J Jan Young skrev:
Är nära nog 100% säker på att fukt och mögelhus var de husen som byggdes i Sverige mkt tidigare, 70-80 talet? Det var och är fortf. stora problem med dem.

Men platta och bra konstruktion antar jag det numera är historia. Jag kan ha fel. Någon får väl bevisa motsatsen isf.

Om det blir problem efter några decennier vet vi ju inte när det gäller nya hus, eller hur?
Moderna lågenergi-/passivhus har så höga krav på lufttäthet att den totala storleken på hål i ångspärren räknas i enstaka kvadratcentimeter. Hur funkar ett sånt hus om 30-40 år efter en handfull olika ägare som hängt upp tavlor på väggarna?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Det var väl tänkt så, men i Sverige står det för China Export numera
Det där är din egen åsikt.
 
J Jan Young skrev:
All prylar måste vara numera vara CE-märkta. CE står för China Export faktiskt, i Sverige iaf.
D Dilato skrev:
[bild]
MYT, MYT och åter MYT.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
"Enligt det officiella svaret från Europeiska kommissionen är historien om Chinese Export-märkning bara en vida spridd missuppfattning, eventuellt ett s.k. "Internet hoax" eller ett försök att med humor misskreditera (eller helt enkelt skämta om) kinesiska varor generellt. Det finns idag inget och har aldrig funnits något "officiellt" China Export-märke. Det torde i stället röra sig om felaktiga CE-märkningar, som kan finnas både på produkter som uppfyller kraven och sådana som inte gör det. "
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/CE-märkning


Jag antar att Jan raljerar över att CE-märkningen har blivit urvattnad av billiga skräpprodukter från Kina.
 
  • Gilla
Jan Young och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
"Enligt det officiella svaret från Europeiska kommissionen är historien om Chinese Export-märkning bara en vida spridd missuppfattning, eventuellt ett s.k. "Internet hoax" eller ett försök att med humor misskreditera (eller helt enkelt skämta om) kinesiska varor generellt. Det finns idag inget och har aldrig funnits något "officiellt" China Export-märke. Det torde i stället röra sig om felaktiga CE-märkningar, som kan finnas både på produkter som uppfyller kraven och sådana som inte gör det. "
[länk]
Det vet väl de flesta utom 'energikonsulten' som trollar i tråden
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vilken tomte.
 
Tomten kommer från Finland har jag hört.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
;) Du och många andra säger och skriver så. Det är en underlig slags dubbelmoral.
För sedan köper ni ändå billigaste grejerna på IKEA, Rusta, H&M, Aliexpress, Lidl, osv.
och ni tänker att "alla andra" borde köpa dyra hållbara märkesgrejer, stödja svenskt, bygga dyra timmrade trähus som håller i hundratals år. osv. Men typ knappt någon gör det..
Nja, nu har jag väl händelsevis köpt "billigast från china" någon gång, men det är inget jag har för vana att göra. Inte heller "märkesgrejor" företrädesvis då jag märkt att kopplingen mellan märke och kvalité inte alltid nödvändigtvis finns.

Men jag kan nog ge mig en klapp på axeln klädmässigt. Jag handlar en hel del begagnat både till mig och min familj. Skor t.ex. försöker jag alltid köpa randsydda skor i läder då dessa med lite omvårdnad har mycket lång livslängd och dessutom är omsulningsbara. Mitt äldsta par är nog uppemot 10år och inne på andra omsulningen.

På det försöker jag alltid reparera saker istället för att köpa nytt. Även om det inte alla gånger är "lönsamt". Min åkgräsklippare är t.ex. en jonsered från mitten av -90 talet som fått både delvis nytt elsystem, omklädd sadel samt nya bränsle- och vakumslangar m.m. Snart är det nog dags för lite rostlagning tyvärr men det mesta är ändå friskt så den ska nog gå 10 år till om jag har tur.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Är nära nog 100% säker på att fukt och mögelhus var de husen som byggdes i Sverige mkt tidigare, 70-80 talet? Det var och är fortf. stora problem med dem.

Men platta och bra konstruktion antar jag det numera är historia. Jag kan ha fel. Någon får väl bevisa motsatsen isf.
Precis! Nu är det absolut inga problem med fukt och mögel i nyare hus med "modern" konstruktion. Eller hur var det nu med enstegstätade putsfasader? :rofl:
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Precis! Nu är det absolut inga problem med fukt och mögel i nyare hus med "modern" konstruktion. Eller hur var det nu med enstegstätade putsfasader? :rofl:
Jag antar att det byggsättet gjordes för större byggnader i Sverige.
Du har rätt, det sättet passar bättre i södra Europa.

Diskuterar främst om villor här. Har verkligen villor i någon omfattning sådan lösning?
 
Att döma av de senaste svaren och att tråden är 54 sidor lång så kanske vi börjat diskutera andra saker, men för en gångs skull håller jag mig till topic.

Jag tror vi har ganska mycket kallare än medelsvensson under vinterhalvåret. Ca 16 grader dag och kvällstid och ca 14 grader under natten och tidiga mornar. Numera när inomhustemperaturen diskuteras på jobb och dyl. vågar jag inte berätta vad vi har för då tror de att jag är skadad på något vis.

Men ärlighetens namn förstår jag inte riktigt problemet. Vi bor i Sverige och vi har en blödande planet, är det verkligen så svårt att ta på sig en tjock tröja under vinterhalvåret?

Håller man sig igång (lagar mat, städar m.m.) så räcker det med en extra varm tröja och när man latar sig i soffan eller framför datorn har man en varm yllefilt. Den enda gången jag fryser är när jag sätter min nakna röv på toaletten men det tar inte många sekunder innan den kylan försvinner.

Drömmen vore att sätta upp solpaneler och installera batterier som kan laddas under soliga dagar, eller under nattetid på vinterhalvåret, men på vårat hustaket lutar i en ofördelaktig vinkel samt att vi inte är gjorda av pengar :/

Annars vet jag inte om vi spar på så mycket. Fast... I kontoret har jag inget element under vintern utan jag använder istället speldatorn till att mina Etherium under de kallaste veckorna. I kontoret har vi elvärme så med minandet får vi värme samt lite pengar tillbaka. För att inte nämna att jag slipper ett element som rent estetiskt inte är speciellt fint.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Jag antar att det byggsättet gjordes för större byggnader i Sverige.
Du har rätt, det sättet passar bättre i södra Europa.

Diskuterar främst om villor här. Har verkligen villor i någon omfattning sådan lösning?
Tyvärr användes metoden på villor av bl.s. Myresjöhus;
https://www.byggahus.se/ekonomi/vardslost-myresjohus-bygga-enstegstatad-putsfasad

V
ar en rätt lång följetång för några år sedan.
 
J Jan Young skrev:
Jag antar att det byggsättet gjordes för större byggnader i Sverige.
Du har rätt, det sättet passar bättre i södra Europa.

Diskuterar främst om villor här. Har verkligen villor i någon omfattning sådan lösning?
Varför skulle det passa bättre i södra Europa?
 
För att man inte isolerar husen så dom kan torka upp både utåt och inåt.
 
Men då är det knappast en sådan lösning, dvs samma som vilket gammalt stenhus som helst, sten/tegel-puts. Det är väl knappast så att de är fördelaktigt i södra Europa att ha enstegstätade hus eller någonstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.