Något som stör mig är att de flesta hotell inte kommit på att en garanterad laddplats är ett mycket bra försäljningsargument. Skulle säga att det är ett större stressmoment att hitta laddplats på/nära hotellen än snabbladdare längs vägarna.
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
En elbil fungerar förmodligen bra för den genomsnittliga Svensson i en storstad,den klarar säkert minst 90 procent av samtliga sina resor,utan några större problem. Vilket är toppen.Men för en annan så hoppas jag att utvecklingen kommer gå rasande snabbt,för att kunna tillgodose mina behov av en bil. Jag hade gärna haft en, men både pris och funktion är inte riktigt där än :( ( mina behov) dragvikt /pris är egentligen dom största problemen, men även räckvidden är lite snål med släp tycker jag.
 
E errakareby skrev:
En elbil fungerar förmodligen bra för den genomsnittliga Svensson i en storstad.
E errakareby skrev:
den klarar säkert minst 90 procent av samtliga sina resor, utan några större problem.
Vi ser uppenbarligen helt olika på saker och ting. Om min bil skulle ge mig stora problem vid närmare 10 procent av mina resor skulle jag inte tycka att den fungerade bra utan snarare att den var komplett värdelös.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vi ser uppenbarligen helt olika på saker och ting. Om min bil skulle ge mig stora problem vid närmare 10 procent av mina resor skulle jag inte tycka att den fungerade bra utan snarare att den var komplett värdelös.
Exakt! För mig är bilen lika mycket verktyg som livsstil eller transport. En skruvdragare som inte klarar det mesta av arbetet byter jag ut. Finns inget värre än värdelösa verktyg som inte klarar det mesta av jobbet. Så innom rimliga gränser måste verktygen klara det mesta som förväntas.

Något enstaka jobb eller dyra maskiner som används sällan är ok att hyra, ex minigrävare. (Men även en sådan har länge varit med på shopping/önskelistan.)

Frun har bara någon mil till jobbet och kör ty 100mil per månad. Men jag köper mig frihet genom att köpa en bil som kommer att klara 100% av hennes behov. Det hade varit jag som fått ordna ersättare när det inte hade funkat.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vi ser uppenbarligen helt olika på saker och ting. Om min bil skulle ge mig stora problem vid närmare 10 procent av mina resor skulle jag inte tycka att den fungerade bra utan snarare att den var komplett värdelös.
För många som är negativa till elbilar verkar dock all form av planering och även korta laddstopp vara just "stora problem".:D

/Krille
 
  • Gilla
Daniel 109 och 5 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
För många som är negativa till elbilar verkar dock all form av planering och även korta laddstopp vara just "stora problem".
Så kan det vara. Mitt inlägg hade dock inget med just elbilar att göra utan avsåg bilar i största allmänhet.
 
Frågan är, väljer du en skruvdragare och en hylsnyckelsats eller en schweizisk armekniv?

Jag har nu skaffat en liten Renault Zoe sen 2 veckor som kostar 2kr per mil i drivmedel och har en gammal v70 med dragkrok för de 5% av min körning där jag behöver dragkrok. Givetvis kan ju förhållandena vara omvänt, eller man har bara utrymme för en bil i familjen, men alla som har plats och nytta av två bilar borde ofta ha en möjlighet att låta bilarna vara bra på olika saker... Kompromissbilen är sällan bäst på allt. Annars skulle det inte göras 2sitsiga sportbilar eller 4wd pickuper.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Frågan är, väljer du en skruvdragare och en hylsnyckelsats eller en schweizisk armekniv?

Jag har nu skaffat en liten Renault Zoe sen 2 veckor som kostar 2kr per mil i drivmedel och har en gammal v70 med dragkrok för de 5% av min körning där jag behöver dragkrok. Givetvis kan ju förhållandena vara omvänt, eller man har bara utrymme för en bil i familjen, men alla som har plats och nytta av två bilar borde ofta ha en möjlighet att låta bilarna vara bra på olika saker... Kompromissbilen är sällan bäst på allt. Annars skulle det inte göras 2sitsiga sportbilar eller 4wd pickuper.
Det är därför det även finns bilar som M5, RS6, E63s, Panamera Turbo, Urus, RAM SRT osv.
 
Det tråkiga med extra bil är ju att man får ändå betala skatt. Kört ca 40 mil med min sen Januari dock utspritt så att ställa av är ingen idé.
 
Fairlane
G Greger_08 skrev:
Det tråkiga med extra bil är ju att man får ändå betala skatt. Kört ca 40 mil med min sen Januari dock utspritt så att ställa av är ingen idé.
Förvisso trist, men jag har alltid tyckt att skatten är en försumbar del i bilägandet såvida man inte har en bil med extremt hög skatt.
Jag har två bilar som båda ligger i storleksordningen 1200 per år. Blir alltid lika överraskad när folk ser det som en stor utgift i bilägandet.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
hsd
Dispyt om laddstolpe urartade – polisen utreder misshandel
Flera personer blev oense om vem som skulle få plats först vid en laddstation för elbilar i norra Rotebro vid 21-tiden på torsdagen i förra veckan.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Förvisso trist, men jag har alltid tyckt att skatten är en försumbar del i bilägandet såvida man inte har en bil med extremt hög skatt.
Jag har två bilar som båda ligger i storleksordningen 1200 per år. Blir alltid lika överraskad när folk ser det som en stor utgift i bilägandet.
Och en elbil kostar 360 kr/år i skatt. Rätt överkomligt.
 
hsd hsd skrev:
Dispyt om laddstolpe urartade – polisen utreder misshandel
Flera personer blev oense om vem som skulle få plats först vid en laddstation för elbilar i norra Rotebro vid 21-tiden på torsdagen i förra veckan.
Taxibråk. En inte helt ovanlig företeelse, men att det var ladd med var ju lite nytt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så kan det vara. Mitt inlägg hade dock inget med just elbilar att göra utan avsåg bilar i största allmänhet.
Ok - i och med att du svarade med 10% på ett inlägg om att elbilen klarade 90% trodde jag de hörde samman ;)

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Ok - i och med att du svarade med 10% på ett inlägg om att elbilen klarade 90% trodde jag de hörde samman ;)
Ja det blev kanske otydligt. Det jag försökte säga var att för mig är en bil som "klarar säkert minst 90 procent av samtliga sina resor, utan några större problem" en bil som orsakar stora problem vid närmare 10 procent av resorna och därmed en helt oduglig bil. Detta alldeles oavsett om den drivs med el, diesel, bensin eller gummiband.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.