K Kaxel skrev:
Jag köpte nyligen en markis från vidaxl.
450x300 motorstyd.
Har monterat ihop den men inte satt upp den då jag behöver takfäste.
Blev positivt överraskad över kvalitet i materialet som kändes rejält för den pengen.
Sen så är det ju standard prylar så reservdelar finns ju lite här och var.
Återstår att se hur länge den håller men lever den i några år så är det ju bra för ca 5000:- kontra priser hos ledande här hemma.
Några tips på bra fäste för att sätta den under takfoten vågrätt istället för lodrätt på vägg?
 
Suhagg Suhagg skrev:
Några tips på bra fäste för att sätta den under takfoten vågrätt istället för lodrätt på vägg?
Googla du bör hitta något som passar.
 
Själv står jag och velar om jag ska köra på 2st markiser eller bara en över skjutdörrpartiet. Vet inte vad jag skulle ha annars vid dörrarna om inte en markis.
 
  • Husfasad med skjutdörrparti och markerade platser för potentiella markiser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Suhagg
  • Laddar…
Suhagg Suhagg skrev:
Har beställt mina markiser nu.
Går det att se något vilket märke på motorer det är? Eller någon mer exakt frekvens?

Sett att några anger 433.xx. Det verkar vara mer exakt.

VidaXL har ju vissa markiser som lev med sensor men jag har inte lyckats hitta att den går att köpa lös [länk]
Nä har tyvärr inte grottat ned mig i prylarna. Dock så blev jag bra less på att strömkabeln är svart istället för vit till en ljus markis med en vit ram så den lär jag byta och då kommer jag att öppna upp motorn och kan kolla vidare. Glömde att kolla på fjärren åt dig ska försöka komma ihåg det idag ☺️
 
  • Gilla
mili1983 och 1 till
  • Laddar…
K Kaxel skrev:
Jag köpte fästen på Rusta som jag lackade om till vita. Billig peng men riktigt robusta! [länk]


Hej, jag funderar på samma lösning. Jag skulle gärna vilja veta hur mycket fästet och markisen bygger ner tillsammans. Jag har inte så mycket utrymme mellan takstol och dörr.
 
J Jan1975 skrev:
Hej, jag funderar på samma lösning. Jag skulle gärna vilja veta hur mycket fästet och markisen bygger ner tillsammans. Jag har inte så mycket utrymme mellan takstol och dörr.
Måttstock som mäter avståndet mellan marken och en del av ett garageportssystem vid nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måttstock som mäter avståndet mellan marken och en del av ett garageportssystem vid nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas att denna hjälper
 
K Kaxel skrev:
[bild]
[bild] Hoppas att denna hjälper

Tack så mycket, det känns som att man kan få den några cm närmre taket med väggfästen, eller ser jag fel?
Varje cm kommer vara betydelsefull då jag har 29 cm från överkant dörrblad upp till takstol.
 
J Jan1975 skrev:
Tack så mycket, det känns som att man kan få den några cm närmre taket med väggfästen, eller ser jag fel?
Varje cm kommer vara betydelsefull då jag har 29 cm från överkant dörrblad upp till takstol.
Ja pm du kan sätta den i väggen med medföljande väggfäste så kan du få upp den en liten bit
 
K Kaxel skrev:
Jag köpte fästen på Rusta som jag lackade om till vita. Billig peng men riktigt robusta! [länk]
De är 40mm och inte 35mm som fyrkantsröret på VidaXL markisen är.
Vad körde du med som mellanlägg?
 
Suhagg Suhagg skrev:
De är 40mm och inte 35mm som fyrkantsröret på VidaXL markisen är.
Vad körde du med som mellanlägg?
De fästen som jag länkade till och som jag köpte på Rusta är 35mm precis som ramen till markisen
Var in på Rusta I Gävle och mätte dem innan jag beställde dem för de var beställningsvara
Detaljbild av ett 35mm fäste på en markisram vid ett fönster, inköpt på Rusta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Suhagg
  • Laddar…
Har nu äntligen beställt 2st (4x3 + 3x2,5). Men trodde inte att den skulle levereras så här i små delar ‍♂️. Monteringen kommer ta tid.
 
  • En kartong med omonterade, inslagna delar av ett byggset inkluderande metallstänger och plastdelar, redo för montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Opackade delar av en markis i olika längder och storlekar inneslutna i skyddande plast och kartong, redo för montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kaxel och 1 till
  • Laddar…
Suhagg Suhagg skrev:
Aha.... kan vara något på spåren :)

Denna ser identisk ut med den på Wistars hemsida. Samma frekvens och väldigt lik.
[länk]

Wistar
[bild]

Den på tyska sidan.
ca 1200kr inkl frakt. Vem är med och delar på kostnaden så kan jag köpa och chansa på att den funkar ? :)
[bild]
Har du beställt den ännu och kanske hunnit testa?
 
Har nu satt upp markisen. Ser ändå helt ok ut även om installationen var lite dryg och armarna låste sig efter första testet men efter en del svett och tårar så verkar det som att jag hittat rätt positioner nu. Motorn verkar dock dröja ibland så man ska nog vara försiktig med knapptryckningarna
 
  • Gilla
Massal85 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.