Hej alla duktiga

Jag tror det är dags att rensa mitt tvååriga avlopp i köket. Jag har inte sett ett sånt förut, har någon kloka tips om vad jag ska tänka på:D? Under diskbänk med synligt avloppsrör, vattenlås och anslutna slangar under ett tvåårigt köksavlopp som behöver rensas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
längst ner till höger på det horisontala röret sitter ett lock med bajonettfattning
ta en burk och håll under så kan det rinna ut lite gojs

sen är ju frågan varför du just nu kommit på att rensa avlopp?
 
  • Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
längst ner till höger på det horisontala röret sitter ett lock med bajonettfattning
ta en burk och håll under så kan det rinna ut lite gojs

sen är ju frågan varför du just nu kommit på att rensa avlopp?
Tack:D nu ska vi se...ok den gröna lilla spaken långt ner till höger? (Jag vet inte vad bajonettfattning är) Inte uppe vid själva...stora runda grejen:D
Det rinner inte undan så bra, det gurglar lite ibland
 
F Funkisfia skrev:
Tack:D nu ska vi se...ok den gröna lilla spaken långt ner till höger? (Jag vet inte vad bajonettfattning är) Inte uppe vid själva...stora runda grejen:D
Det rinner inte undan så bra, det gurglar lite ibland
Plaströren som ser ut som ett "U" borde vara vattenlåset. I nedre högra delen av "Uet" ser det ut som ett lock som går att skruva bort. Försök få bort det, så borde det gå att rensa där inne i vattenlåset, "Uet".
 
  • Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Plaströren som ser ut som ett "U" borde vara vattenlåset. I nedre högra delen av "Uet" ser det ut som ett lock som går att skruva bort. Försök få bort det, så borde det gå att rensa där inne i vattenlåset, "Uet".
Tack :D
Hur mycket bovete kan det ha hamnat där egentligen, om det är stopp hela vägen, jag trodde det var lite långa hårstrån längst upp.
Jag provar
 
Visst borde jag skruva bort det här gröna locket? Motsols? Det sitter som berget.
Insåg just när diskmaskinen lät att det kan vara skräp från den också Grönt lock på vit avloppskoppling under diskbänk, föreslår fastsittande lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Funkisfia skrev:
Visst borde jag skruva bort det här gröna locket? Motsols? Det sitter som berget.
Insåg just när diskmaskinen lät att det kan vara skräp från den också [bild]
Japp, det gröna är locket, ska skruvas ur motsols precis som du säger. Har väl geggat igen, så ta i ordentligt.

edit: fast ta inte i FÖR mycket, du vill ju inte bryta sönder locket så det blir vattenläckage där!
Går det inte få bort det gröna locket, är det nog bättre att försöka få in nån rensfjäder uppefrån vasken och joxa runt så gott det går.
 
Redigerat:
  • Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Japp, det gröna är locket, ska skruvas ur motsols precis som du säger. Har väl geggat igen, så ta i ordentligt.

edit: fast ta inte i FÖR mycket, du vill ju inte bryta sönder locket så det blir vattenläckage där!
Går det inte få bort det gröna locket, är det nog bättre att försöka få in nån rensfjäder uppefrån vasken och joxa runt så gott det går.
Tack :D
Kombinationen klen och långa naglar är ingen hit, jag lyckas inte rubba den.
Har ingen rensfjäder, kanske får köpa det.
Så att skruva på det stora runda längst upp är inte rätt metod?
 
F Funkisfia skrev:
Tack :D
Kombinationen klen och långa naglar är ingen hit, jag lyckas inte rubba den.
Har ingen rensfjäder, kanske får köpa det.
Så att skruva på det stora runda längst upp är inte rätt metod?
Det stora runda längst upp är anslutningen till vasken underifrån.
Bättre då att försöka få bort silen som sitter i vasken, och försöka få ner en rensfjäder som jag kallar det, typ en styv "tråd" som kan leta sig ner i vattenlåset, och få bort det som täpper igen där.

Jag tänker på nått liknande detta: Rensband, hushåll - Biltema.se
 
  • Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
F Funkisfia skrev:
Tack :D
Kombinationen klen och långa naglar är ingen hit, jag lyckas inte rubba den.
Har ingen rensfjäder, kanske får köpa det.
Så att skruva på det stora runda längst upp är inte rätt metod?
Har du en linjetång i verktygslådan? Typ en sån här: https://onyx-repository.bohlin-nilsson.se/images/products/ssize/13032.jpg
Alltså en tång med breda flata käftar, då kan du ta hjälp med den för att försöka få ur det gröna locket. Men återigen, inte så du vrider sönder locket!
 
  • Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Har du en linjetång i verktygslådan? Typ en sån här: [länk]
Alltså en tång med breda flata käftar, då kan du ta hjälp med den för att försöka få ur det gröna locket. Men återigen, inte så du vrider sönder locket!
Tång...bara en sån här Närbild av en hand som håller en öppen kombinationstång mot träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Funkisfia skrev:
Tång...bara en sån här[bild]
Nja, den är nog inte så bra, för smala käftar som riskerar att vrida sönder plasten i det gröna
vredet. Men, testa vet jag, lite försiktigt så du känner om det skulle gå, eller om plastvredet går sönder.
 
  • Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
F Funkisfia skrev:
Tång...bara en sån här[bild]
Det är jättesvårt att komma åt för den genomskinliga grejen är i vägen
Vad svårt det var jag trodde det skulle vara lätt
 
F Funkisfia skrev:
Vad svårt det var jag trodde det skulle vara lätt
Ja, det hade varit lätt om inte det jäkla gröna locket satt så hårt!
 
  • Gilla
Funkisfia
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag, det hade varit lätt om inte det jäkla gröna locket satt så hårt!
Ja och den genomskinliga grejen är i vägen
Allt är ju bara 2,5 år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.