Hej. Jag ska byta olja på min gräsklippare. I affären sa de att det bara var att vända upp och ner på den (och ställa någon burk under förstås). Det enda som kunde hända var att tändstiftet blev lite väl blött av bensin men det var bara att vänta en stund.
Känns lite konstigt att vända gräsklipparen upp och ner. Tror du detta fungerar? Hur ska jag annars göra?
 
Låter helknäppt. Vad är det för klippare?
 
Finns ingen avtappnings plugg på vanliga gräsklippare så bara tippa den åt sidan och ha ett kärl under (typ big pack) sätt på locket och lämna på tippen.
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Jag gör på det viset varje år. Funkar bra än så länge;)
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Man behöver inte vända den upp och ned utan man varmkör och lutar den sedan åt sidan så oljan rinner ut.
Eller så använder man en oljesug.
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Som sagt, det beror ju på vad det är för klippare. En del saknar som sagt avtappning och då får man ju agera därefter. Görs lämpligen när man kört tomt på bensin. Finns det plugg så behöver man såklart inte vända den upp och ner....
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Byter man ens olja på en klippare? Det är ju (tyvärr) inte som en bil med förväntad livslängd på 20 år och 30000 mil.
 
På en motor som inte ens har filter är behovet av oljebyte byte högre.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Byter man ens olja på en klippare? Det är ju (tyvärr) inte som en bil med förväntad livslängd på 20 år och 30000 mil.
Ujuj
Stiga Turbon -88 har fått 3-4 byten, är reservmaskin i stugan sedan 2018, kan ju inte skrota en trotjänare. Problemet är att det inte finns reservdelar till uppsamkarkorgen, nu lagad med presseningstejp.
Nya Hondan i stugan har redan fått två byten.
Hemma en Klippo med B&S, behöver inte inget oljebyte då de här toppventilarna sörplar olja istället.;)
Svaret jag fick gällande Husqvarna snöslungan, oljebyte efter en säsong som ny och sedan räcker det att hålla koll på oljan.
 
Brukar det inte vara sidvetiler på B&S motorer?
 
De nya har toppventiler, men då är dom trycksmorda och har oljefilter.

Men som svar på ursprungsfrågan så har iallafall jag haft en oljeplugg på alla B&S motorer. Men tillverkaren av själva gräsklipparen kanske inte har tänk på att den ska vara åtkomlig när motorn sitter på plats och då kan det såklart vara svårt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det var en gnutta ironi i mitt första inlägg ;)
Såklart mår motorer bra av frisk olja. Jag byter i stubbfräs och jordfräs som är dyra proffsmaskiner, men min Partner gräsklippare är sannolikt "gjord" för att gå sönder i alla fall efter några år. Med eller utan frisk olja.
 
En gräsklipparmotor håller lätt 20år, speciellt om du byter olja varje år.
Du ska inte vända den upp och ned, du kör motorn lite och sen öppnar du locket till oljan och tippar gräsklipparen åt det hållet som påfyllningsröret sitter på. Genom att tippa den på sidan så kommer oljan rinna ut i en plastbunke eller liknande som du kan köra till återvinningen efteråt. Sen häller du på ny olja.
 
  • Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
Man tittar på oljan, börjar den bli svart byter man.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nej, oljan förlorar sina egenskaper med tiden så man byter med givna intervall.
 
  • Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.