerna? Men jag vet inte vilket som går enklast och billigast skylift eller byggställning.
Jag gissar du har betongpannetak eller lertegeltak. Brutet tak då tänker man på enfamiljhus 2-vånings, byggt ca 1930. Grosshandlarvilla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
forlov,
hur långt är ett snöre? Hur många är alla? Hur många man jobbade? Det du nämner saknar informationsvärde om inte i samma andetag detta nämns.

Nordsjö,
Plannja 19R är inte det väggplåt?

Nordsjö,
du kanske kan ha en skylift när du monterar fästen på ditt betongpannetak och sedan panelerna?
Jag gissar du har betongpannetak elller lertegeltak. Brutet tak då tänker man på enfamiljhus 2-vånings, byggt ca 1930.
Jag har Plannja Royal på garaget, ser ut som tegelpannor, på huset är det nylagda betongpannor. Huset är från 1946 men har fått helt ny övervåning, taket formligen kapades bort från huset för ca 1 månad sedan och nytt tak från det nya golvet på övre våningen är monterat och klart, nu görs ytskikten färdiga. Har tänkt lägga upp lite bilder på bygget här, kanske kommer i annan tråd.
En skylift kan jag kolla efter om det inte är för dyrt :D eller så hyr jag en byggställning någon dag för huset, får se vilken lösning jag kommer fram till. Kollade för säkerhetens skull med min kommun också vad gäller bygglov, eller hinder att få göra jobbet själv. Inga problem där. Kör på bara sa de... :ok:
 
Jag köpte min anläggning genom en firma som tillät mig montera vissa delar själv.
Betongtegelfästen och rails samt dra kablage i UV-slang (hela 2 m) + montera solpanelerna på taket.
Hänga upp Växelriktare och SSO:er. Har 36 paneler á 335 w/st.
Det tog ca 2 man 10 timmar att montera fästen och rails, samt ca 4 timmar för 5 man att montera solpanelerna.
3 man på taket och 2 som bar fram och hivade upp mot taket. 1-plans 23 grader. Sen la jag 3 timmar på att skruva upp resten och dra lite kabel.
Sparade nog i runda slängar 30' på det.
Kan tillägga att elektrikern var själaglad när han väl kom och slapp skitgörat ;)
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 7 till
  • Laddar…
F
Ungefär samma upplägg som Fortlow. Gjorde allt slitjobb själv. 55 paneler på betongpannor runt 23 grader. Allt som allt tog det mig lite drygt 100h inklusive simuleringar, uträkning av slingor montering, såga ut pannor dra kabelrör, skuva upp växelriktare mm. Sen gjorde elektriker en besiktning och kopplade in allt. Tror han var där 6h inklusive installation av en dedikerad normcentral.
 
  • Gilla
salahunreal och 1 till
  • Laddar…
K
32 timmar för taklaget och 16 på elektriker är bog inget konstigt.

Om du vill göra det själv så kolla av med elektrikern innan. Troligtvis lättare med en mindre firma som inte har för lite att göra.

Men sedan är det ju det här med grön teknik, det får man på hela produkten inklusive arbete. Inte bara på arbete eller löst material. Det måste ingå viss tid för projektering osv. Annars görs det schablonavdrag från skatteverkets sida.
 
K knightjocke skrev:
32 timmar för taklaget och 16 på elektriker är bog inget konstigt.

Om du vill göra det själv så kolla av med elektrikern innan. Troligtvis lättare med en mindre firma som inte har för lite att göra.

Men sedan är det ju det här med grön teknik, det får man på hela produkten inklusive arbete. Inte bara på arbete eller löst material. Det måste ingå viss tid för projektering osv. Annars görs det schablonavdrag från skatteverkets sida.
Har en elektriker vid huset just nu som ska dra om gammal el och installera ny el, kan ta en koll med den firman men vet redan nu att firman är behörig att utföra dessa installationer, har även kollat mot elsäkerhetsverket.
Kruxet är ju att få avdragen som man gärna vill ha, men när offererande firmor lägger på minst lika mycket som avdragen ska ge så blir man bara förbannad. I korthet betyder det just att sådana "offerter" lägger på kostnader som man ska betala för utöver vad exempelvis allt kostar i paket.

För att förtydliga, en offert jag fick landade på 176000kr för 9kw. I den summan fanns specifierat 174000kr för 24 paneler, växelriktare, monteringsutrustning/kringutrustning/kablage. Utöver det tillkom 26500kr för själva monteringen, därutöver tillkom fallskydd och resekostnader ca 7300kr. Därutöver håltagning för kabeldragning debiteras/timme. Totalt alltså minst 207800 för installerat och klart för en anläggning om 9kw. Med grönt avdrag landade summan på 177700kr.

Skulle jag beställa allt material själv, göra jobbet själv förutom eldragningen skulle det knappast hamna ens i närheten av 177700kr, utan betydligt billigare, så egentligen spelar det ingen roll om man får grönt avdrag eller inte. Kort sagt funkar schablonavdraget för mig om det blir något alls, spelar egentigen ingen roll bara jag slipper betala för dessa hutlösa "luftfakturor" som offerterna jag fått verkar vara, ren bluff. :mad:
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 5 till
  • Laddar…
F
N Nordsjö skrev:
Har en elektriker vid huset just nu som ska dra om gammal el och installera ny el, kan ta en koll med den firman men vet redan nu att firman är behörig att utföra dessa installationer, har även kollat mot elsäkerhetsverket.
Kruxet är ju att få avdragen som man gärna vill ha, men när offererande firmor lägger på minst lika mycket som avdragen ska ge så blir man bara förbannad. I korthet betyder det just att sådana "offerter" lägger på kostnader som man ska betala för utöver vad exempelvis allt kostar i paket.

För att förtydliga, en offert jag fick landade på 176000kr för 9kw. I den summan fanns specifierat 174000kr för 24 paneler, växelriktare, monteringsutrustning/kringutrustning/kablage. Utöver det tillkom 26500kr för själva monteringen, därutöver tillkom fallskydd och resekostnader ca 7300kr. Därutöver håltagning för kabeldragning debiteras/timme. Totalt alltså minst 207800 för installerat och klart för en anläggning om 9kw. Med grönt avdrag landade summan på 177700kr.

Skulle jag beställa allt material själv, göra jobbet själv förutom eldragningen skulle det knappast hamna ens i närheten av 177700kr, utan betydligt billigare, så egentligen spelar det ingen roll om man får grönt avdrag eller inte. Kort sagt funkar schablonavdraget för mig om det blir något alls, spelar egentigen ingen roll bara jag slipper betala för dessa hutlösa "luftfakturor" som offerterna jag fått verkar vara, ren bluff. :mad:
Japp, så kan det vara. Men kan du inte få en firma som står för inköp av materialet och arbetet som fakturerar dig så blir det inte heller nåt grönt avdrag, så enkelt är det. Det är ett förbannat skitsystem som i praktiken är konkurrenshämmande.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Japp, så kan det vara. Men kan du inte få en firma som står för inköp av materialet och arbetet som fakturerar dig så blir det inte heller nåt grönt avdrag, så enkelt är det. Det är ett förbannat skitsystem som i praktiken är konkurrenshämmande.
Fast i exemplet jag beskrev tidigare så skulle ju det bli dyrare med en firma som gör allt samt ger rätt till grönt avdrag än utan grönt avdrag och jag gör det praktiska själv inklusive kostnaderna för elektrikern. Pris med grönt avdrag, alltså efter grönt avdrag och jag godkänner en hel.entreprenadoffert blir 177000kr.

Göra jobbet själv inklusive elektriker ca 120000kr, om ens så dyrt. Så det gröna avdraget är inte så attraktivt egentligen, det kostar mig 50000kr att få dra av ca 30000kr, enkel matematik, minus hur man än gör med offerterna jag fått. :oops:
 
  • Gilla
Buford och 1 till
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Efter att som många andra tagit in ett antal offerter och jämfört kostnader vs vad man "får för pengarna" har jag insett att företagen som säljer sina tjänster i paketlösningar tar bra betalt för både material och arbetskostnader. Solcellspaket med x antal paneler i exemplet 9kWh anläggning med 375w/paneler kostar runt 177kkr efter grönt avdrag (före grönt avdrag alltså kring 200kkr) men skulle man själv köpa detta "paket" löst skulle det kosta ca 120kkr och då ingår allt, paneler, kablar, kopplingar växelriktare mm samt elektriker som utför det arbete du inte får göra själv.

Det som behöver göras själv är det praktiska monteringsarbetet, det kan man göra själv om man är lite händig, säg att det är värt 30000kr med hyrd byggställning om ett företag gör detta då är vi uppe i 120kkr vs 177kkr efter grönt avdrag. Gör du det själv så "sparar" du kanske runt 20000kr efter avdrag för byggställning?
I mina offerter har jag noterat att bara elektrikern och monteringsarbeten går på nästan 56000kr? Räknat på timpris á 1000kr så är det alltså en kostnad på 56 timmar i tid att montera panelerna och installera all el? Ca 40kvm panel samt elinstallation alltså?
Enligt offerter jag fått på färdiga paketlösningar som man kan installera själv (montera paneler på taket) så ligger dessa priser runt 90000kr för 9kw-anläggningar, inklusive allt! Innebär det rent hutlöst att dessa solpanelsföretag tar ca 100000 i extra avgifter för att betala sina elektriker och montörer? Det gröna avdraget får de ju tillbaka från skatteverket? Har jag räknat helt galet eller vad anser forumet om mina funderingar?
:rolleyes:
Håller med fullständigt. Verkar som du räknat rätt. Jag är själv elektriker åt ett solcellsföretag och kan bara hålla med dig.
Jag ska givetvis köpa ett paket själv och installera det själv till sommaren är tanken. Dock får ett elföretag komma och besikta och godkänna m.m driftsättning och skicka in underlag till nätägaren antar jag.
 
  • Gilla
intrestin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.