Hej! Inred med tjocka sammetsgardiner från tak till golv åt det hållet klubben är, sätt ett högt bullerplank emellan er som klubben eller kommunen bekostar, samt de håller tyst efter 22.00 vardagar och 02.00 helgnätter så borde ni kunna samexistera. Fylletjejer som ligger på gatan får man va beredd på varhelst man bor i Sverige. Om ni får klubben att stänga kommer ni inte kunna sova pga dåligt samvete för det ändå så en mellanväg är nog det bästa.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
BjörnKraft BjörnKraft skrev:
frågan är dock vem det är som stör. Är det en inflyttande person som stänger ned en hel verksamhet, för att denne har ”rätten på sin sida”. Eller är det majoriteten av utövare och övriga boende som har en överenskommelse att leva i symbios?

jag personligen kan tycka att det är ganska verklighetsfrånvänt när en person anser att alla andra ska anpassa sig efter det som den anser sig ha rätten till. Helt plötsligt är det ju faktiskt den som stör…

i början på 2000-talet hade vi en fin verksamhet där vi ordnade musikkvällar i en lokal vi fick låna av kommunen. Det var unpluggedkvällar och mycket uppskattat med endast 20kr entré. Huset var k-märkt och jättefint. En äldre kvinna i kommunen hade en man som nyligen blivit rullstolsburen, och hade som föresats att alla offentliga lokaler skulle göras tillgängliga för rullstolsburna.

vi på vårt arrangemang hade burit upp många rullstolar och personer uppför den gamla trappan av trä, under mitt dåvarande mantra ”starka tillsammans”.

Damen närmade sig obönhörligt denna lokal, och eftersom den var K-märkt gick den inte att handikappanpassa. Och eftersom det var kommunen som hade lokalen kunde den inte längre användas som offentlig plats. Den användes ofta som galleri för konst när vi inte framförde musik där.

återigen; bara för att en kan hävda sin rätt, behöver det inte vara rätt…
Ja det där kravet på handikappanpassning är ju helt verklighetsfrånvänt. Att man ställer sådana krav på nya byggnader förstår jag helt och hållet men man måste ju få ha verksamhet även i gamla byggnader.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
R Radhussemlan skrev:
Fylletjejer som ligger på gatan får man va beredd på varhelst man bor i Sverige.
Japp, men om det sker ofta är det ett tecken på att alkoholserveringen inte sker på ett vis som är förenligt med lagen, oavsett om det är ett slutet sällskap eller ej.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Tack för att du "förtydligar" och skriver samma sak som jag.
Det gjorde jag ju inte. Du skrev ju att det går att repa och spela med lurar. Tyst, alltså. Artister med medhörning kan spela väldigt starkt, så jämförelsen håller inte.
 
Y YlvaF skrev:
Det gjorde jag ju inte. Du skrev ju att det går att repa och spela med lurar. Tyst, alltså. Artister med medhörning kan spela väldigt starkt, så jämförelsen håller inte.
Jag tror att du måste öva upp din läsförståelse lite. Det jag kommenterade var att någon skrev att det "inte gick" att spela med lurar. Det går att repa med in-ear vilket är tystare än att repa med högtalarlådor, även om man har akustiska instrument. Jag konstaterade också att en konsert alltid kommer att låta, även om musikerna skulle ha lyssningen i lurar.
Utbildade mig till ljudtekniker för snart 20 år sedan, så jag känner mig hyfsat säker på min sak.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag håller med och här har kommunen en viktig roll i att väga det allmännas intresse mot den enskildes. En roll de oftast inte tar utan rejäl påtryckning.
har du ändrat dig
 
Nej.
Jag har aldrig tagit ställning för det ena eller det andra utan bara varit tydlig med att gällande regler ska följas.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Nej.
Jag har aldrig tagit ställning för det ena eller det andra utan bara varit tydlig med att gällande regler ska följas.
gällande regler för dig betyder ju nerläggning
 
N NoiseMaker skrev:
Jag tror att du måste öva upp din läsförståelse lite. Det jag kommenterade var att någon skrev att det "inte gick" att spela med lurar. Det går att repa med in-ear vilket är tystare än att repa med högtalarlådor, även om man har akustiska instrument. Jag konstaterade också att en konsert alltid kommer att låta, även om musikerna skulle ha lyssningen i lurar.
Utbildade mig till ljudtekniker för snart 20 år sedan, så jag känner mig hyfsat säker på min sak.
Ok, jag har inga problem med läsförståelse. Det var din jämförelse med artister på tv som gjorde att ditt inlägg språkmässigt fick en annan betydelse än vad du uppenbarligen ville uppnå. Jag gillar att du är utbildad ljudtekniker, det borde finnas fler sådana. Jag har stått på scen i över trettio år och det är inte alltid det har låtit som man önskat!
 
M maria01 skrev:
gällande regler för dig betyder ju nerläggning
Kan du inte bara ge dig och växa upp lite? Sitta här och tjafsa, ta det face to face istället
 
M maria01 skrev:
gällande regler för dig betyder ju nerläggning
Reglerna gäller inte mig utan verksamhetsutövaren, dvs föreningen.

Varför måste de lägga ner menar du? Kan de inte följa eller anpassa sig till de ljudnivåer och tider som gäller för deras verksamhet precis som alla andra krogar eller tillställningar måste göra. Vad gör denna förening så unik att den ska gå utanför lagar och regler?
 
Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Hårdrockare brukar vara väldigt trevliga, tror de absolut förstår dig om du pratar med dom. Problemet är väl kommunen som hyrt ut ett hus till en förening som älskar att spela högt och ha kul långt in på småtimmarna. Kommunen kan enkelt lösa detta genom att hitta ett hus som inte har några nära grannar. Dessa hus brukar ofta säljas väldigt billigt, lite utanför tätort, någonstans vid en småväg.
 
H HeadQuaker skrev:
Hårdrockare brukar vara väldigt trevliga, tror de absolut förstår dig om du pratar med dom. Problemet är väl kommunen som hyrt ut ett hus till en förening som älskar att spela högt och ha kul långt in på småtimmarna. Kommunen kan enkelt lösa detta genom att hitta ett hus som inte har några nära grannar. Dessa hus brukar ofta säljas väldigt billigt, lite utanför tätort, någonstans vid en småväg.
ska puben ligga i skogen då? Och den är bara varannan lördag så vad är problemet
 
[


Verksamheten är pub med så som många andra krogar så kan tillståndet vara till 2 och det var ju bara på varannan lördag så deras tillstånd har säkert laga kraft igen köper man ett hus mitt i centrum brevid en pub så kommer det låta jag förstår inte att du inte förstår det dom har ju lagen på sin sida det kommer med alkohol tillståndet
 
M maria01 skrev:
[


Verksamheten är pub med så som många andra krogar så kan tillståndet vara till 2 och det var ju bara på varannan lördag så deras tillstånd har säkert laga kraft igen köper man ett hus mitt i centrum brevid en pub så kommer det låta jag förstår inte att du inte förstår det dom har ju lagen på sin sida det kommer med alkohol tillståndet
Borde inte mäklare informerat om detta och ej gömt det bakom att det hyrs ut till en idiell förening?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.