Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, nu extrapolerade du det jag skrev långt bortom sitt giltighetsområde!

Men både du och jag tycker ju att vi bor i ett rätt hyggligt bra land, men båda tycker vi att det dessutom går att få det lite bättre.
Därför går vi till valurnan och väljer de politiker som vi anser kommer göra landet bättre.
För att det sen ska bli någon förändring, enligt sina väljares önskemål, så kommer lagar stiftas, avskaffas eller ändras, men även att myndigheter, nämnder osv får styrmål osv.
Så den politikerinblandning du klagar så mycket på är ju helt nödvändig också för att du ska få det närmare som du vill.
Ifall politiker inte fick styra myndigheter och nämnder med mål så blev det ju ganska poänglöst att alls rösta.
Vi ska nog inte fastna för mycket i det här (edit: det gjorde jag visst ändå), för som du skriver tycker vi relativt lika om långsiktig förbättring och frihetens positiva värden.

Min optimism är dock främst teknik- och innovationsfokuserad. Politiken ser jag mer som en kostnad än ett medel för förbättringar. En kostnad väl värd att ta (och därmed något som absolut har positiva aspekter), men en kostnad som behöver hållas efter likafullt. Jag ser statens roll i samhället som stab och administration på ett företag; det behövs, men målet är något annat (och individuellt snarare än gemensamt).

Naturligtvis är vi också eniga om att demokrati är det bästa medlet att fördela politisk makt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Har man inte koll på reglerna kanske man inte ska yppa sig. Man bryter inte mot en enda körtidsregel. Det gäller lätta fordon. Du får jobba 13 timmar per dygn. Vilotider och arbetstider för förare av lätta fordon - Transportstyrelsen
Ja se där .. Jag får tacka för att jag blivit upplyst om hur stora försämringar det tydligen blivit i körtidsregelverket.
När jag rattade i yrkestrafik fick vi köra max 6 timmar i sträck (eller var det bara 5 :thinking:) och sen max 11 timmar om dagen, men vid Force Majoure så fick man ratta 13 timmar, med kravet av max 9 timmar dagen före och dagen efter.
Sen vet jag att det blev en EU-anpassningen som luckrade upp de ganska rigorösa Svenska reglerna, men att det blev såhär illa hade jag ingen aning om.
Vem vill åka med en buss med en chaufför som suttit i stolen i 13 timmar i sträck, eller möta en långtradare med samma körpass bakom sig.

R Rkarlsson skrev:
Du har nog inte fattat att de pengarna handlar om SERVICERESOR. Om du är frisk så får du inte nyttja den. Den är till för pensionärer, handikappade och sjuka.
Ändock så är det någon som tydligen lyckas mjölka ut vinst trots en löjligt låg ersättning per mil, ner till 20 kr/mil, vilket kanske öppnar för att något taxibolag kan konkurrera ut alla andra om de använder samma modell.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja se där .. Jag får tacka för att jag blivit upplyst om hur stora försämringar det tydligen blivit i körtidsregelverket.
När jag rattade i yrkestrafik fick vi köra max 6 timmar i sträck (eller var det bara 5 :thinking:) och sen max 11 timmar om dagen, men vid Force Majoure så fick man ratta 13 timmar, med kravet av max 9 timmar dagen före och dagen efter.
Sen vet jag att det blev en EU-anpassningen som luckrade upp de ganska rigorösa Svenska reglerna, men att det blev såhär illa hade jag ingen aning om.
Vem vill köra en buss med en Chaufför som suttit i stolen i 13 timmar i sträck, eller möta en långtradare med samma körpass bakom sig.
För att förtydliga igen =)
LÄTTA fordon. Dvs fordon som du inte har färdskrivarkort i. Lastbilar och bussar har de där timmarna du är ute efter =)

Regelverket för lätta fordon har mig veterligen aldrig varit att köra 5-6 timmar sen vila på taxi eller små budbilar =)
Så blanda inte ihop tung buss och tung lastbil med taxibil, minisbuss, budbil tack =)

Du behöver inte känna dig dum över det. Inte en jävel i detta landet har brytt sig om den branshen som har ännu sämre lön och tider än den dåliga sjukvården.

Poängen i det är att det idag är fullkomligt omöjligt i detta landet att kunna ha en elbil med de villkoren som regionerna kräver idag. För mig veterligen finns det inte en enda elbil som snittar 50-60 mil dagligen 6-7 dagar i veckan och kan ladda på 10 minuter när chauffören är inne och hämta en tant på tex malmö sjukhus för att sen köra 20 mil utan ett enda tillfälle att ladda upp igen.
För att när man släppt kunderna så börjar nästa omgång med upphämtning och lämning direkt. Och det sker så mellan 07-19.

På en månad kunde jag räkna antal "raster" som var 30 minuter på en halv hand.

Ändock så är det någon som tydligen lyckas mjölka ut vinst trots en löjligt låg ersättning per mil, ner till 20 kr/mil, vilket kanske öppnar för att något taxibolag kan konkurrera ut alla andra om de använder samma modell.
Det var ju så det var. Taxibil syd hade 200-250 fordon. Där jag jobbade hade de då 2015 60 fordon, idag har han runt 170 fordon.

Tro inte att du kunde komma som åkare med 2-3 bilar och leva fett. =) Med sådan uppsättning kunde man köra in noll på ett par bilar i veckan medans kanske några bilar fick bra täckning och vägde upp det.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja då är det tråkigt för dig. Det är väl bara att bita ihop och fortsätta betala för dieseln. Det kan vara rätt många år framåt innan ditt behov täcks, ledsen ...
tyvärr så är det nog så :( kan tycka att det är synd att man inte här något vettigt alternativ till en innan man höjer så förbannat mycket. Men jag har säkert mer tur i nån annan skatt en någon annan. Så det jämnar väl ut sig.
 
Lite statistik på nybilsförsäljning, fossila bränslen är iskalla och även laddhybriderna backar till förmån för elbilar.
Graf som visar trenden för nybilsförsäljning med olika drivmedel, där elbilar ökar i popularitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Lite statistik på nybilsförsäljning, fossila bränslen är iskalla och även laddhybriderna backar till förmån för elbilar.
[bild]
Det hade varit kul och se den grafen för olika delar och kommuner faktiskt. Tar man en titt där jag beställde bil och där de inte kommer leverera elbilar förrän till hösten tidigast hade de ju varit kul med statistik =)

De visar endast upp diesel och bensin som splittnya bilar.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Taxibråk. En inte helt ovanlig företeelse, men att det var ladd med var ju lite nytt.
"Ladd" förekommer nog i många bråk ;)
 
  • Wow
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det hade varit kul och se den grafen för olika delar och kommuner faktiskt. Tar man en titt där jag beställde bil och där de inte kommer leverera elbilar förrän till hösten tidigast hade de ju varit kul med statistik =)

De visar endast upp diesel och bensin som splittnya bilar.
Hela artikeln finns här. https://www.dn.se/ekonomi/nya-siffror-elbilar-nu-popularast-i-sverige/
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Hela artikeln finns här. [länk]
Tack. Ska bli intressant hur siffrorna blir när bonussystemet försvinner snart. Hur dyra bilarna blir att leasa då och om folk kommer ta el i samma utsträckning.
 
Fairlane
Stefan N Stefan N skrev:
Hela artikeln finns här. [länk]
Intressant. Störst andel i Jämtland. Även Västernorrland och Norrbotten har höga siffror. Detta trots att man så ofta får höra att det inte går i Norrland...
 
  • Gilla
  • Älska
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Tack. Ska bli intressant hur siffrorna blir när bonussystemet försvinner snart. Hur dyra bilarna blir att leasa då och om folk kommer ta el i samma utsträckning.
Bonussystemet kommer att vara kvar iaf ett år till. Dock med begränsning på inköpspris. Just nu hänger även pris begränsningen lite i luften och väntar på beslut.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Bonussystemet kommer att vara kvar iaf ett år till. Dock med begränsning på inköpspris. Just nu hänger även pris begränsningen lite i luften och väntar på beslut.
Jo men sen verkar det som att den försvinner.
Varför tror du jag skiter i opel och väljer en bil som kommer i år =)
 
R Rkarlsson skrev:
Jo men sen verkar det som att den försvinner.
Varför tror du jag skiter i opel och väljer en bil som kommer i år =)
Nej, det kommer inte att försvinna i år. Förslaget är att el-bilar över 700k som reggats efter 1/7 inte skall få någon bonus
 
R Robert-san01 skrev:
Nej, det kommer inte att försvinna i år. Förslaget är att el-bilar över 700k som reggats efter 1/7 inte skall få någon bonus

Ja men om du läste. Sen verkar det som att den försvinner. Vilket betyder att den finns med i år iallafall och går ner till 50 tusen för alla bilar reggade efter nyår.

Fanns även en artikel om att den skulle tas bort helt och hållet. Även bilarna som går till Norge kommer få normalskatt.
Så en redan dyr bil kommer bli dyrare. Så efter bidragen försvinner så kommer det bli intressant om elbilar fortsätter i samma takt.
fast det är klart, volvo ska ju helt sluta med diesel 2025 så de lär inte stå för statistiken för diesel.
 
R Rkarlsson skrev:
Så en redan dyr bil kommer bli dyrare. Så efter bidragen försvinner så kommer det bli intressant om elbilar fortsätter i samma takt.
Det tror jag är en felaktig analys. Elbilar kommer nog fortsätta subventioneras på ena eller andra sättet så länge som de upplevs som dyrare än avgasbilar.

Exakt hur är en annan fråga.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.