Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tror jag är en felaktig analys. Elbilar kommer nog fortsätta subventioneras på ena eller andra sättet så länge som de upplevs som dyrare än avgasbilar.

Exakt hur är en annan fråga.
Det stod klart att det skulle bort. Men man får väl hoppas på att elbilarna blir billigare. 600 tusen för en stor bil är vansinne om de vill att man ska gå över.
Bara zoe är ju en svinigt dyr liten bil. Jag får inte plats i den och kommer ut ur den med ej domnade ben och rygg :p
 
R Rkarlsson skrev:
Det stod klart att det skulle bort.
Du hänvisar ingenstans, så påståendet är svårt att bemöta, men jag tror du har fel. Bonus/malus-systemet är förvisso ett luftslott som skulle behöva bytas ut till något som inte bygger på att den siste som köper en avgasbil ska subventionera alla som köper elbilar, men att det skulle ske något större med systemet i år eller nästa år (mer än pristak och att hybrider fasas ut) verkar ytterst osannolikt.
 
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Intressant. Störst andel i Jämtland. Även Västernorrland och Norrbotten har höga siffror. Detta trots att man så ofta får höra att det inte går i Norrland...
Det är norrlänningar som pendlar långt som snabbast tjänar in elbilen, så det är inte så konstigt.
Har man 8 mil till jobbet och kör sina 4000 mil om året så sparar man ju ca 40 tusen om året i bränsleräkning.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Intressant. Störst andel i Jämtland. Även Västernorrland och Norrbotten har höga siffror. Detta trots att man så ofta får höra att det inte går i Norrland...
Ja, men Värmland. Där går det faktiskt inte!

Annars var det oväntat jämnt tycker jag. Även om det kanske också finns en faktor att det säljs olika många nya bilar per capita i olika län som vi inte ser.
Karta över Sverige som visar andel elbilar per län med procenttal i röda och grå cirkeldiagram.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men Värmland. Där går det faktiskt inte!

Annars var det oväntat jämnt tycker jag. Även om det kanske också finns en faktor att det säljs olika många nya bilar per capita i olika län som vi inte ser.
[bild]
Märkligt att det är så svårt i just ett landskap som ligger så nära Norge som fullkomligt översvämmas av laddare. :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Är några år kvar till innan ett ev. förbud träder i kraft och att det gäller nyförsäljning.
"Inga koldioxidutsläpp alls från nya personbilar och lätta lastbilar i EU från 2035. EU-parlamentets miljöutskott ställer sig bakom det som i praktiken innebär ett förbud för förbränningsmotorn."

Så det kommer att bli en succesiv övergång i rimlig takt utifrån den tidshorisonten, där utveckling bör ha löst merparten av dagens problem. Så man behöver inte känna sig stressad ;) Tidsplanen får ligga kvar på första elbilen om ca 5 år, kan inte kostnadsmässigt motivera ett byte idag.
 
Redigerat:
Jag går nog jämnt ut ekonomiskt att leasa en ID3 mot att fortsätta köra min 15 år gamla bensinare (7,8l/100km) som det ser ut.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag går nog jämnt ut ekonomiskt att leasa en ID3 mot att fortsätta köra min 15 år gamla bensinare (7,8l/100km) som det ser ut.
Kan ha fel nu, men när det gäller mindre bilar så finns idag ett större utbud och enklare att ekonomiskt kunna motivera ett byte, speciellt om man har en 15 år gammal bil som ändå står på gränsen av sin livslängd.
 
Ja, den behöver ju ändå bytas. Det är ju just det där med dragvikt och större batteri som tvingar upp en till en dyrare bil. Hade ID3 med stora batteriet fått dra lite vikt hade det vart ett enkelt beslut. Det är ett ganska stort kliv upp till ID4 och Enyaq
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kan ha fel nu, men när det gäller mindre bilar så finns idag ett större utbud och enklare att ekonomiskt kunna motivera ett byte, speciellt om man har en 15 år gammal bil som ändå står på gränsen av sin livslängd.
Om man idag äger en bil på 15 år och gränsen av sin livslängd så bör man tänka om ifall man ska äga en bil överhuvutaget enl mig.
Min förra s70 -2000 är i mint condition och går fortfarande riktigt jävla bra. Enda kosmetiska är det sedvanliga märkena vid dragkroken pga olycka med att kört för nära släp =)
Inte rost i närheten av den heller. Utan bara lite service och emellanåt nån billig del som byts.

Jag kommer köpa tillbaka den när farsan inte vill ha den mer. Hans sommarbil är 53 år gammal och går riktigt bra med :p

Så där kan man snacka om slit och släng om man säger att en 15 år gammal bil är på gränsen till livslängden.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är norrlänningar som pendlar långt som snabbast tjänar in elbilen, så det är inte så konstigt.
Har man 8 mil till jobbet och kör sina 4000 mil om året så sparar man ju ca 40 tusen om året i bränsleräkning.
Visst är det så, men jag har läst så många gånger (från folk i södra Sverige) att det inte fungerar med elbil i Norrland. :cool:

Det är väl iofs från samma personer som tror att gemene man behöver en dragvikt på 2000 kg och att man regelbundet kör 100+ mil i -35 grader om man bor i Norrland. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
GoC och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Om man idag äger en bil på 15 år och gränsen av sin livslängd så bör man tänka om ifall man ska äga en bil överhuvutaget enl mig.
.
Har aldrig ägt en sådan gammal bil, för gammal för mig;) och ändå har jag rullat 200 000 mil på vägarna :cool:
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har aldrig ägt en sådan gammal bil, för gammal för mig;) och ändå har jag rullat 200 000 mil på vägarna :cool:
Första bilen var en peugeot 405 gri från 80 talet som 16 åring för mig. Riktig charm trots kvalitetsbrister =)
Har ägt nånstans mellan 20-25 bilar. så har i snitt bytt en gång per år, ibland mer.

Även om jag så inte kommer kunna köra volvon så kommer jag spara den åt kommande generationer som kommer inse att ett bilmärke var sitt egna på den tiden :D

Letar även andra fina objekt man kan göra vid och ställa in i garage =) Men det är svårt för begagnatmarknaden är sinnessjuk och allt bra säljs på nån timme.
 
Skulle inte en Toyota Prius, elhybrid, passa? Kom väl i slutet av 90-talet som ett första steg mot elbil;)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Skulle inte en Toyota Prius, elhybrid, passa? Kom väl i slutet av 90-talet som ett första steg mot elbil;)
Inte har toyota varit bra på design förrän nu senaste 5 åren egentligen. Idag kan man till och med tycka de har trevlig inredning.
Men nej =)
R.8e41f9fd7a95d0537c50d598265ba246
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.