1 466 368 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det stod klart att det skulle bort. Men man får väl hoppas på att elbilarna blir billigare. 600 tusen för en stor bil är vansinne om de vill att man ska gå över.Nötegårdsgubben skrev:
Bara zoe är ju en svinigt dyr liten bil. Jag får inte plats i den och kommer ut ur den med ej domnade ben och rygg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Du hänvisar ingenstans, så påståendet är svårt att bemöta, men jag tror du har fel. Bonus/malus-systemet är förvisso ett luftslott som skulle behöva bytas ut till något som inte bygger på att den siste som köper en avgasbil ska subventionera alla som köper elbilar, men att det skulle ske något större med systemet i år eller nästa år (mer än pristak och att hybrider fasas ut) verkar ytterst osannolikt.R Rkarlsson skrev:
Det är norrlänningar som pendlar långt som snabbast tjänar in elbilen, så det är inte så konstigt.Fairlane skrev:
Har man 8 mil till jobbet och kör sina 4000 mil om året så sparar man ju ca 40 tusen om året i bränsleräkning.
Märkligt att det är så svårt i just ett landskap som ligger så nära Norge som fullkomligt översvämmas av laddare.Nötegårdsgubben skrev:
Är några år kvar till innan ett ev. förbud träder i kraft och att det gäller nyförsäljning.
"Inga koldioxidutsläpp alls från nya personbilar och lätta lastbilar i EU från 2035. EU-parlamentets miljöutskott ställer sig bakom det som i praktiken innebär ett förbud för förbränningsmotorn."
Så det kommer att bli en succesiv övergång i rimlig takt utifrån den tidshorisonten, där utveckling bör ha löst merparten av dagens problem. Så man behöver inte känna sig stressad Tidsplanen får ligga kvar på första elbilen om ca 5 år, kan inte kostnadsmässigt motivera ett byte idag.
"Inga koldioxidutsläpp alls från nya personbilar och lätta lastbilar i EU från 2035. EU-parlamentets miljöutskott ställer sig bakom det som i praktiken innebär ett förbud för förbränningsmotorn."
Så det kommer att bli en succesiv övergång i rimlig takt utifrån den tidshorisonten, där utveckling bör ha löst merparten av dagens problem. Så man behöver inte känna sig stressad Tidsplanen får ligga kvar på första elbilen om ca 5 år, kan inte kostnadsmässigt motivera ett byte idag.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 499 inlägg
Jag går nog jämnt ut ekonomiskt att leasa en ID3 mot att fortsätta köra min 15 år gamla bensinare (7,8l/100km) som det ser ut.
Kan ha fel nu, men när det gäller mindre bilar så finns idag ett större utbud och enklare att ekonomiskt kunna motivera ett byte, speciellt om man har en 15 år gammal bil som ändå står på gränsen av sin livslängd.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 499 inlägg
Ja, den behöver ju ändå bytas. Det är ju just det där med dragvikt och större batteri som tvingar upp en till en dyrare bil. Hade ID3 med stora batteriet fått dra lite vikt hade det vart ett enkelt beslut. Det är ett ganska stort kliv upp till ID4 och Enyaq
Om man idag äger en bil på 15 år och gränsen av sin livslängd så bör man tänka om ifall man ska äga en bil överhuvutaget enl mig.A AndersS skrev:
Min förra s70 -2000 är i mint condition och går fortfarande riktigt jävla bra. Enda kosmetiska är det sedvanliga märkena vid dragkroken pga olycka med att kört för nära släp =)
Inte rost i närheten av den heller. Utan bara lite service och emellanåt nån billig del som byts.
Jag kommer köpa tillbaka den när farsan inte vill ha den mer. Hans sommarbil är 53 år gammal och går riktigt bra med
Så där kan man snacka om slit och släng om man säger att en 15 år gammal bil är på gränsen till livslängden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 270 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 270 inlägg
Visst är det så, men jag har läst så många gånger (från folk i södra Sverige) att det inte fungerar med elbil i Norrland.Mikael_L skrev:
Det är väl iofs från samma personer som tror att gemene man behöver en dragvikt på 2000 kg och att man regelbundet kör 100+ mil i -35 grader om man bor i Norrland.
Redigerat:
Första bilen var en peugeot 405 gri från 80 talet som 16 åring för mig. Riktig charm trots kvalitetsbrister =)A AndersS skrev:
Har ägt nånstans mellan 20-25 bilar. så har i snitt bytt en gång per år, ibland mer.
Även om jag så inte kommer kunna köra volvon så kommer jag spara den åt kommande generationer som kommer inse att ett bilmärke var sitt egna på den tiden
Letar även andra fina objekt man kan göra vid och ställa in i garage =) Men det är svårt för begagnatmarknaden är sinnessjuk och allt bra säljs på nån timme.