C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Eller så har de bara råkat se ordet ekonomibyggnad i LBK-rekommendationerna utan någon bedömning av dess värde eller vilka risker som råder i just ditt uthus?
Det är nog snarare så att de ser ordet ekonomibyggnad i försäkringsbrevet, dvs. att byggnaden är försäkrad som ekonomibyggnad, och då är det LBK-regelverket som gäller enligt försäkringsvillkoren oavsett vad byggnaden är värd eller hur den faktiskt används, osv.

Sen varierar många krav i LBK-regelverket utifrån olika förutsättningar, så där kan sen förvisso finnas en del bedömningsfrågor Men har svårt att tro att man kan komma undan LBK-regelverket om man skall ha en lantbruksförsäkring.
 
Fast i LBK framgår att kraven endast gäller då produktion pågår i byggnaden, eller i närheten av den. Så man kan samtidigt följa rekommendationerna och ändå slippa kraven på jfb B och åskskydd...
 
C
M Millox skrev:
Så man kan samtidigt följa rekommendationerna och ändå slippa kraven på jfb B och åskskydd...
Nä precis, om LBK-regelverket säger att en viss åtgärd endast krävs under vissa omständigheter så är det det som gäller. Fast om du menar att LBK-regelverket inte ställer några krav alls på byggnader som inte är produktionsbyggnader är min uppfattning att det inte stämmer.
 
C cpalm skrev:
Nä precis, om LBK-regelverket säger att en viss åtgärd endast krävs under vissa omständigheter så är det det som gäller. Fast om du menar att LBK-regelverket inte ställer några krav alls på byggnader som inte är produktionsbyggnader är min uppfattning att det inte stämmer.
Byggnaderna kan ju vara viktiga i andra led än den direkta "produktionen" och då ändå falla in under bedömningar i råden. Men man ska inte se LBK som så rigida man kan få uppfattningen av i tex trådar här på forumet genom tiderna. Det är normala sunda synpunkter i dem och inget betungande i de flesta fall snarare helt grund 1A för den typen anläggningar oavsett.

Om inte TS har en mycket udda anläggning är jag skeptisk till att han och "säljaren" har sakerna rätt för sig. Har du cpalm såna värden försäkrade att du får revisionsbesiktning, eller har du fått den enklare översynen av FB brsiktingsman och förhandlat om olika lämpliga åtgärder? Det är nog en ganska normal gång att göra så vid större lantbruk eller speciella objekt som tex byggnader med stort kulturvärde osv. Har själv några gånger varit med och hjälpt bönder i den större skalan enligt åtminstone småländska mått och inte sett problem eller låsningar i kontakter med FB eltekniskt allmänt eller efter LBK.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
C
GK100 GK100 skrev:
Har du cpalm såna värden försäkrade att du får revisionsbesiktning, eller har du fått den enklare översynen av FB brsiktingsman och förhandlat om olika lämpliga åtgärder?
Nä, vi har ingen direkt produktion och slipper Elektriska Nämnden, dock har FB:s egna besiktingsmän varit här och kikat som du säger, inklusive deras "elexpert" sist. Håller med om att LBK-reglerna i stort sett är sunda och inte så "läskiga" som vissa gör sken av. Så det är inte det jag säger.

Visst landar man tillsammans med FB att här bedömer vi att krav si eller så gäller. Däremot har jag inte upplevt att det funnits utrymme att förhandla om rena undantag från villkoren, som då alltså skulle skrivas in i försäkringsbrevet.

Men det jag försöker säga här är att om byggnaden är försäkrad som en ekonomibyggnad så är den i försäkringsbolagets ögon en ekonomibyggnad med de villkor som gäller för sådana. Så det är inget de behöver fundera på när man ringer.
 
Du kanske menar att ekonomibyggnad är ett begrepp som underförstått betyder att den alltid är försäkrad som en ekonomibyggnad? Det blev annars inte tydligt förrän i #27.
 
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kanske menar att ekonomibyggnad är ett begrepp som underförstått betyder att den alltid är försäkrad som en ekonomibyggnad?
Nja, det var inte riktigt det jag menade.
Men i sammanhanget, när försäkringsbolaget berättar för TS vad som gäller för en ekonomibyggnad så menar de underförstått vad som står i villkoren som gäller för ekonomibyggnader i en lantbruksförsäkring. Vilket bl.a. innebär att LBK-regelverket skall följas.

Är byggnaden försäkrad på något annat sätt (i den mån det är möjligt) är detta irrelevant.
 
Det finns flera saker som klarlagts i denna tråd (tycker jag)
Många bra invändningar.

Eftersom ekonomibyggnader är ganska stora, går det inte att försäkra som förråd.
(vissa försäkringsbolag har en gräns på 50m2 andra 100m2 - men inget "privat förråd" verkar vara 300m2). Allt som finns innanför har andra försäkringar som traktor mm.
Ett privat hus försäkras till fullvärde, medan en ekonomibyggnad försäkras med ett belopp.
Antag att huset brinner, då får jag "hela värdet" (ett väldigt skumt begrepp) men så är det.
När det gäller en ekonomibyggnad som brinner, är värdet bestämt innan försäkringen tecknas.
ex. Anser jag att byggnaden är värd 500.000kr - då får jag 500.000kr om byggnaden brinner. (+kanske en del sanering). Anser jag att värdet är 2.000.000kr då får jag 2.000.000kr - ingen diskussion. (med en premie därefter). Min fråga var - Vad händer med solpaneler (och ev. utrustning.) Ska de försäkras separat eller... Solpaneler är ett svårt område - de "sprutar" ström direkt solen lyser på dessa - så de kan vara fullt strömförande under t.ex. en brand.
____________________________________________________
En jordfelsbrytare med automatisk testfunktion kändes som väldigt vettig lösning.
(dock hittade jag ingen under 25A... - För den har väl inbyggd säkring?)
Men det verkar finnas flera märken som har den funktionen. (väldigt bra..)
(sedan kanske någon e-bay ... ;) )
Prisnivån är ganska hög - inte hittat något direkt "pris", men kanske 5-10.000kr + installation.
Lite beroende på hur många poler den har.

Men testförfarandet av en jordfelsbrytare, är inget man gör själv :surprised: (gäller dock endast installatörer - pust :dizzy:)
https://elma-instruments.se/kunskap-kurser/vart-att-veta/test-av-jfb
"Om alla fyra testerna blir godkända, är JFB ok och du kan nu prova med testknappen."

När det gäller JFB av typ-a eller typ-b - jo typ-b är dyrare (men det rör sig nog om kanske max 500kr) - arbetskostnaden är oförändrad.

En sak jag blivit klar över är att normcentralen måste överdimensioneras :geek: (för att klara framtiden)
__________________________

Tankarna leds över till Överspänningsskyddet - Räcker det att placera ett överspänningsskydd (3-fas) vid mätaren, som finns mitt på gården och har 10-30m från undercentralerna) - eller bör man kalkylera på ett överspänningsskydd vid varje central? (3-fas alla ställen)
 
A Albireo skrev:
(dock hittade jag ingen under 25A... - För den har väl inbyggd säkring?)
Nej, säkringen/säkringar är separata prylar. Den angivna strömmen är vad jordfelsbrytaren tål som mest.
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
C
A Albireo skrev:
Vad händer med solpaneler (och ev. utrustning.) Ska de försäkras separat eller...
Kallas första risk eller beloppsförsäkring, till skillnad mot fullvärdesförsäkring när något är försäkrat till ett visst värde.

Eftersom anläggningen är fast anbringad på byggnaden är jag rätt säker på att den räknas som byggnadstillbehör, så det måste du nog räkna in i byggnadens försäkringsvärde.

Det finns ett särskilt kapitel om solcellsanläggningar i LBK-regelverket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
A Albireo skrev:
När det gäller JFB av typ-a eller typ-b - jo typ-b är dyrare (men det rör sig nog om kanske max 500kr) - arbetskostnaden är oförändrad.
Du får lägga på en nolla där.
A Albireo skrev:
Men testförfarandet av en jordfelsbrytare, är inget man gör själv :surprised: (gäller dock endast installatörer - pust :dizzy:)
Ja, det är en mycket ambitiös installationskontroll som de beskriver. Det är nog ingen som provar en ny JFB så efter installation. Jag menar, löser de när man trycker på testknappen ska inga fler prov behöva göras av en ny JFB. Jag har bara varit med om ett enda fall där en JFB varit trasig från fabrik, och den löste inte av testknappen.

En självtestande JFB kan ju då vara ett alternativ om man inte vill bryta strömmen, om man kan lita på detta prov. Självåterställande JFBer låter lite läskigt då det är ytters sällan en JFB löser utan att det finns ett fel. Skulle det vara en person iblandad i att den löser så kan jag garantera att denne inte uppskattar att få ström i sig tre gånger. Och så pratar vi ett pris på JFBn som är en faktor +25 jämfört med en "vanlig" typ A.
A Albireo skrev:
En sak jag blivit klar över är att normcentralen måste överdimensioneras :geek: (för att klara framtiden)
Den enda komponent som kan behöva dimensioneras är JFBn, dess märkström. Du nämnde 25 A. Välj en 40 A istället så kommer du långt, eller 63 A om du vill vara extremt framtidssäker. En 63 A är ett par ggr dyrare än 25 A så det är inga jättestora pengar.

Edit: En JFBs märkutlösningsström är en separat faktor som anger vid vilken felström som den löser. (Märkströmmen 25-40-63 A anger vid vilken högsta belastningsström som den klarar att urskilja en felström på 30 mA vid.)

Där väljer du 30 mA för gruppledningar. Eventuellt kan försäkringsbolaget kräva en "brandskydds-JFB" för huvudledningar där man då väljer en med märkutlösningsströmmen 300 mA och dessutom tidsfördröjd för att få selektivitet mot andra underliggande JFBer.
A Albireo skrev:
Tankarna leds över till Överspänningsskyddet - Räcker det att placera ett överspänningsskydd (3-fas) vid mätaren, som finns mitt på gården och har 10-30m från undercentralerna) - eller bör man kalkylera på ett överspänningsskydd vid varje central? (3-fas alla ställen)
Som vanligt är svaret att det beror på.

Det räcker om du har en enda ledning från mätarskåpet till varje byggnad, elledningen. Inga andra ledningar till dessa byggnader, inga andra ledningar mellan dessa byggnader. Finns sådana ska de inte bara vara galvaniskt skilda utan även ha ett visst avstånd från varandra, typ en meter.

Här kan man även behöva tänka på typ trädgårdsbelysning eller annat på gården som matas med en lång sladd. Där sådana kommer in i byggnaden kan det vara värt med ett överspänningsskydd.

Beroende på hur utsatt du är för åska, t.ex om du har långa luftledningar från transformatorkiosken, så kan det vara värt med grovskydd (typ 1) i mätarskåpet och mellanskydd (typ 2) i varje hus för att få ned restspänningen. Men de allra flesta klarar sig med ett kombiskydd i mätarskåpet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Albireo och 1 till
  • Laddar…
Tack ännu en gång!
Jordfelsbrytare typ-B (pris indikationer - ok! kanske 1000kr dyrare än typ-A)
Jordfelsbrytare typ A (prisindikation)
(Ahlsell, Rexcel eller ... tar säker mer.)
Men livslängden på en JFB? 15år? 20år? eller? (kanske påverkas av hur ofta den testas ;) )
Detta medför en marginell prisskillnad. - tycker jag.
Den stora vinsten är dock om man själv inte skadas..

Inte helt säker vilka faktorer som kan utlösa JFB - möjligen är Typ-B känsligare?
Antag att vi åker bort en vecka / 14-dagar. Under tiden inträffar något och jordfelsbrytaren utlöser. (eller kanske överspänningsskyddet?). t.ex. frysen blir strömlös....
Gäller försäkringen? Kanske?
(Inträffade för grannen - det i frysen smälte och rann ut på golvet - När de kom tillbaka gick det inte att gå in i lägenheten utan gasmask - de fick byta golv och skaffa ny svamp, bär, fisk, älgkött mm.)

I detta fall har jag plockat ned "luftledningen". Åskan har genom åren (tidigare ägare) förstört många telefoner. Men allt eftersom mer elektronik används, blir det känsligare. En annan granne grävde av elen - kostade "honom" 30-40.000kr i "elektronik" + kostnader från elbolaget - helg, kallt och allt...

Fungerar ett överspänningsskydd båda vägarna?
Huvudsäkringen sitter på en pollare "mitt" på gården. Från den går tre enskilda ledningar (alla 3-fas) en ca 15-30m långa till olika byggnader. Ut från en av byggnaderna finns 1 ledning till "tomtbelysning" (10-12m?) och en ledning till en bagarstuga (10-12m?)
Så långt "inga" problem, men om t.ex. åskan ger överspänning via gårdsbelysningen (efter överspänningsskyddet). Kommer överspänningsskyddet hantera detta?
 
Om du nu funderar på en avancerad JFB så ska du nog inte titta på de allra billigaste noname-modellerna. De ska hålla i 30 år åtminstone. Det var en Malmberg som jag konstaterade var trasig direkt i lådan.

Och som sagt, du behöver inte vara orolig för att den tjyvlöser, bara din anläggning är i gott skick. Dessutom bör man lägga uttag och belysning utomhus på en egen JFB då där finns risk för en (befogad) utlösning. Ska man vara borta en längre tid bör man antingen ha tillsyn eller larm som varnar om strömmen försvinner eller om frysens temperatur ökar. Olyckor går annars aldrig att undvika, men de är sällsynta. Här är ett annat dråpligt olyckstillbud: https://www.fluxio.se/forum/fulel-och-hemska-fynd/9789-hemska-fynd.html/?limit=20&start=80#15867

Överspänningsskydd fungerar så att de kortsluter fasledarna mot jord vid en överspänning. De har därför ingen riktning utan fungerar åt båda hållen. De fungerar dock inte bakåt mer än någon meter. Så man måste se till att alla inkommande ledningar till en byggnad blir individuellt skyddade för att byggnaden ska bli skyddad. Jag tror dock inte att en liten gårdsbelysning på 20 meter utgör någon signifikant risk.Kommer åskan så nära har man större problem.
 
  • Gilla
Albireo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.