Hej,

Har letat efter svar forumet/nätet om det finns regler/restriktioner på hur nära tomtgräns man får ha ett Swimspa. Uppskattar råd och tips om någon vet vad som gäller?

vi ska bygga ett trädäck på en del av tomten som inte har någon granne utan enbart bilväg. På trädäcket vill vi ställa ett Swimspa som är 4m långt och 2.30m brett. Höjden på Swimspa är 137cm och ska stå på altanen.

Min fråga är om det är tillåtet att bara ställa Swimspa nära tomtgräns, typ 1-1,5 meter från gränsen eller behöver man fråga kommunen om lov/bygglov eller liknande?

Verkar som att det är oklart även hos min kommun om vad som gäller för jag får inga tydliga konkreta svar.

Uppskattar om någon har ett hum om vad som gäller.
 
O
Är trädäcket dikt an mot marken?

Vad gäller swimspa så är det ju något större än de vanliga badtunnorna eller spabaden som man ser lite varstans. Gissar att kommuner gör olika här, några kanske bedömer det som plank om det är över 1,1-1,2 m högt medan vissa kanske släpper det helt. Det skulle behövas tydlighet här från lagstiftarens sida.

Men i och med att en uppmurad mindre grill bedömdes som just mur så är det inte orimligt att ovanstående konstruktioner klassas som "plank"
Mejla din kommun och hör om de har några riktlinjer, bra att veta även om de inte alltid håller vid en överprövning om en ilsken granne väcks så att säga.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
O oxöga skrev:
Är trädäcket dikt an mot marken?

Vad gäller swimspa så är det ju något större än de vanliga badtunnorna eller spabaden som man ser lite varstans. Gissar att kommuner gör olika här, några kanske bedömer det som plank om det är över 1,1-1,2 m högt medan vissa kanske släpper det helt. Det skulle behövas tydlighet här från lagstiftarens sida.

Men i och med att en uppmurad mindre grill bedömdes som just mur så är det inte orimligt att ovanstående konstruktioner klassas som "plank"
Mejla din kommun och hör om de har några riktlinjer, bra att veta även om de inte alltid håller vid en överprövning om en ilsken granne väcks så att säga.
trädäcket ska byggas på marknivå, Max ca 20cm då reglerna behövs.

känns konstigt om det betraktas exempelvis som plank. Plank eller liknande är en konstruktion medan ett Swimspa är ett flyttbart objek
 
  • Gilla
Vendis
  • Laddar…
Hur ofta brukar ett Swimspa flyttas? ;)

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
eriksaaf och 4 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Hur ofta brukar ett Swimspa flyttas? ;)

/Krille
Inte ofta med det går att flytta. Hur ofta flyttas en friggebod exempelvis som får byggas nära tomtgräns?
 
L Luigi89 skrev:
Inte ofta med det går att flytta. Hur ofta flyttas en friggebod exempelvis som får byggas nära tomtgräns?
En friggebod får inte heller byggas nära tomtgräns utan grannens medgivande.

/Krille
 
  • Gilla
Hen_rik och 10 till
  • Laddar…
Jag tror inte någon kommun kräver bygglov för badtunna/spa/swimspa som står på en altan, dock kan altanen vara bygglovspliktig och som @oxöga säger finns risken att det räknas som mur då höjden är rätt stor.
För säkerhetsskull kan du gräva ner det 40 ca. (eftersom att gräva 40 cm inte kräver bygglov) och det lär dessutom se mindre "vulgärt" ut från grannens sida om det är lägre.

Det kan ju vara bra att fråga grannen vad de tycker men är det enda platsen och ni har bestämt er så kan de ändå inte göra något.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 3 till
  • Laddar…
Jag säger som @oxöga ovan. Beroende på utformningen skulle det kunna tolkas som plank och kräva bygglov. Mitt tips är att skicka en bild på spaet till kommunens bygglovsavdelning, så får de göra en bedömning.
 
  • Gilla
Jolemax och 1 till
  • Laddar…
L Luigi89 skrev:
Har du någon faktisk kunskap om frågan som jag har ställt eller vill du bara påpeka saker som inte är av nytta?
Jag trodde det var viss nytta i att veta att du inte placera swimspat vid tomtgränsen med argument som att det är flyttbart eller att man får bygga en friggebod vid tomtgränsen.

Risken är väl som andra skrivit att det betraktas som ett plank med tanke på den totala höjden med altanen. Fast kanske ändå bra att ansöka om bygglov då jag kan tänka mig att man vill ha t ex ett plank som insynsskydd om det är nära till vägen?


/Krille
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
B
Vet inte exakt vad som gäller för bygglov, men jag har noterat att vi måste ansöka om bygglov för en massa flyttbar (med mobilkran) maskinutrustning på jobbet i ungefär samma storlek (ca 10m lång, 2.5m bred, 2.5 m hög). Så jag skulle inte vara jätteförvånad om bygglov krävs. Det är för övrigt tillfälligt utplacerad utrustning som är gjord för att flyttas.

Men det är ju gränsfall.

Kan man göra en bygganmälan och se om den blir godkänd, avskriven eller att du får en uppmaning att skicka in en bygglovsansökan?
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
jag har aldrig hört talas om bygglov på dom polaren sålde såna för han viste ingen som hade sökt bygglov men det var på landsbygden
 
anders07 anders07 skrev:
Jag tror inte någon kommun kräver bygglov för badtunna/spa/swimspa som står på en altan, dock kan altanen vara bygglovspliktig och som @oxöga säger finns risken att det räknas som mur då höjden är rätt stor.
För säkerhetsskull kan du gräva ner det 40 ca. (eftersom att gräva 40 cm inte kräver bygglov) och det lär dessutom se mindre "vulgärt" ut från grannens sida om det är lägre.

Det kan ju vara bra att fråga grannen vad de tycker men är det enda platsen och ni har bestämt er så kan de ändå inte göra något.
Där jag har tänkt ställa Swimspa är vid tomtgräns mot gata, inte mot grannen så kommer inte vara något som stör alls.
 
M MetteKson skrev:
Jag säger som @oxöga ovan. Beroende på utformningen skulle det kunna tolkas som plank och kräva bygglov. Mitt tips är att skicka en bild på spaet till kommunens bygglovsavdelning, så får de göra en bedömning.
jag har pratat med kommunen, dem var osäkra men sa att eftersom att den är flyttbar så borde det inte vara något problem men ska dubbelkolla höjden
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det finns absolut inte någon chans att det räknas som ett plank, för att det ska räknas som ett plank krävs det nämligen att det verkligen ser ut som ett klassiskt plank, att det är tätt spelar inte någon roll. Det finns rättsfall som klargör detta då två meter höga pollare med några meter mellan varje med uppspänd segelduk mellan dem inte räknas som plank därför att det inte ser ut som ett plank o därför inte kräver bygglov eller medgivande av grannen. Det är alltså inte funktionen (att hindra insyn) som bedöms.
Jag har aldrig någonsin hört talas om någon som behövt bygglov för ett bubbelspa när en hel stor pool inte kräver det, så det borde vara helt lugnt.
Normalt har du ju som sagt en granne på alla sidor om dig även om det så är kommunen eller staten. Kommunen får aldrig gå med på ett grannmedgivande utan det krävs alltid en bygglovsansökan om du ska bygga tex friggebod inom 4.5m från gräns till kommunalt ägd mark.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det finns absolut inte någon chans att det räknas som ett plank, för att det ska räknas som ett plank krävs det nämligen att det verkligen ser ut som ett klassiskt plank, att det är tätt spelar inte någon roll. Det finns rättsfall som klargör detta då två meter höga pollare med några meter mellan varje med uppspänd segelduk mellan dem inte räknas som plank därför att det inte ser ut som ett plank o därför inte kräver bygglov eller medgivande av grannen. Det är alltså inte funktionen (att hindra insyn) som bedöms.
Jag har aldrig någonsin hört talas om någon som behövt bygglov för ett bubbelspa när en hel stor pool inte kräver det, så det borde vara helt lugnt.
Normalt har du ju som sagt en granne på alla sidor om dig även om det så är kommunen eller staten. Kommunen får aldrig gå med på ett grannmedgivande utan det krävs alltid en bygglovsansökan om du ska bygga tex friggebod inom 4.5m från gräns till kommunalt ägd mark.
Ska jag tolka det som att det är fritt fram att bygga en 20-30 cm hög altan med ett 140 cm högt swimspa på direkt vid tomtgränsen?

/Krille
 
  • Gilla
oge123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.