harry73
GK100 GK100 skrev:
TS är ju på goda grunder inte heller helt nöjd med grannens förångare och tillhörande fläkt och kondensavlopp placerat som staket i eller omedelbart invid gränsen. Frågan är då vilken av dessas klagan till pappa som rimligtvis väger över?

Vi får fråga olympen harry elker kanske Delphi och sen komplettera med enligt vilken regel, "lag" det är riktigt, rätt, korrekt i en oändlig rekursion mot vansinne.
Jag förstår fortfarande inte vad ditt problem med mitt inlägg är. Jag håller med om att grannen borde hitta en bättre placering för eländet, och jag föreslår hur TS rent praktiskt kan slippa utblåset.
Är dina inlägg bättre för att du inte berättar var gränsen mellan legalt och eventuellt illegalt går, men att du som urmänniska utgår från rätten av den starkaste?
 
  • Gilla
Myrmarken
  • Laddar…
Vårt garage står 3 m från tomtgränsen där grannen placerat lvp max 5 cm från tomtgränsen på sitt garage. Det är alltså runt 3,65 mellan garagen där vi parkerar bilen.
T TypRätt skrev:
Jag vill på inget sätt försvara grannens tilltag då jag tycker dessa utedelar borde monteras på tak eller något för de låter ofta rätt bra. Men du skriver att det är 3 meter till tomtgränsen, är det från din bil eller från vad? Har du 3 meter till maskinen så tror jag inte alls att du kommer känna att det blåser från den för så mycket pumpar de inte. Jag stod och rensade ogräs i helgen framför min och den blåst milt på mig när jag stod 50cm bredvid. Är det inte så att du samtidigt har din altan vid din parkering så tror jag placeringen kanske är så bra som den kan bli för dig och din granne. Det går ju inte gärna att ha den på fel sida om huset i relation till innerdelen heller. Dock så har du och andra helt rätt i att grannen behöver ta hand om vattnet på sin sida på vintern för det bildas snygga isskulpturer under dem som lätt lär rinna in på din sida om det inte är en rabatt eller dylikt under på grannen sida.
 
  • Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
hej
Då vi inte sett någon skiss eller bild på hur det ser ut så funderar jag om grannen skulle kunnat placerat utedelen någon annanstans eller riktning?

Sedan att du sätter upp ett staket/spalje/mur/häck eller något utefter din sida för att dölja grannens sopor och stegar mm är ju en trivselsak för dig.

Kondensatet måste väll grannen ta hand om på sin sida tomtgräns? så du inte ramlar och bryter benen på vintern.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 1 till
  • Laddar…
Han kunde absolut placerat på någon av de andra sidorna av garaget men de väsnas en del så det är väl mer praktiskt för honom att sätta utblåset på vår sida. Precis som han tog det för självklart att parkera på vår sida.
 
har en på mitt jobb som enbart får köra sin LLVP mellan kl 07:00-22:00 har varit uppe i tinget angående att den låter förmycket.
både montören och tillverkaren har varit inblandade och inte fått ned ljudnivån under det det skall vara då grannen har sitt sovrum mittemot denna.
så ljudnivån kan du ju försöka kolla upp från den.
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
V
B bygglov skrev:
Jag undrar om grannen får montera en luftvärmepump med utblåset placerat precis i tomtgränsen? Får jag placera en spaljé tex på vår sida tomtgränsen framför fläkten?
Helt klart. Kör bara (y) är grannen så jäkla dum får han ta de på lärokontot
 
  • Gilla
Nidhogg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Eftersom frågan gällde vad lagen säger så drar vi den. 3 kap. 1 § jordabalken:

"Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen."

Det kan t ex inte vara att ta skälig hänsyn att sätta upp anläggningar som sabbar grannens luftvärmepumps funktion. Går det att göra utan att förstöra för grannen så är det inom ramen att ta skälig hänsyn.

Men grannen då?! Ja hans agerande förändrar inte dina egna skyldigheter att följa lagen.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag förstår fortfarande inte vad ditt problem med mitt inlägg är. Jag håller med om att grannen borde hitta en bättre placering för eländet, och jag föreslår hur TS rent praktiskt kan slippa utblåset.
Är dina inlägg bättre för att du inte berättar var gränsen mellan legalt och eventuellt illegalt går, men att du som urmänniska utgår från rätten av den starkaste?
Du vill nog inte ens försöka förstå harry jag tror du gör det trots allt. Och mina inlägg går i stort ut på hur TS enkelt kan lösa problemet utan eskalering och med den svaga i fokus dvs TS som blivit utsatt.

Jag har sldrig problem med dina eller andras inlägg, de gånger jag tittar in eller då kanske upp här är när jag har långa tågresor e,dyl som idag. Sen att jag som urmänniska borde veta bättre och inte göra inlägg är en sak förhoppningsvis kan jag lära mig låta bli på sikt. Du får ta det som ett halvt löfte så inte cirklarna i denna så finlemmade och utvecklade avdelning störs i onödan.
 
Jag undrar i så fall över hur det är tänkt att underhålla fasad, tak och lvp. Taket hänger tex över vår tomt 20cm då grannen ”glömt” mäta avståndet till tomtgränsen. (Vilket såklart inte fanns bygglov för. Det säger att han får bygga 70cm från tomtgränsen men taket skjuter ut närmare 90 cm med hängrännor. Vilken hänsyn behöver jag ta till honom avseende spaljé eller dyl?
GK100 GK100 skrev:
Du vill nog inte ens försöka förstå harry jag tror du gör det trots allt. Och mina inlägg går i stort ut på hur TS enkelt kan lösa problemet utan eskalering och med den svaga i fokus dvs TS som blivit utsatt.

Jag har sldrig problem med dina eller andras inlägg, de gånger jag tittar in eller då kanske upp här är när jag har långa tågresor e,dyl som idag. Sen att jag som urmänniska borde veta bättre och inte göra inlägg är en sak förhoppningsvis kan jag lära mig låta bli på sikt. Du får ta det som ett halvt löfte så inte cirklarna i denna så finlemmade och utvecklade avdelning störs i onödan.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Med på tomtgränsen menar jag att utblåset sitter max 5cm från tomtgränsen. Det jag undrar över är vilken typ av åtgärd jag kan vidta för att minska olägenheten. I detta fall används platsen bredvid för parkering av bil. Konsekvensen är en halv storm när jag kliver ur bilen varje dag och eventuellt extra slitage det blir på bilen.
Nej och ja på din fråga.

Kommunen har regler runt luftvärmepump. Han kan göra det men du kan kräva en ljudmätning som han lär ej klara. Då tvingar kommunen han att flytta den

Stora frågan är varför vill han provocera?
 
  • Gilla
redep
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Vilken hänsyn behöver jag ta till honom avseende spaljé eller dyl?
Jag hade ju inte tagit någon hänsyn.
Han verkar ju inte ta mycket hänsyn direkt.
Vad ska hända?
 
B bygglov skrev:
Jag undrar i så fall över hur det är tänkt att underhålla fasad, tak och lvp. Taket hänger tex över vår tomt 20cm då grannen ”glömt” mäta avståndet till tomtgränsen. (Vilket såklart inte fanns bygglov för. Det säger att han får bygga 70cm från tomtgränsen men taket skjuter ut närmare 90 cm med hängrännor. Vilken hänsyn behöver jag ta till honom avseende spaljé eller dyl?
Du har ju som jag ser det att göra med en besvärlig typ en tölp men lite i linje med vad Claes skriver i #52 får man inte låta det smitta över på eget beteende. Du har ju fått många synpunkter och att du skärmar av lite snyggt är knappast ett problem. Går ju ordna på många vettiga sätt samma med kondensen men jag förstår din situation trots allt det är mångfacetterat även utom juridiskt tugg.

Buller och via kommunen kan ju vara något som ev ger resultat utan (bygg)jobb från din sida.
 
Dagvatten och avlopp är något man måste ta vara på egen hand och får inte ledas över till annan fastighet. Gäller säkert även fruset, halvfruset tillstånd och ånga. Så inget spillvatten får komma från den utomhusdelen på din tomt. Berätta även att om man minskar luftflödet genom fläkten så minskar effektiviteten på anläggningen och den kommer att dra mer el för samma värme.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Grannen vill kanske ha möjlighet att underhålla sin pump och vara säker på korrekt funktion? Då bör grannen läsa sin manual och tillse att den har fritt utrymme framför och bakom och det är ju svårt att göra om han placerar den i tomtgräns. Ställer du soptunnan framför lär de få det svalt på vintern :)

Så alternativen grannen har är ju att 1. ställa den en bit in på sin tomt, 2. plocka fram charmen eller 3. plocka fram plånboken och förhandla fram en överenskommelse med er.
Dålig granne! Det låter en vis del och mer med tiden när kullager börjar att klistra. Send dess om det blåser, det blåser kallare än det är ute och kan rusa plantorna som du skulle ha plantera och det blir mer varme som torkar de på sommar. Inte snäll att grannen köra så. Det kan vändas till huset men effekten blir sämre och hjudet blir det samma.
 
Redigerat:
B bygglov skrev:
Jag vill helst försöka fortsätta hålla det på en vuxen nivå men grannen är inte talbar. Han slutade hälsa efter att jag bad honom parkera på sin egen tomt då han varje dag parkerat 1m in på vår tomt. Soptunnorna i sig kommer han inte åt utan att kliva på vår tomt. Än mindre hämta stegen. Nu har han även börjat lägga sopor utanför soptunnan för att jävlas. Jag vill bara slippa se eländet varje dag. Skall givetvis försöka igen med dialog men misstänker att det blir svårt. Hur hade ni löst situationen?
Hade byggt en spaljé men kollat upp reglerna extremt noga före och sedan odlat klätterväxter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.