Startskottet för Annika Sundins växthus – som ska byggas så hållbart som möjligt – var en efterlysning av gamla fönster: – Jag fick så många svar! Jag åkte runt på bygden och plockade upp fönster här och var, berättar hon.

Du kan läsa artikeln här: Annika Sundin bygger ett växthus med fokus på återbruk
 
Hoppas färgskrapet samlades upp och togs om hand på rätt sätt på en återvinningsstation. Gammal färg är giftig och innehåller ofta bly.
Återvinning är nog bra, men man ska nog tänka igenom noga på vad man återvinner. Skicka kläder till Afrika är förödande för både klimat och den inhemska industrin. Kläderna eldas upp i det fria istället för kontrollerade former i våra egna värmeverk.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
PeterFalun
intressant, lägg gärna till fler bilder
 
Självklart samlades det upp! Och vi ska se till att kläderna används, lagas och återbrukas före de återvinns.
 
  • Gilla
craftsboy och 1 till
  • Laddar…
C Cygni skrev:
Hoppas färgskrapet samlades upp och togs om hand på rätt sätt på en återvinningsstation. Gammal färg är giftig och innehåller ofta bly.
Återvinning är nog bra, men man ska nog tänka igenom noga på vad man återvinner. Skicka kläder till Afrika är förödande för både klimat och den inhemska industrin. Kläderna eldas upp i det fria istället för kontrollerade former i våra egna värmeverk.
Att göra rätt i miljöval är lika enkel som att spela minröj utan sifferhjälpen. When helping hurts är en läsvärd bok :)
 
  • Gilla
Cygni
  • Laddar…
Är det vanligt fönsterglas? Eller härdat?
 
D dibb skrev:
Är det vanligt fönsterglas? Eller härdat?
C Cygni skrev:
Hoppas färgskrapet samlades upp och togs om hand på rätt sätt på en återvinningsstation. Gammal färg är giftig och innehåller ofta bly.
Återvinning är nog bra, men man ska nog tänka igenom noga på vad man återvinner. Skicka kläder till Afrika är förödande för både klimat och den inhemska industrin. Kläderna eldas upp i det fria istället för kontrollerade former i våra egna värmeverk.
Det är helt vanliga fönster.
 
Varför skrapa fönster om dom redan har lager av färg?

Var snack här att ha 2 boenden inte är bra för miljön
 
M maria01 skrev:
Varför skrapa fönster om dom redan har lager av färg?

Var snack här att ha 2 boenden inte är bra för miljön
Lös färg skrapas bort så att det inte sprids i naturen och så att trät kan oljas och hålla längre. Mest optimalt vore förstås ett boende.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
A Annika Sundin skrev:
Lös färg skrapas bort så att det inte sprids i naturen och så att trät kan oljas och hålla längre. Mest optimalt vore förstås ett boende.
sälj kvarten och flytta ni kommer inte ångra er, jag lämnade söder för 10 år sen har aldrig saknat det
 
M maria01 skrev:
sälj kvarten och flytta ni kommer inte ångra er, jag lämnade söder för 10 år sen har aldrig saknat det
härligt!! Vem vet vad framtiden ger
 
A Annika Sundin skrev:
härligt!! Vem vet vad framtiden ger
Singö är så underbart
 
M maria01 skrev:
Singö är så underbart
Ja det är det verkligen! Jag har varit där sedan barnsben då mina morföräldrar hade stuga där.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
B
@Annika Sundin fyll gärna på med bilder här i tråden när allt är klart! Det ser väldigt lovande ut!

Fylla med ruttet trä underst i djupa bäddar funkar bra, hügelkultur kallar tyskarna det. Det utjämnar fukt, ger näring, och innebär att man inte behöver lika mycket dyr bra jord för att fylla bädden. Det sjunker en hel del över året, så det kan vara bra att plantera 1åriga växter, för efter 1 säsong så behöver man fylla på bädden.
 
B BSOD skrev:
@Annika Sundin fyll gärna på med bilder här i tråden när allt är klart! Det ser väldigt lovande ut!

Fylla med ruttet trä underst i djupa bäddar funkar bra, hügelkultur kallar tyskarna det. Det utjämnar fukt, ger näring, och innebär att man inte behöver lika mycket dyr bra jord för att fylla bädden. Det sjunker en hel del över året, så det kan vara bra att plantera 1åriga växter, för efter 1 säsong så behöver man fylla på bädden.
Jag kommer fylla på med bilder på
https://www.instagram.com/medveten_i_stan/ ska försöka komma ihåg att lägga här också. Tack!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.