Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L skrev:
Jag blir lite sugen på att fråga elektrikerna som läser detta:

Räknar ni verkligen på utlösningsvillkoret och kortslutningseffekter jämt?
Om inte, när gör ni det? Ofta? Vid hel husinstallation, när det endast läggs till ett extra uttag, osv ?

Var ärliga nu!
Kommer jag till en installation och inte har något att gå på, så mäter jag ut impedansen med mitt instrument och får fram längsta kabellängden jag kan dra. I värsta fall får man gå upp i area.

Detta vet jag att tex småfirmor är väldigt dåliga på. Vilket oftast beror på att den behörige inte gått någon uppdatering på de senaste 20 åren. Därför är det bra att behörighetsfrågan är uppe på tapeten på elsäk. Men detta ser ut att göra behörigheten ännu tuffare at få/behålla. Så en licens för hp ser än mer dyster ut att bli verklig.
 
Finnarna verkar ha någon variant på hempulscertifikat. Läs igenom kapitel 2.8 i denna.
http://www.tukes.fi/tiedostot/ruotsi/elektricitet_hissar/broschyrer/elsakerfick.pdf

Jag kopierar in lite av texten:
________________________________________________________________
2.8 Elarbeten i egen eller nära släktings bostad

En privatperson som har den kunskap som behövs för att
självständigt utföra elinstallationsarbete (se punkt 2.3) får
också utföra elarbeten i sin egen eller en nära släktings
bostad. Med nära släkting avses make/maka samt egna
eller makens/makans barn, föräldrar samt far- och
morföräldrar.
Rätten att utföra elarbeten i egen eller nära släktings bostad
påvisas med ett lämpligt intyg, t.ex. ett kompetensbevis
utfärdat av ett bedömningsorgan eller ett tillräckligt
examens- eller behörighetsintyg inom elbranschen.
.......
________________________________________________________________

Som jag tolkar den så har en privatperson med de teoretiska kraven uppfyllda
för behörighet rätt att utföra installationer i sin egen bostad. Installationen skall certifieringsbesiktas av tredje part.

/m
 
pellefant>Klipper in...
"jag har varit med när H.Pare tagit ur i regeln för rör närmast väggskivan, inte så lämpligt när andra lagret väggskiva skruvas/spikas- stor risk för att fkna skadas."

Mmm... och det ser man väl aldrig en behörig elektriker göra? *S* Det är inte menat att vara ironisk alls men exakt den grejen har jag sett väl ofta på byggen där det garanterat inte varit några hempulare framme.

/Kent
 
Macce skrev:
Finnarna verkar ha någon variant på hempulscertifikat. Läs igenom kapitel 2.8 i denna.
[länk]

Jag kopierar in lite av texten:
________________________________________________________________
2.8 Elarbeten i egen eller nära släktings bostad

En privatperson som har den kunskap som behövs för att
självständigt utföra elinstallationsarbete (se punkt 2.3) får
också utföra elarbeten i sin egen eller en nära släktings
bostad. Med nära släkting avses make/maka samt egna
eller makens/makans barn, föräldrar samt far- och
morföräldrar.
Rätten att utföra elarbeten i egen eller nära släktings bostad
påvisas med ett lämpligt intyg, t.ex. ett kompetensbevis
utfärdat av ett bedömningsorgan eller ett tillräckligt
examens- eller behörighetsintyg inom elbranschen.
.......
________________________________________________________________

Som jag tolkar den så har en privatperson med de teoretiska kraven uppfyllda
för behörighet rätt att utföra installationer i sin egen bostad. Installationen skall certifieringsbesiktas av tredje part.

/m
Intressant!

Språket må skilja men Finland är i mångt och mycket väldigt likt Sverige. Fungerar det där, borde det kunna fungera här också. Kryllar Finland av livsfarliga elinstallationer gjorda av H.P? Eller har de som oss relativt få elolyckor?
 
snickarboden skrev:
pellefant>Klipper in...
"jag har varit med när H.Pare tagit ur i regeln för rör närmast väggskivan, inte så lämpligt när andra lagret väggskiva skruvas/spikas- stor risk för att fkna skadas."

Mmm... och det ser man väl aldrig en behörig elektriker göra? *S* Det är inte menat att vara ironisk alls men exakt den grejen har jag sett väl ofta på byggen där det garanterat inte varit några hempulare framme.

/Kent
det kanske var lärlingar som inte hade lärt sej något så "enkelt" som rördragning. sen är det upp till dom "riktiga" elektrikerna/ledande montören/arbetsledaren/behörighetsansvarige att kontrollera arbetet och veta vad alla elektriker kan och inte kan. det finns företag som har haft den med behörighet i någon annan del av sverige. då är det inte så lätt att veta vad andra har för kunskaper.

angående finland:
ja det är ju ett alternativ, h.pn läser in elbehörigheten och får sedan sin installationen besiktigad.

eller så läser h.pn in elprogrammet och blir anställd av elfirman så kan han dra rören i sitt hus under överinseende av elektriker...

jag mäter vid nyinstallationer, men inte alltid om jag kompletterar med ett uttag. förutom kontinuteten i jord.
 
Mikael_L skrev:
Jag blir lite sugen på att fråga elektrikerna som läser detta:

Räknar ni verkligen på utlösningsvillkoret och kortslutningseffekter jämt?
Om inte, när gör ni det? Ofta? Vid hel husinstallation, när det endast läggs till ett extra uttag, osv ?

Var ärliga nu!
Kontrollmäter med instrumentet, ser man att det ligger inom normala värden och att man inte ska dra ett par hundra meter kabel så är det ok, då lämnar jag bara utskriften på jordslutningsimpedansen och kortslutningströmmen vad det gäller utlösningsvillkoret, då har jag gjort min koll!
 
Jag är inte säker på att ett hemmapular cert är lösningen på problemet. Det blir nog som många här säger att mycket vill ha mer.

Tidigare i denna tråd gjordes en del hänvisningar mot att byta bromsar på en bil och att byta bromsklossar på en bil är snarast att jämföra med att byta ut ett vägguttag.
Om man däremot börjar göra stora modifieringar på sin bil eller rent av bygger en egen ställs det ju helt andra krav. För att ha kontroll på att det inte rullar ut helt livsfarliga egenkonstruerade bilar finns organisationen SFRO (Svenska Fordonsbyggares Riks Org) samt ett antal intyg och dispenser.
När man bygger ett eget fordon krävs det att detta besiktas i flera olika steg. T.ex. får du inte bygga in bränsleledningarna innan placeringen av dessa är godkänd. Du måste dessutom göra en hel del foto-dokumentation etc.
Skulle denna typ av besiktning ej göras skulle vi nog ha en hel del rullande brandbomber utan kanske både styrning och bromsar...
Registreringsbesiktningen hos Bilprovningen är alltså bara en liten del av kontrollen.

Om man då applicerar samma grundtanke på en el-installation:

- Jag gör min ritning på vad jag vill åstakomma - besiktas av behörig besiktningsman.

- Jag drar mina VP-rör och sätter upp dosor efter samråd med min besiktningsman. Detta måste vara besiktningsbart och kanske fotodokumenterat.

- Jag dimensionerar och drar ledningarna efter samråd med min besiktningsman.

- Osv...

Här får man dessutom vinsten att hela anläggningen blir dokumenterad av HP själv samtidigt som ingen elektriker får skit av någon för att han vill riva upp en vägg för att göra installationen korrekt.
Att många elektriker dessutom inte vill arbeta åt privatpersoner - låt dem göra jobbet själva då men under överinseende av någon som kan se till att de inte skadar sig själv eller andra.

Jag har ännu inte funderat igenom detta så djupt men sådär spontant känner jag nog att jag skulle kunna tänka mig att få råd och stöd av någon om jag skulle ge mig någon el-installation.
 
Macce skrev:
Som jag tolkar den så har en privatperson med de teoretiska kraven uppfyllda
för behörighet rätt att utföra installationer i sin egen bostad. Installationen skall certifieringsbesiktas av tredje part.

/m
"Rätten att utföra elarbeten i egen eller nära släktings bostad
påvisas med ett lämpligt intyg, t.ex. ett KOMPETENSBEVIS
utfärdat av ett bedömningsorgan eller ett tillräckligt
examens- eller behörighetsintyg inom elbranschen"

vad är då ett kompetensbevis?

läser man längre upp står följande:

"• DI-, ingenjörs- eller teknikerexamen inom
elbranschen
• yrkesexamen inom elbranschen eller
specialyrkesexamen eller
motsvarande examen
• avlagd läroavtalsutbildning inom elbranschen
• 3-årig yrkesinriktad grundexamen inom
elbranschen eller motsvarande utbildning
och därefter 1 års arbetserfarenhet,
eller 2-årig yrkesinriktad grundexamen inom
elbranschen eller motsvarande utbildning och
därefter 2 års arbetserfarenhet (K)
• 1-årig utbildning inom elbranschen och därefter
3 års arbetserfarenhet i elarbeten (K)
• 6 års arbetserfarenhet av arbeten inom
elbranschen och tillräckliga grundkunskaper
inom branschen (K)
(K = kompetensbevis, se punkterna 2.7 och 2.8)"

Så din tolkning om att det räcker med teorikunskaper förstår jag inte.
 
Dom tre första alternativen tolkar jag som endast teoretisk kompetens.
• DI-, ingenjörs- eller teknikerexamen inom
elbranschen
• yrkesexamen inom elbranschen eller
specialyrkesexamen eller
motsvarande examen
• avlagd läroavtalsutbildning inom elbranschen

De två följande som en blandning mellan teori och praktik då krävs även kompentensbevis.
• 3-årig yrkesinriktad grundexamen inom
elbranschen eller motsvarande utbildning
och därefter 1 års arbetserfarenhet,
eller 2-årig yrkesinriktad grundexamen inom
elbranschen eller motsvarande utbildning och
därefter 2 års arbetserfarenhet (K)
• 1-årig utbildning inom elbranschen och därefter
3 års arbetserfarenhet i elarbeten (K)

Den sista som enbart praktisk kompetens, även där krävs kompetensbevis.
• 6 års arbetserfarenhet av arbeten inom
elbranschen och tillräckliga grundkunskaper
inom branschen (K)

Kompetensbevis beskrivs under punkt 2.7

/m
 
KLS skrev:
Om man då applicerar samma grundtanke på en el-installation:

- Jag gör min ritning på vad jag vill åstakomma - besiktas av behörig besiktningsman.

- Jag drar mina VP-rör och sätter upp dosor efter samråd med min besiktningsman. Detta måste vara besiktningsbart och kanske fotodokumenterat.

- Jag dimensionerar och drar ledningarna efter samråd med min besiktningsman.

- Osv...

Här får man dessutom vinsten att hela anläggningen blir dokumenterad av HP själv samtidigt som ingen elektriker får skit av någon för att han vill riva upp en vägg för att göra installationen korrekt.
Att många elektriker dessutom inte vill arbeta åt privatpersoner - låt dem göra jobbet själva då men under överinseende av någon som kan se till att de inte skadar sig själv eller andra.
Låter som en god tanke det med. En mix av guidning till hemmapulare och efterkontroll av besiktningsman, skulle säkert fungera.

Jag har ännu inte funderat igenom detta så djupt men sådär spontant känner jag nog att jag skulle kunna tänka mig att få råd och stöd av någon om jag skulle ge mig någon el-installation.
Är det inte det som det här forumet är till för ;)
 
Det är precis tanken med forum, fast här tycker jag mig att många trådar slutar utan tips och guidning utan mer "det är olagligt" ring en elektriker.
Detta är ju inte fel, det är olagligt, men det är tråkigt. Jag tycker det är fel att jag ska "tvinga" min elektriker till att begå lagbrott för att jag vill montera rör och dosor något som han gärna slipper.
 
gravedigger skrev:
Någon som vet vad utkomsten blev av detta?

Elinstallatören
Kunde inte summera denna tråden bättre än vad Tord Martinsen gör.

Och nej. Skanska fick inte igenom detta.
 
gnistjagare skrev:
Kunde inte summera denna tråden bättre än vad Tord Martinsen gör.

Och nej. Skanska fick inte igenom detta.
Vad grundar du det på?
 
Nu ville ju skanska göra bra mycke mer än att sätta rör efter ritning och ev dra i några FK i dem. Och där håller jag med Elsäkerhetsverket. Men att det borde gå att sänka kraven på dem som sätter rör kan jag inte för mitt liv förstå skulle sänka säkerheten på elen. Självklart då enligt ritning och allt besiktigas innan inbyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.