W windmillhill skrev:
Vissa dagar kan timspotpriset vara lågt även mitt på dagen och solcellerna ger bra effekt.
Då använder jag elonoff.se för att styra min elbilsladdning och eftersom jag har ett timprisavtal för min köpta el laddar jag elbilen då elen är som billigast, helt automatiskt med elonoff.se
Det där såg ju användbart ut. Lite synd bara att GSM nätet kommer släckas inom något år eller två… kommer inte ihåg just nu exakt.
 
Angående 60 öre i skatterabatt så bör man läsa vad det står på skatteverkets hemsida.
Man får bara 60 öre för den mängd el man själv använder och max 30 000 Kw = 18 000 kr.
Så använder man 15 000 Kw och säljer 40 000 Kw så får man 9 000 kr i skatteavdrag om man har betalat in skatt. Har man förbrukat den skatt man betalt t.ex rut el. rot avdrag så får man inget mer avdrag, finns många som inte betalar så mycket skatt om året t.ex pensionärer.
 
  • Gilla
Allan J
  • Laddar…
kWh
 
  • Gilla
sillabörsen
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Du säljer alltid din solelsöverskott till den elleverantör vilken du oxå köper el från.
Är du säker?
Jag kan inte säga vilka, men jag har läst (undrar om det var här eller i solcellsgruppen jag är med i på Facebook) att det även finns de som tillåter att köpa och sälja från olika bolag?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Är du säker?
Jag kan inte säga vilka, men jag har läst (undrar om det var här eller i solcellsgruppen jag är med i på Facebook) att det även finns de som tillåter att köpa och sälja från olika bolag?
tveksamt tveksamt skrev:
Är du säker?
Jag kan inte säga vilka, men jag har läst (undrar om det var här eller i solcellsgruppen jag är med i på Facebook) att det även finns de som tillåter att köpa och sälja från olika bolag?
Du ser ut att ha rätt (surfade runt lite snabbt;-)) men finns nog inte många att sälja till som inte samtidigt kräver att man köper.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
E
B BSOD skrev:
Vad är det för bolag som byter kWh mot kWh?

Logiken brister lite för bolaget som säljer tjänsten. Om det blir lönsamt för dig, så lär det vara en dålig affär för bolaget som köper din solel.
Det var installatören som tipsade mig. Litet bolag, men mycket bra att ha att göra med: https://www.levailysekil.se/solenergi/lagra-ditt-overskott.html
 
Fast det funkar ju inte alls som du beskrev det.
De säljer 70% av din el till terminspriser och 30% till spotpriser. Sedan behåller de pengarna ett halvår innan du får dem.

Om terminspris är bättre eller sämre än spot är det i gen som vet i förväg.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Det där såg ju användbart ut. Lite synd bara att GSM nätet kommer släckas inom något år eller två… kommer inte ihåg just nu exakt.
Det är ju sant att 3G stängs ner först och sedan stängs 2G ner sent 2025.
Men fortfande kommer 4G att användas för att sända SMS och eftersom jag använder en 2G-switch räknar jag med att skaffa en ny 4G-switch i slutet på 2025.
 
SMS är väl en funktion som finns specifikt i 2G nätet.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Fast det funkar ju inte alls som du beskrev det.
De säljer 70% av din el till terminspriser och 30% till spotpriser. Sedan behåller de pengarna ett halvår innan du får dem.

Om terminspris är bättre eller sämre än spot är det i gen som vet i förväg.
Hmm, jag har inte lusläst allt, men jag tycker fortfarande det är bättre än spotpris. Den som lever får se.
 
E enoch85 skrev:
Det var installatören som tipsade mig. Litet bolag, men mycket bra att ha att göra med: [länk]
Är det inte så att då man hämtar hem lagrad "överskottet el" på vintern så måste man betala överföringsavgift och energiskatt till nät ägaren?
Tex bor man i SE2 kan det bli dyrare med den lösningen då de har en överföringsavgift på säg 80öre, elpris i SE2 har historiskt sett varit relativt lågt?
 
B
S Srixon skrev:
Är det inte så att då man hämtar hem lagrad "överskottet el" på vintern så måste man betala överföringsavgift och energiskatt till nät ägaren?
Tex bor man i SE2 kan det bli dyrare med den lösningen då de har en överföringsavgift på säg 80öre, elpris i SE2 har historiskt sett varit relativt lågt?
Du måste alltid betala elnätsavgifter enligt prislista, spelar ingen roll vilket elhandelsavtal du väljer.
 
Läs gärna länken. Det handlar inte alls om att ”spara el”.

Men även om det varit så, så utgår naturligtvis överföringsavgifter.
 
B
E enoch85 skrev:
Hmm, jag har inte lusläst allt, men jag tycker fortfarande det är bättre än spotpris. Den som lever får se.
Nej, terminspriset blir inte i regel klart bättre eller sämre än spotpris. Terminspriserna spelar en framtida tro om spotpriser. På kort sikt avviker det ofta mycket, beroende på hydrologi, vind, krig med mera, men sett över lång tid så är det relativt små skillnader.

Jag gjorde en uppföljning från 2006 till 2021 på utfallet på jobbets elprissäkring via terminshandel jämfört med att ligga rörligt mot nordpools spotmarknad, och för oss blev det något öre per kWh I skillnad. Innan kriget bröt ut, ska tilläggas.
 
  • Gilla
Allan J och 1 till
  • Laddar…
Är det inte risk för negativa elpriser om vind och sol byggs ut. Har väl redan hänt någon gång. Jag förstår folk som har detta som hobby men för mig som både äger hus och hyr en lägenhet så framstår de "höga elpriserna" som jättebilliga. Fick nyss tillbaka 2400kr för ett av husen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.