Jag undrar om grannen får montera en luftvärmepump med utblåset placerat precis i tomtgränsen? Får jag placera en spaljé tex på vår sida tomtgränsen framför fläkten?
 
B bygglov skrev:
Jag undrar om grannen får montera en luftvärmepump med utblåset placerat precis i tomtgränsen? Får jag placera en spaljé tex på vår sida tomtgränsen framför fläkten?
Grannen vill kanske ha möjlighet att underhålla sin pump och vara säker på korrekt funktion? Då bör grannen läsa sin manual och tillse att den har fritt utrymme framför och bakom och det är ju svårt att göra om han placerar den i tomtgräns. Ställer du soptunnan framför lär de få det svalt på vintern :)

Så alternativen grannen har är ju att 1. ställa den en bit in på sin tomt, 2. plocka fram charmen eller 3. plocka fram plånboken och förhandla fram en överenskommelse med er.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 25 till
  • Laddar…
Och även beakta störande ljud, för de är inte tysta.
 
  • Gilla
Festlund och 17 till
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Jag undrar om grannen får montera en luftvärmepump med utblåset placerat precis i tomtgränsen? Får jag placera en spaljé tex på vår sida tomtgränsen framför fläkten?
Ja och ja.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 8 till
  • Laddar…
Nu är ju "precis" i tomtgräns ofta lite flytande, vissa avser att om den sitter på deras fasad som vetter mot grannen (fast det kan vara en meter i mellan) vara precis i tomtgräns medans någon annan tänker att huset står med fasaden prick på gränsen så att i detta fallet sitter utedelen faktisk i luften på icke ägande grannes mark.

Om det är det första fallet att utedelen faktiskt är helt på den vars fastighet den tillhör så är svaret ja, absolut får man göra det. Om det är lämpligt och bäddar för bra grannsämja beror väl lite på vad som finns på andra sidan gränsen, har du (TS) din altan där är det ju inte så kul. Att få en dånande maskin som gör platsen helt oanvändbar lär leda till en infekterad strid och många trådar på detta forum. Är det bara en vägg till ett förråd på andra sidan är det ju istället en rätt lämplig placering.

Men ja det står dig fritt att använd din fastighet som du behagar här, grannar skall visa tillbörlig hänsyn till varandra men grannen som sätter upp sin utedel så nära gränsen måste ju också förstå att platsen kan vara olämplig beroende på vad det innebär för er och vilka åtgärder ni kan tänkas ta för att minska denna olägenhet.
 
  • Gilla
Otto Kulladal och 2 till
  • Laddar…
Med på tomtgränsen menar jag att utblåset sitter max 5cm från tomtgränsen. Det jag undrar över är vilken typ av åtgärd jag kan vidta för att minska olägenheten. I detta fall används platsen bredvid för parkering av bil. Konsekvensen är en halv storm när jag kliver ur bilen varje dag och eventuellt extra slitage det blir på bilen.
 
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
marikristin och 14 till
  • Laddar…
Hur nära tomtgränsen parkerar ni bilen? Ända upp till eller en meter ifrån? Om ni har plats att ta er ut bilen på denna sida utan problem så lär det inte slita på bilen väl?

Att det är tråkigt att stiga ut mitt i utblåset kan jag dock förstå. GÅR det att flytta aggregatet på något vis som är rimligt? Jag tror det bästa är att försöka hitta en lösning tillsammans med din granne. Om du kan bidra med bilder kan säkert folk ge dig några bra tips på hur du kan föreslå en ändring.

Sätter du något framför så bygger du bara vidare på konflikten, bäst för både dig och grannen är om ni kan lösa det så det blir bra för båda.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om grannen är tjurig så skulle jag sätta ett litet plank (obs! så lågt att det inte är ett plank enligt reglerna) framför - precis i tomtgräns men på min sida....
 
  • Gilla
  • Haha
Pergoteborg och 16 till
  • Laddar…
Utblåset sitter precis vid förardörren och platsen är stor nog att dörren precis går att öppna. Dvs man går ut precis vid fläkten när man parkerat. I övrigt tycker nämnda granne att övriga kvadratmetrar (han har 65cm under takfoten av garaget) skall nyttjas till placering av sina soptunnor, stege, skottkärra mm. Jag skulle helst vilja slippa se detta. Kan jag i praktiken sätta upp en spaljé längs med hans garage? Vad får jag rent juridiskt sätta upp framför fläkten om vi inte kan enas om någon lösning kring soptunnor och annat?
 
  • Gilla
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
En bild eller två behövs nog för att inte folk ska gissa, sen vilken kommun du bor i så man ev. kan ta hänsyn till regler och detaljplan.

Det du ska tänka på om du ska ha upp något är att du ska kunna underhålla det. Annars kan du behöva grannens tillstånd för detta och det kanske kan bli knepigt? Alternativet då är ju att bygga en bit in på sin tomt (som grannen gjort). Det hjälper ju inte dig då du nätt och jämnt får plats med bilen som det är?
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Andra aspekter är ju att på vintern så kommer det ju generas en hel del kondesationsvatten och is, man måste beaka hur det ser ut. Har du t ex asfallt upfart så kommer du ju få massa is och därmed mer underhåll. Du bör du kräva han har något sorts uppvärmd dräneringstråg.

Sen annan aspekt, många kommuner har regler eller detaljplaner som styr tex.
"buller från luftvärmepumpen inte får överstiga xx dBA vid fastighetsgräns".

Har andra grannar LVP och vad är de placerade?
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Ja du får placera en spaljé på DIN tomt. OBS! Dubbelkolla villkoren för spaljé. Sedan plantera valfri klätterväxt som kommer att täcka spaljén, skymma grannens grejer och bli ljudabsorberande. Finns många alternativ: humle, murgröna, bokharabinda osv. Tänk på att om du väljer en klätterväxt som växer till sig för mycket, kan grannen ta bort det som växer in på hans tomt.

Tillägg: visst kan det bli så att en spaljé med klätterväxt kan påverka en LVP. I detta fall verkar det vara för utblås vilket INTE påverkas.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Harpgear och 1 till
  • Laddar…
Spaljé låter väl perfekt! Avsluta med något lådartat längst ner som du ställer krukor i. Gjut plintar med hål i, eller där det sticker upp pinnar och fäst i dem så att du kan flytta in hela spaljén på uppfarten för underhåll utan att beträda grannfastigheten!
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Spaljé finns väl i rostfritt stål som blir tämligen underhållsfritt. Frågan är om några växter kommer överleva där fläkten sitter? Kan den delen rent juridiskt täppas till mer?
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Ja, du får placera en spalje, finns inget där grannen kan kräva något.
Hur grannsämjan sedan blir kan bara du själv bedöma och hur långt du vill ta det.
 
  • Gilla
Timmerknut och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.