Slog ni vattenfalls rörliga jan -22 (bara för er med timmätt)

  • Antal röster
    30
C cpalm skrev:
Visst kan man förskjuta uppvärmningen lite hit och dit, men det är ju på den yttersta marginalen.

Som exempel;
Vi förutsätter att huset behöver 1 kW tillförd eleffekt för att upprätthålla 22°, att vi stoppar pannan en timme per dygn och att den hinner återhämta sig efterföljande timme med bibehållen verkningsgrad (vilket i sig inte är givet med en normaldimensionerad värmepump med eltillskott, men vi lämnar det därhän så länge).

För att maximera besparingen väljer vi att stoppa den timme på dygnet som har störst prisskillnad till efterföljande timme.

För december 2021 sparar vi då i snitt 76 öre per dygn ex moms i SE3 om jag inte räknar fel.

Tyvärr inträffar ju denna timmen dessutom normalt mellan 17-20 när man vill ha som varmast hemma. Så jag ser inte riktigt poängen. Då kan man ju lika gärna sänka temperaturen 1° generellt.
Vårat hus tappar 1.5 grader om man stoppar tillförd värme i 3 timmar. Det finns ju inget som hindrar att man buffrar upp 0.5-1 grad innan en pristopp heller - då kan man hålla ut i upp mot 5 timmar utan att inne temp diffar mer än 1.5 grader mot det önskade.

Jag har lättare att sälja in att det under 1-2 timmar är svalare de dagar då priset överskrider 2 kr / kwh än att sälja in en permanent temp sänkning

Jag skapade ett script där man givet elbolagets export av timvärden kan ta reda på vad förbrukningen kostat på nordpool om man köpt den timme för timme. På så sätt kan man på förhand avgöra om ens förbrukningsmönster passar timmätt eller ej...

Se tillkommer ju tibbers månadsavgift och kostnad för elcert samt moms (och diverse övriga omkostnader om
Tibber inte köpt exakt rätt mängd dagen före) ovanpå det pris nordpool har vilket man får ta hänsyn till när man jämför med månadsrörligt.

https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/ellevio_hourly_costs.py
 
  • Gilla
Zcorp och 1 till
  • Laddar…
C
A Attitude skrev:
Vårat hus tappar 1.5 grader om man stoppar tillförd värme i 3 timmar. Det finns ju inget som hindrar att man buffrar upp 0.5-1 grad innan en pristopp heller - då kan man hålla ut i upp mot 5 timmar utan att inne temp diffar mer än 1.5 grader mot det önskade.
Det kan man så klart göra, men det är fortfarande inte alls säkert att man tjänar på det.

1. Värmeförlusterna ökar med temperaturdeltat. Så man kan inte säga att att inomhustemperaturen sjunker med ett konstant antal grader per timme. I verkligheten varierar det kraftigt med utomhustemperaturen (vilket som bekant "tyvärr" även gäller elpriset). Det innebär också att en "buffring" inte är "gratis".

2. Intervallet med dyra timmar är normalt ganska långt.

3. Om man har en värmepump och ett behov av eltillskott så sjunker verkningsgraden ganska mycket med ett ökat effektuttag. Vilket påverkar kostnaden för "buffring" och återhämtning.

4. Påståendet att komforten inte påverkas av att temperaturen sänks X grader saknar logik. Om det skulle vara så, varför sänker man inte bara temperaturen generellt X grader (vilket ger en hyfsat stor besparing utan att krångla till det)? Om vi pratar nattsäkning eller "på jobbet"-sänkning är det en sak, men nu pratar vi ju om tidpunkter då man normalt är hemma.

Det är så klart spännande idéer, men jag efterlyser fortfarande konkreta siffror på vad det de facto innebär i kronor och ören.

Bra initiativ till scriptet! Hade för avsikt att göra motsvarande så fort jag fått min nätägare att leverera vår timförbrukning, så det skall helt klart komma till användning. (y)
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Ngenic som tillverkar den smarta lilla mackapär som styr min värmepump har schemaläggning i appen där man kan ställa in att man ska vara bortrest etc. Då sänks temperaturen x grader när man inte är hemma och värms upp igen lagom till när man är tillbaka.

Det finns en spärr och en varning som är väldigt tydlig. Schemaläggningen (din frånvaro) måste vara längre än 24 timmar, annars förlorar man energi och pengar på att ändra temperaturen. Jag misstänker att de har en del data som underbygger det påståendet.
 
Attitudeswe
A Anaii skrev:
Ngenic som tillverkar den smarta lilla mackapär som styr min värmepump har schemaläggning i appen där man kan ställa in att man ska vara bortrest etc. Då sänks temperaturen x grader när man inte är hemma och värms upp igen lagom till när man är tillbaka.

Det finns en spärr och en varning som är väldigt tydlig. Schemaläggningen (din frånvaro) måste vara längre än 24 timmar, annars förlorar man energi och pengar på att ändra temperaturen. Jag misstänker att de har en del data som underbygger det påståendet.
Om den vore smart nog att kunna undanbe elpatron så skulle den kunnat garantera att man fick en energibesparing. Men den kanske inte har kunskap om övriga elpatroner i byggnaden såsom FTX eller elgolvvärme som ju kan använda 3x mer elenergi än pumpen...

Att spara enerig kan ju stå i konflikt med att flytta sin energiförbrukning i tid till en billigare tid...
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
B
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om den vore smart nog att kunna undanbe elpatron så skulle den kunnat garantera att man fick en energibesparing. Men den kanske inte har kunskap om övriga elpatroner i byggnaden såsom FTX eller elgolvvärme som ju kan använda 3x mer elenergi än pumpen...

Att spara enerig kan ju stå i konflikt med att flytta sin energiförbrukning i tid till en billigare tid...
Det ngenic gör är juvatt gradvis öka framtempen, dygnet/dygnen innan man kommer hem. I mitt fall hamnar denna återhämtningsperiod på ca 70% effekt av värmepumpens maximala (i alla fall innan vi byggde ut huset - jag har inte testat efter utbyggnad), men det är ju beroende på om man överdimensionerat eller underdimensionerat värmepumpen, samt hur logiken för elpatron fungerar. Så för min del blir det aldrig elpatron vid återhämtning av bortaläget. Men en klenare dimensionering av värmepump hade säkert inneburit mer elpatron, vilket inte är så smart.

Värmepumpens cop beror på belastning, samt temperaturer. Generellt tappar man ju en del i cop om man kör 100% jämfört med dellast (på inverterstyrda), samt om man kör ut varmare vatten under återhämtningsperioden, så jag kan absolut tycka att bortaläget inte ska användas för mindre än en helg. Jag brukar snarare ställe ner inomhustemperaturen någon grad eller två om jag åker bort fredag till söndag.

Det går ju att slå ifrån elpatron med, eller göra tillslag av elpatronen på ett smartare sätt med hemautomation om det är ett problem att den går in när man inte vill.

Det är svårt att räkna ut vad man egentligen tjänar på att flytta energiförbrukning i tiden, prestandan ändras, priset på elen ändras och nätavgiften (eller effekttaxa) kan variera den med.
 
Den "smarta" biten med ngenic är att värmepumpen nu anpassar sig om vi eldar i kamin samt efter spotpriset. Så värmepumpen inte trycker på som mest när det är som dyrast och vi redan har 23 grader pga en mysig brasa.
 
Om jag fattar vattenfall rätt så var deras pris för januari 1,197sek + moms (1,496sek ink moms) för SE3.
Med solceller på platt tak så fick jag rätt lite produktion under jan. Dels låg sol och snö på taket.

En VVB med elpatroner som går mellan 01 och 04. Uppvärmning luft-luft pump och ca 1,5kW elradiatorer.

Januari slutade på 1,247 sek ink moms (83,4% av vattenfall) och räknat med solcellernas produktion.
1,283 sek ink moms (85,8% av vattenfall) men utan solcellers produktion.

Jag är lite förvånad över att det är så stor skillnad.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
73,1 öre/kWh i januari, 40,0 i februari (ex moms o abonnemang på Greenely). Gick sen över till Tibber för att skaffa en Pulse. Solceller och elbil.

Jag har kört manuellt on/off dag/natt efter spotpriset (oftast på 00-06) på min IVT 490 när vi åkt skidor i fjällen, timpris v. 6 med max 5 kW på elpatronen: 360 kWh á 22,40 öre = 81 kr. Som jämförelse v. 51, också timpris men VP på hela tiden med max 5 kW på elpatronen och semestersänkning till 16 grader: 378 kWh á 256,43 öre = 969kr! Visserligen kallare vecka med högre elpris men x 12 ggr skillnad i kostnad! Om alla IVT 490 i Sverige körde på detta enkla system och värmde huvudsakligen på natten skulle vi nog spara in ett kärnkraftbverk :) Det funkar nästan lika bra när vi är hemma och stödeldar en gång/dygn. Jag har dessutom timpris via Ellevio som då kostar 8 öre/kWh kl 00-06 och på lö-sö. .

Jag kör med Telldus och NEXA potentialfri brytare WMR-3000 som växlar mellan IVTs egen NTC och 4,7k för utetemp (24 grader) och 1k för VVB (64 grader). Pump och elpatron stannar snällt när de externa motstånden kopplas in. Praktiskt när jag snabbt vill ha varmvatten med kall beredare. Jag kopplar då in utetemp 4,7k varpå allt varmvatten shuntas till VVB. Duschvatten på 30 min jämfört med flera timmar annars.

Semesterfunktionen kan man också ta med Telldus via kortslutning av EXT IN på kretskortet (19 Ev. extra ingång på ritningen). IVT kundtjänst har varit mycket vänliga och givit mig data för hur pumpen styrs.

Innetemp v. 6
571251-7395cf583c74b624828ba62038861fe9.jpg

Framledningstemp v. 6 (Telldus)
571252-3b130a0e1250a90d2c0e11fdf96d6881.jpg

Innetemp v. 51 (hade inte kopplat framledningstemp då)
571253-7719521900ba16b8508483803ffc2d6b.jpg
 
Attitudeswe
Jag har blivit med elbil som rullar 12mil/dygn. Nu börjar det verkligen löna sig med timmätt!

Bilen kan ladda med 11kW och jag har säkrat laddboxen med 25a, men laddar på 10a för att hålla nätägarens effektavgift i schack... Att dom skall envisas med att ta ut den även nattetid...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Attitudeswe
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag har blivit med elbil som rullar 12mil/dygn. Nu börjar det verkligen löna sig med timmätt!

Bilen kan ladda med 11kW och jag har säkrat laddboxen med 25a, men laddar på 10a för att hålla nätägarens effektavgift i schack... Att dom skall envisas med att ta ut den även nattetid...
Juni (elbil parkerad halva månaden) se3 92öre+moms istället för vattenfalls rörliga på 140öre +moms

247 av 985kwh gick till elbilen (nattetid)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kan man "simulera" vad priset hos Tibber skulle bli genom att köra sin timförbrukning mot nåt?
 
Du kan skaffa ett konto hos dom och skicka en fullmakt till nätägaren. Man får inte alla funktioner, men många.

Det funkat även för greenely.
 
L lat skrev:
Kan man "simulera" vad priset hos Tibber skulle bli genom att köra sin timförbrukning mot nåt?
Det går ju att hitta timpriser på nordpool. Jag vet dock inte om det finns för längre perioder.
 
Attitudeswe
L lat skrev:
Kan man "simulera" vad priset hos Tibber skulle bli genom att köra sin timförbrukning mot nåt?
Ja det finns python bibliotek som tar en xls export från din nätägare och prisdata från nordpool och presenterar vad tibber skulle fakturerat
 
  • Gilla
panodil
  • Laddar…
B
L lat skrev:
Kan man "simulera" vad priset hos Tibber skulle bli genom att köra sin timförbrukning mot nåt?
I alla fall greenely appen kan man installera och få fram en kostnad för sin förbrukning, oavsett om man är kund där eller ej. Ganska smidigt för att vara en gratisapp.

Greenely är väl som tibber, fast från en konkurrent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.