Nja, gipsskivorna kommer inte vara tillåtna enligt BBV oavsett om du har ett tätskikt som uppfyller de nya kraven eller inte.
 
DVE skrev:
Har tittat lite på det här alternativet.

KnaufDanogips säljer nått som heter Aquapanel Indoor, Aquapanel Indoor

Det här skall nog vara godkänt!
//DVE
Japp, denna skivan är godkänd. Var inne på byggvaruhus & pratade idag då vi håller på att fixa vårt badrum (är nu i utrivningsstadiet). Prisuppgift på 505 kr inkl. moms för varje 900x2500 mm skiva.
 
Johan Gunverth skrev:
Pratade med snickaren i släkten idag. Det har tydligen släpps ny "tätskiktsgucka" från åtminstone två tillverkare i dagarna, som har godkänt ångmotstånd. Alltså kan man köra vidare med gipsskivor som vanligt. Snickaren håller tydligen på med en entreprenad där man stod och tvekade på om man skulle revidera (bygga om) våtrumskontruktionen. De bytte bara ut tätskiktet istället.

Återkommer med fabrikat och produkt. Det kanske är befintliga produkter som klassats upp.

Typ denna då kanske..
http://www.pci-sverige.com/upload/files/pdf/Folder PCI VG2007.pdf

Och då borde våra problem med dubbla tätskikt vara minder eller hur?
borde definitivt räcka med att ventilera 45mm mellanrummet ...
 
jon_h skrev:
Nja, gipsskivorna kommer inte vara tillåtna enligt BBV oavsett om du har ett tätskikt som uppfyller de nya kraven eller inte.
De kanske lutar sig mot det faktum att "det går bra och är tillåtet ett år till" som du själv skrev tidigare i tråden...
 
Jo, men det har ju inte i sig att göra med huruvida det har kommit rollade tätskikt som uppfyller de nya kraven. De tätskikten ska man ha även med fibercementskivor, om det inte görs en fuktdimensionering som visar att det är okej med lägre ångmotstånd.

Men visst, jag missförstod vad de hade sagt, trodde de menade att man nu kunda ha gips som vanligt även efter övergångsperioden.
 
fialottan skrev:
Japp, denna skivan är godkänd. Var inne på byggvaruhus & pratade idag då vi håller på att fixa vårt badrum (är nu i utrivningsstadiet). Prisuppgift på 505 kr inkl. moms för varje 900x2500 mm skiva.
Basterboard är betydligt billigare!
Köpte mina på K-rauta, 399:- st för skivor som är
10x1200x2500mm. Dessa passar desutom direkt på alla hus som har 30,40 eller 60cc reglar. Dom andra skivorna är 900mm bred och passar bara 45cc reglar.

Jag har 60cc reglar och tänker bara stoppa in en extra regel mellan varje befintlig regel så jag får 30cc.
 
Cedrix skrev:
Basterboard är betydligt billigare!
Köpte mina på K-rauta, 399:- st för skivor som är
10x1200x2500mm. Dessa passar desutom direkt på alla hus som har 30,40 eller 60cc reglar. Dom andra skivorna är 900mm bred och passar bara 45cc reglar.

Jag har 60cc reglar och tänker bara stoppa in en extra regel mellan varje befintlig regel så jag får 30cc.
Precis så tänker vi göra med reglarna i vårt badrum. Tack för tipset, då lär det bli en tripp till K-rauta istället. Förutsatt förstås att den plattan är lika bra & godkänd ?!

Förresten - reglar man upp extra så man får 30cc så passar ju en 900-skiva bra.. väl? :)
 
Ja, den är godkänd. Det räcker alltså att leverantören själva godkänner den som lämpligt underlag för keramik i våtrum för att den ska kunna användas. Och att det inte är kartonggips (från nästa år).

Skivor med 900 i bredd fungerar bra på 300 c/c, javisst.
 
jon_h skrev:
Ja, den är godkänd. Det räcker alltså att leverantören själva godkänner den som lämpligt underlag för keramik i våtrum för att den ska kunna användas. Och att det inte är kartonggips (från nästa år).

Skivor med 900 i bredd fungerar bra på 300 c/c, javisst.
Perfekt, tack för svaret!
 
jon_h skrev:
Jag kan inte se att det skulle vara mer problem med en träbaserad skiva direkt under den yttersta skivan än vad det skulle vara med reglarna som också ligger innanför diffusionsspärren (därmed inte sagt att det inte skulle kunna bli problem med reglarna också om tätskiktet inte är tätt nog. Matta är definitivt tät nog). Jag hade antingen reglat i tätare eller kört träskiva plus fibercement i ert fall om skivleverantören tycker att det är grönt. Absolut inte två lager fibercement, det blir mycket dyrare och dessutom mer jobb än att dubbla antalet reglar.
Jag har lite funderingar angående mitt badrumsprojekt med kakel/klinker.
Hoppas att någon kan komma med lite goda råd.
Ett hörn i badrummet (våtdelen) består av ytterväggar med träreglar cc 600, sett innifrån badrummet sitter en träskiva (typ plyfa) och sedan diffusionsspärr (mörk plast), innanför detta finns isolering och träreglar. Utvändigt finns någon sorts svart skiva och ytterst träpanelen.

Jag har varit inställd på att använda Masterboard på ytterväggarna samt en innervägg som delvis finns i våtzonen (runt ett badkar), och gips på den andra innerväggen som är utanför våtzonen. Sedan rolla på LIP's tätskikt som ska vara godkänt enligt nya normen.

Vad jag förstår måste jag, enligt BBV/BKR, på de 2 ytterväggarna bort med plyfaskivan eftersom organiskt material inte får finnas mellan diffspärren och tätskiktet.
Sedan borde jag kunna antingen regla cc300 och montera 10 mm Masterboard,
eller montera 15 mm Masterboard på befintligt cc600.

Men hur är det med diffspärren? Kvar eller bort?
Läser man instruktionerna från tillverkaren av Masterboard så står det:
Tätskikt som utförs på insida av yttervägg utgör även ångspärr i vägg. Eventuell plastfolie skall därför avlägsnas på den del av ytterväggen som belagts med tätskikt för att inte stänga inne eventuell fukt inne i konstruktionen"
Men när jag letade bland gamla foruminlägg från 21 mars så hittade jag:
jon_h skrev:
Man har i princip alltid diffspärr i yttervägg, och så kommer det förbli. Det är därför man ska ha fuktokänsliga skivor och ett tätare tätskikt enligt de nya reglerna. Det är inte oproblematiskt att ljungbergs skriver så i sin monteringsanvisning, för de flesta husfabrikanter kräver att man behåller plasten orörd. Men visst, har man ett sämre tätskikt och dusch mot yttervägg kan det vara en god idé att skippa plasten.
Vad göra?
 
Min fråga liknar anor80 .

Man blir ju totalt villrådig om hur man skall renovera en våtrummsyttervägg. I mitt fall består ytterväggen av tegel, asfaltboard, reglar med isolering, fuktspärr och råspont.
Är nu redo att sätta upp masterboard, tätskickta och kakla.

Skall jag

1 Riva råsponten ta bort fuktspärren, ny råspont+ masterboard, tätskickta och kakla.

2 Ny fuktspärr på råsponten, masterboad, tätskickta och kakla.

3 bara på med masterboarden, tätskickta och kakla.

:confused: Göran
 
aner80 skrev:
Vad göra?
Om det inte är ett nybygge där husfabrikanten kräver att plasten ska vara kvar så tycker jag att du ska riva bort den. Allt organiskt material som sitter mellan plasten och tätskiktet riskerar skador med tiden, om tätskiktet är mindre tätt än plasten. Och det är alla rollade tätskikt. Samtidigt förutsätter detta att du har en fungerande ventilation i huset, så inte fuktig luft från närliggande rum riskerar att gå ut i väggen.
 
oe36sail skrev:
:confused:
Jag rekommenderar nog alternativ 1, eller att du helt enkelt river bort råsponten och sätter masterboarden direkt på reglarna. På så vis behåller du plasten, men får inget organiskt material mellan plast och tätskikt. Alternativ 2 och 3 är inte bra.
 
Kakelfogen. Kanske en helt annan fråga, men borde man inte lägga ned lika mycket tid på detta, från dom som skall vara proffs och beslutfattare. En vanlig kakelfog släpper genom vatten efter 1 minuts duschande, och det kan väl vara lika oroande med fukt mellan kakel och tätskikt. Dom största skadorna av detta finns i hyreshusen, och är ett 20-år gammalt problem, och främst i äldre fastigheter, fram till 60-tal. och där finns inte den uppbyggnad av väggar som det nu talas om. Något tätskikt i mellanväggar saknas mellan lägenheterna. Man borde nog även förespråka 2-komp. fog, så att vatten inte tränger in bakom kaklet. Att spola vatten på en vägg, är att tigga om problem, instämmer med andra som förespråkar duschcabin.
 
Det är inte ett dugg oroande att man har fukt mellan plattorna och tätskiktet. Varför skulle det vara det? Du nämner hus där tätskikt saknas, men då är det väl det som är problemet, inte att fogen inte är tät? Om man renoverar de husen så applicerar man naturligtvis tätskikt.

Tvåkomponentsfog är inte hälsosamt att arbeta med, det vore ingen bra idé att köra med det generellt. Dessutom är inte alla plattor glaserade och därigenom täta, så då är det helt poänglöst att ha en tät fog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.