Helt övertygad om att det inte krävs bygglov. Är rätt säker på att jag läst detta. Att man har höga saker på tomten kräver normalt inget bygglov. Detta är ingen byggnad. Det som möjligen skulle kunna vara, är att man skall vid eventuell korsning kunna upprätta fri siktlinje 10x10m. mao. Om du placerar den närmare en korsning än 10m, så skulle du kunna få problem med trafikenheten i kommunen, om de är kinkiga.

Göteborg stad skriver enligt nedan. Utifrån samma syn, ställer du den på ett markdäck så är det bara att köra....:
Bygglov
Oftast krävs inte bygglov för poolen. Men det krävs i särskilda fall, till exempel om poolen byggs upp mer än 60 centimeter vid fasaden eller om byggandet innebär en markhöjning runt poolen på mer än en halv meter. För helt nedgrävd pool krävs inget bygglov. Om poolen byggs nära tomtgränsen bör du rådgöra med närmaste granne, men du behöver inte bygglov.

.
 
L Luigi89 skrev:
Där jag har tänkt ställa Swimspa är vid tomtgräns mot gata, inte mot grannen så kommer inte vara något som stör alls.
Och ställer du den mot gatan (allmän mark) kan du inte få ett OK från grannen, vilket du troligen måste ha.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och ställer du den mot gatan (allmän mark) kan du inte få ett OK från grannen, vilket du troligen måste ha.
Det är bara vissa bygglovsbefriade byggnader/anläggningar som kräver medgivande för att inte behöva bygglov (får man inte medgivande kan man söka bygglov och får kanske bygga där ändå). Då poolen inte omfattas av krav kring bygglov behövs heller inte något medgivande. Sedan kan det ju alltid vara snyggt med en dialog med grannen om man har en tomt bredvid, men det är ju en annan sak.
 
K Krille4 skrev:
Ska jag tolka det som att det är fritt fram att bygga en 20-30 cm hög altan med ett 140 cm högt swimspa på direkt vid tomtgränsen?
/Krille
Jag är inte lika säker som @mojjen och @TypRätt att det inte krävs bygglov. Jag menar att det beror på utformningen som jag skrev i tidigare inlägg. Ett swimspa likt dessa i fastighetsgräns, placerat på en altan skulle kommunen nog kunna se som plank.

TS har ju frågat kommunen, och fick inte något tydligt svar. Det tyder jag som om att de är osäkra och måste kolla upp saken, så helt självklar är inte frågan.
Svart altan med ett rött swimspa fullt med vatten mot en havsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett swimspa med mörk träpanel och trappa, samt tillbehör som t.ex. en presenning och vattenreningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
B
Håller med.

Dessutom skrev @mojjen i citatet från gbg.
"Bygglov
Oftast krävs inte bygglov för poolen. Men det krävs i särskilda fall, till exempel om poolen byggs upp mer än 60 centimeter vid fasaden eller om byggandet innebär en markhöjning runt poolen på mer än en halv meter. För helt nedgrävd pool krävs inget bygglov. Om poolen byggs nära tomtgränsen bör du rådgöra med närmaste granne, men du behöver inte bygglov."

Detta tolkar jag som att swimspat blir bygglovsbefriat om det är nästan helt nergrävt i marken, att det sticker upp mindre än 60cm.
 
M MetteKson skrev:
Jag är inte lika säker som @mojjen och @TypRätt att det inte krävs bygglov. Jag menar att det beror på utformningen som jag skrev i tidigare inlägg. Ett swimspa likt dessa i fastighetsgräns, placerat på en altan skulle kommunen nog kunna se som plank.

TS har ju frågat kommunen, och fick inte något tydligt svar. Det tyder jag som om att de är osäkra och måste kolla upp saken, så helt självklar är inte frågan.
[bild] [bild]
Jag tror ingen kan tänkas ställa sig bredvid någon av dessa placerade på en altan o sedan utbrist Ohh där står ett plank! Man ser att det inte är ett plank vilket är allt som krävs för att även inom grov marginal subjektivt avgöra att vilken som form av pool inte är ett plank. (Bedömningen görs inte från någon speciell vinkel)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kan ju tillägga för att vara tydlig att min bombsäkerhet sträcker sig på att det inte är ett plank eller behöver någon medgivande. Nu när jag ser på bilder hur stora dessa baljor är så är jag inte lika säker på att kommunen inte likställer dem med en uppbyggd pool eller anläggning som kräver bygglov. Såg mer ett vanlig spabalja på näthinnan. Antar att man inte ställer denna på en träaltan heller? Det lär den inte hålla så bra för om man inte bygger bra med extra stöd under baljan..
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Håller med.

Dessutom skrev @mojjen i citatet från gbg.
"Bygglov
Oftast krävs inte bygglov för poolen. Men det krävs i särskilda fall, till exempel om poolen byggs upp mer än 60 centimeter vid fasaden eller om byggandet innebär en markhöjning runt poolen på mer än en halv meter. För helt nedgrävd pool krävs inget bygglov. Om poolen byggs nära tomtgränsen bör du rådgöra med närmaste granne, men du behöver inte bygglov."

Detta tolkar jag som att swimspat blir bygglovsbefriat om det är nästan helt nergrävt i marken, att det sticker upp mindre än 60cm.
Det lär inte behöva vara nergrävt heller. Bygglovet avser marhöjning. mao om du ställer ett spa på marken i sluttning, och då tex fyller upp massor, så det blir nersänkt pga att du ändrat markens höjd runt det. Då blir det en bygglovspliktig markförändring....
 
K
Ring kommunen och fråga så slipper du alla funderingar.
 
O
Man vet aldrig vad en överprövande instans landar i för typ av slutsats... I MÖD 2015-07-23 var en grill en lovpliktig mur och ibland genrerar även låga pooltak över en pool att det blir en byggnad eftersom man kan vistas i den - även om det är enbart en pool.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
O oxöga skrev:
Man vet aldrig vad en överprövande instans landar i för typ av slutsats... I MÖD 2015-07-23 var en grill en lovpliktig mur och ibland genrerar även låga pooltak över en pool att det blir en byggnad eftersom man kan vistas i den - även om det är enbart en pool.
Ja jag satt o funderade på när går gränsen för en stor badtunna med lock och en byggnad? Den har ju till och med vedspis för uppvärmning så ger ju åretruntboende :crysmile:
 
  • Gilla
oxöga och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Kan ju tillägga för att vara tydlig att min bombsäkerhet sträcker sig på att det inte är ett plank eller behöver någon medgivande. Nu när jag ser på bilder hur stora dessa baljor är så är jag inte lika säker på att kommunen inte likställer dem med en uppbyggd pool eller anläggning som kräver bygglov. Såg mer ett vanlig spabalja på näthinnan. Antar att man inte ställer denna på en träaltan heller? Det lär den inte hålla så bra för om man inte bygger bra med extra stöd under baljan..
Anläggningar kräver inte generellt bygglov. Bara de anläggningar som listas explicit i PBF kräver bygglov. Listan är uttömmande så kommunen får inte ge bygglov för andra anläggningar.

Pool/swimspa listas inte i PBF. Plank och murar gör det:

Utdrag ur svensk PBF som listar anläggningar som kräver bygglov, inkluderar nöjesparker och vindkraftverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så bygglov krävs inte. Skulle kommunen bryta mot PBL och hävda det går det pragmatiskt att lösa genom att flytta på på swimspaet om det är mobilt. Eller helt enkelt överklaga hela vägen, tar några år.

Så jag är lite inne på din ursprungliga hårda linje. Nej, bygglov är inte aktuellt i detta fall.

(Sen får man ju inte klumpa sig och lägga ett tak på sitt swimspa för då kan det ses som en byggnad enligt PBL. Och plötsligt krävs bygglov...)
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oxöga skrev:
Man vet aldrig vad en överprövande instans landar i för typ av slutsats... I MÖD 2015-07-23 var en grill en lovpliktig mur och ibland genrerar även låga pooltak över en pool att det blir en byggnad eftersom man kan vistas i den - även om det är enbart en pool.
Det gäller att kommunens byggnadsnämnd tar sitt ansvar här och inte försöker läsa PBL eller PBF som djävulen läser bibeln. Har man en sån byggnadsnämnd är det dags att byta ut politikerna så att de kan få ordning på tjänstemännen.
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Fairlane
K Kallebo skrev:
Ring kommunen och fråga så slipper du alla funderingar.
Från inlägg #1 "Verkar som att det är oklart även hos min kommun om vad som gäller för jag får inga tydliga konkreta svar."
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fairlane
Om det är bygglov eller inte har jag ingen aning om, men att ställa 8-10 ton på ett trädäck skulle jag fundera noga på om det är vettigt. Det gäller verkligen att räkna och dimensionera ordentligt. Lite snö på det vintertid så kanske det blir ännu mer.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.