Hej,
Bor sen 1 år tillbaka i ett hus byggt 87. Vid överlåtelsebesiktning gjord i augusti uppmättes krypgrundens fuktkvot till 20%. Gränsvärde verkar vara 17% i furuvirke. Anticimex som gjorde besiktningen rekommenderade därför installation av sorptionsavfuktare som säljaren bekostade innan tillträde. Alla ventiler sattes igen och avfuktaren är inställd på att gå igång vid minst 50% luftfuktighet. Under min tid i huset har avfuktare ständigt varit igång.

Min fråga handlar om det är nödvändigt med att en avfuktare står på dygnet runt? Jag pratade med installatören som menade att han själv aldrig satt in en avfuktare om huset vore hans pga att det ser torrt ut i grunden och fuktkvoten som uppmättes låg precis över gränsvärdet i augusti.

Jag funderar på att iaf halvårsvis stänga av avfuktaren samt sätta igen nedgångshålet som står helt öppet, dvs massvis med luft strömmar in i grunden trots de tätade ventilerna (se bild). Hur gör jag det på bästa sätt? Kan jag sätta en plåt för hålet eller behövs något rejälare?

Har ni andra idéer över mitt läge och den fuktiga grunden? Hur hade ni gjort? Tips och idéer mottages tacksamt. Mvh
 
  • Hygrometer som visar luftfuktighet i en mörk miljö, möjligtvis en krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund med öppet nedgångshål och täckta ventiler intill trätrall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skojar du? Ventilerna sattes igen och nedgångshålet står öppet? Inte konstigt att den går hela tiden.....
Stäng igen nedgångshålet och sätt den på 70%.
 
  • Gilla
Davidbagare och 4 till
  • Laddar…
För det första: Finns det några tecken på fuktproblem i grunden? Augusti är den tid på året då det är som fuktigast i en krypgrund, så att man mätte höga värden just då behöver inte betyda att det finns några akuta problem. Anticimex brukar ha som strategi att alltid döma ut krypgrunder och sälja på sin överprisade avfuktare...

Mitt tips är att skaffa en trådlös fukt-/tempmätare med ett par-tre givare som ställs ner på strategiska ställen. Sen håller du koll på RH över ett helt år och ser om det är för höga värden mer än tillfälligtvis.
 
  • Gilla
tonysdays89 och 3 till
  • Laddar…
Pengar i sjön. Tur det inte var dina. Testa att ställa den på 70 eller 80 och se vad som händer. Förmodligen inga problem att stänga av helt delar av året heller. Stäng igen luckan annars avfuktas ju hela tiden även uteluften:(
 
  • Gilla
anen
  • Laddar…
K Kane skrev:
Skojar du? Ventilerna sattes igen och nedgångshålet står öppet? Inte konstigt att den går hela tiden.....
Stäng igen nedgångshålet och sätt den på 70%.
Tack för svar. Hur stänger jag nedgångshålet på bästa sätt? Mvh
 
useless useless skrev:
För det första: Finns det några tecken på fuktproblem i grunden? Augusti är den tid på året då det är som fuktigast i en krypgrund, så att man mätte höga värden just då behöver inte betyda att det finns några akuta problem. Anticimex brukar ha som strategi att alltid döma ut krypgrunder och sälja på sin överprisade avfuktare...

Mitt tips är att skaffa en trådlös fukt-/tempmätare med ett par-tre givare som ställs ner på strategiska ställen. Sen håller du koll på RH över ett helt år och ser om det är för höga värden mer än tillfälligtvis.
Tack för svar. Också tänkt på hygrometer, nog bra idé. I besiktningsprotokollet står att det är mikrobiell påväxt på bjälklagets undersida. Men inget jag tittat efter. Borde jag nog göra. I övrigt ser det torrt ut tkr jag.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Pengar i sjön. Tur det inte var dina. Testa att ställa den på 70 eller 80 och se vad som händer. Förmodligen inga problem att stänga av helt delar av året heller. Stäng igen luckan annars avfuktas ju hela tiden även uteluften:(
Tack för svar. Ngn idé på hur jag kan stänga ingångshålet? Mvh
 
Sätt fast en skiva cellplast i samma tjocklek som grunden med ett handtag på tex.
 
D
Det går ju att göra på olika vis.

Jag hade byggt en mycket enkel lucka som jag sätter i hålet. Låt luckan vila mot marken med lätt inpassning i hålet. Luckan hade jag isolerat med vanlig frigolit.
 
  • Gilla
anen
  • Laddar…
A anen skrev:
Tack för svar. Också tänkt på hygrometer, nog bra idé. I besiktningsprotokollet står att det är mikrobiell påväxt på bjälklagets undersida. Men inget jag tittat efter. Borde jag nog göra. I övrigt ser det torrt ut tkr jag.
Några enstaka fläckar med mögel är inget katastrofalt så länge det är torrt. Men kolla exakt hur det ser ut så kan du få tips på lämpliga åtgärder sen.



A anen skrev:
Tack för svar. Ngn idé på hur jag kan stänga ingångshålet? Mvh

Gör en lucka av trä med en skiva cellplast som precis passar i hålet.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Davidbagare
Stäng igen hålet som redan påpekats. Att det är en avfuktare installerad som du slapp bekosta är toppen. Att den går hela tiden är för att det ska bli liftcirkulation där nere. När ventilationen är stängd så är det endast avfuktaren som byter ut luften i grunden. Avfuktar gör den när värdet överstiger det du ställt in den på.
mvh
 
D Derbyboy skrev:
Det går ju att göra på olika vis.

Jag hade byggt en mycket enkel lucka som jag sätter i hålet. Låt luckan vila mot marken med lätt inpassning i hålet. Luckan hade jag isolerat med vanlig frigolit.
Menar du som en träram runt hålet och sen cellplast i ramen? Mvh
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sätt fast en skiva cellplast i samma tjocklek som grunden med ett handtag på tex.
Ok. Räcker det att sätta in cellplast i hålet, blir det tillräckligt tätt då? Eller ska man ha ngn ram som man kan täta runt och sen cellplast i ramen? Mvh
 
D
Ja det räcker.

sen kan du ställa en skiva, ihopspikat spillvirke eller dyl för att väderskydda cellplasten något.

I framtiden kan du snickra en riktig lucka med gummilister osv……
 
  • Gilla
Staraction och 1 till
  • Laddar…
A anen skrev:
Menar du som en träram runt hålet och sen cellplast i ramen? Mvh
Jag tänkte en 'cellplastplugg' som passar precis i hålet som du täcker med en något större träplatta utanpå som väderskydd.

Typ:

3D-modell av en vit cellplastplugg och en brun träplatta som väderskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mlwr och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.