M maria01 skrev:
jag tycker om när det. Är tyst där jag bor därför köper jag hus på landet inte brevid en pub mitt i en stad ingen tvingar dig till att köpa just det huset

så när dom har lagt ner alla racerbanor för att lagen och för samhället ska utvecklas då är du nöjd
Allt har sina för och nackdelar, dock finns det som tidigare nämnt fortfarande lagar och regler att förhålla sig till.

Om du ska snacka motorsport så är det tyvärr så att banor stängs ner, varför? Jo för att folk och arrangörer inte sköter det snyggt.
Man har skitit i att utföra ljudmätningar på vissa som kommer med fordon som har helt oförsvara bullernivåer.
Det finns riktlinjer, som går att hålla om man vill.
95dB och att man faktiskt utför ljudmätningar som idag faktiskt utförs ganska flitigt.

Folkhälsomyndigheten har utsatta riktlinjer och de finns av en anledning, oavsett vart du bor skall det inte medföra hälsorisker för samhället.

Även om man inte upplever det som "jobbigt" kan det fortfarande vara skadligt, vi kan ta asbest tex du kan skyffla det i 20år utan att märka något sen får du troligtvis cancer.

Jag begriper inte alls vad du vill uppnå med dina inlägg, visar bara ett otroligt barnsligt och korkat beteende.
 
  • Gilla
Newgolds och 6 till
  • Laddar…
Zoldot Zoldot skrev:
Du kanske skall bosätta dig i ett laglöst land isåfall,
Det har hon väl redan? :rofl::crysmile::p
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag tycker om när det. Är tyst där jag bor därför köper jag hus på landet inte brevid en pub mitt i en stad ingen tvingar dig till att köpa just det huset

så när dom har lagt ner alla racerbanor för att lagen och för samhället ska utvecklas då är du nöjd
M maria01 skrev:
jag tycker om när det. Är tyst där jag bor därför köper jag hus på landet inte brevid en pub mitt i en stad ingen tvingar dig till att köpa just det huset

så när dom har lagt ner alla racerbanor för att lagen och för samhället ska utvecklas då är du nöjd
Men frågan är ju om ni följer de regler som finns för buller mm. Det är ju ni som får flytta er verksamhet om ni stör, inte tvärt om.

Du kommer ju bara en massa trams för att ni ska få fortsätta att störa.

*kontrollera att ni följer ett alkoholtillstånd
*Kontrollera att ni följer riktlinjer för buller och att ni har verktyg för att hantera detta om det skulle gå över gränsvärdet.
*Se till att det finns soptunnor mm så att det inte ligger skärp överallt.

Det är ju på föreningen detta ligger, inte på grannarna.
 
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Zoldot Zoldot skrev:
Min ambition är inte att "stänga ner" verksamheten, jag tycker det är bra att det finns föreningar oavsett inriktning. Speciellt för att få ungdomar i rätt riktning.. Man får visa respekt för andra människor också, och det finns riktlinjer och lagar av en anledning bara för att någon tycker att det är kul att bränna 200 km/h på en 30-väg är väl inget man bara accepterar?

Jag har heller inget emot musik, lyssnar gärna på rock m.m
Oavsett om föreningen funnits sedan 90-talet så är huset byggt på 30-talet...
Har själv varit väldigt engagerad i en förening som skapade buller, men det var bara att isolera väggar och kompressorn i detta fallet som det framfördes klagomål på.

Vi fick lägga en slant på det, och åtgärda problemet för att uppfylla riktlinjer och lagar som finns.

Att städa efter sig, är enligt mig ganska självklart.
Att det bullrar mycket, det gör det men det finns alla möjliga isoleringar idag som hade åtgärdat detta ganska enkelt med liten insats.
Vad tycker du själv att du har för skyldighet i att undersöka omgivningen innan du köper då? Om vi vänder på resonemanget.

Att få skräp på sin fastighet är i min mening aldrig okej. Däremot att det spelas hög musik i en uppenbart känd musiklokal är ju helt klart någonting man behöver räkna med när man köper ett hus precis intill.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Vad tycker du själv att du har för skyldighet i att undersöka omgivningen innan du köper då? Om vi vänder på resonemanget.

Att få skräp på sin fastighet är i min mening aldrig okej. Däremot att det spelas hög musik i en uppenbart känd musiklokal är ju helt klart någonting man behöver räkna med när man köper ett hus precis intill.
Absolut har man en skyldighet, där har jag väl brustit i viss mån. (För mitt eget bästa)

Men samtidigt, så ligger det inte i undersökningsplikten vid husköp att kontrollera att en verksamhet följer lagar och regler som finns.
Det är ju inte så att nivån är 2dB över riktvärdena, utan enligt min uppfattning en bra bit över.
Så det handlar inte om rent "djävulskap" från min sida, det är dessutom inte bara jag som tycker att det har gått för långt.

I fredags låg där en tjej på gatan, jag gick ut för att se så att hon var vid liv..
Men hon var nog full eller något... Samtidigt kom det ett par förbi med hunden som bodde 200m bort och gick hitåt för att höra vad som händer för de hörde hög musik hemma.

Hade du hört det hade du nog haft medhåll även i den punkten, det är en gammal byggnad som troligtvis avsaknad isolering helt.

Man hade kunnat lösa det med enklare medel genom att isolera något invändigt.

Om jag hade hört lite inomhus hade faktiskt inte stört mig. Men när jag hör hela låten med TVn igång så går det för långt, speciellt när man måste springa upp och trösta min 2åring hela kvällen/natten.
 
  • Gilla
HeadQuaker och 5 till
  • Laddar…
Smaklöst att hacka på TS. Stämmer det med mycket höga ljudnivåer från en replokal, som dessutom ägs av kommunen, med störande musik på nätter som, får vi anta vida överstrider bullergränser vid TS fasad. Så är det självklart att den som skapar de nivåerna måste åtgärda det. Ett sätt är att flyttats in verksamhet ett annat är att ljudisolera. Om jag förstått rätt handlar det inte om enstaka Spelningar, utan om stadigvarande replokal. Jag hade haft betydligt större förståelse om det är en karnevalhelg/vecka nån gång.

Detta är inte mer konstigt att vi som bedriver annan verksamhet får dom mest absurda kostnadsökningar i samband med nya miljölagar etc. Det får man finna sig i eller lägga ner. Om bandet tycker det är för dyrt att åtgärda lokalen så lägsta möjliga lagkrav kan säkerställa, så är det doms som skall flytta. Att de spelade och störde innan är absolut ingen ursäkt. Om jag förstår TS rätt så är det ju inte tyst parknivå han söker. Utan möjlighet att sova i sitt sovrum kl 2.00 på natten. Han har ju dessutom gjort en egen förbättrande åtgärd med fönster. Nu måste det vara Föreningens tur att ta sitt ansvar. Den springande punkten i min syn på det är att det inte är enstaka händelse, utan upprepat och stadigvarande. Då skall man också anpassa faciliteterna för det.
Här borde det ytterst vara kommunen som är ansvarig som ägare. Dom får ju då hyresgästanpassa lokalerna till den verksamhet man hyr ut till enligt idag gällande regler, där de de ju dessutom har eget tillsynsansvar (tror jag). Detta får de ju göra på Hyresgästens bekostnad i form av hyreshöjning.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag tycker om när det. Är tyst där jag bor därför köper jag hus på landet inte brevid en pub mitt i en stad ingen tvingar dig till att köpa just det huset

så när dom har lagt ner alla racerbanor för att lagen och för samhället ska utvecklas då är du nöjd
Återigen, den här tråden handlar inte om vad DU tycker utan vad TS upplever som ett problem.
Det handlar som flera sagt tidigare inte om att lägga ner alla verksamheter som för oljud utan om att de ska utöva sin verksamhet inom de gränser som finns för den. Precis som att TS inte får starta en kemisk fabrik på sin tomt eller något annat som strider mot de bestämmelser som gäller där.

Det fundamentala med regler är att samhället ska ha ett gemensamt förhållningssätt. Exempelvis att 100dB är ok, 101dB är det inte. Det är tydligt för alla. Det är fritt att tycka att en regel är fel, men man måste ändå följa den. Det är en medborgares skyldighet i ett demokratiskt samhälle.
 
  • Gilla
mojjen och 4 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
"... går bara inte." Du vet uppenbarligen inte vad du snackar om. Det går alldeles utmärkt att repa och framträda med "lurar". 90 % av alla artister du ser på tv använder in-ear. Sen kanske inte dödsmetall är den genre som gör sig bäst med digitala trummor och en konsert kommer alltid låta, om man inte gör som Snarky Puppy. Men med tanke på att den här publiken verkar bestå av fyllkajor skulle väl sladdarna till lurarna trassla ihop sig.
Artisterna på tv har in-ear som funkar som medhörningar, så att de ska höra sig själva. Det vanligaste bland vanliga band är dock en högtalare riktad så att man hör vad man t ex sjunger. Och artisterna på tv hörs ju fortfarande ut.
N NoiseMaker skrev:
"... går bara inte." Du vet uppenbarligen inte vad du snackar om. Det går alldeles utmärkt att repa och framträda med "lurar". 90 % av alla artister du ser på tv använder in-ear.
N NoiseMaker skrev:
"... går bara inte." Du vet uppenbarligen inte vad du snackar om. Det går alldeles utmärkt att repa och framträda med "lurar". 90 % av alla artister du ser på tv använder in-ear. Sen kanske inte dödsmetall är den genre som gör sig bäst med digitala trummor och en konsert kommer alltid låta, om man inte gör som Snarky Puppy. Men med tanke på att den här publiken verkar bestå av fyllkajor skulle väl sladdarna till lurarna trassla ihop sig.
Sen kanske inte dödsmetall är den genre som gör sig bäst med digitala trummor och en konsert kommer alltid låta, om man inte gör som Snarky Puppy. Men med tanke på att den här publiken verkar bestå av fyllkajor skulle väl sladdarna till lurarna trassla ihop sig.
 
  • Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
Y YlvaF skrev:
Artisterna på tv har in-ear som funkar som medhörningar, så att de ska höra sig själva. Det vanligaste bland vanliga band är dock en högtalare riktad så att man hör vad man t ex sjunger. Och artisterna på tv hörs ju fortfarande ut.
Tack för att du "förtydligar" och skriver samma sak som jag.
 
  • Gilla
Parkeringsvakten
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Låt se, gamla ägaren eller annan informerade TS om att kommunen driver en föreningsverksamhet i huset bredvid men TS bryr sig inte om att kontrollera det.
3år senare när det eskalerar blir det plötsligt ett upplevt problem.
Jag har haft min kåk i drygt 6år, tågen går varken mer eller mindre ofta nu än tidigare, jag vaknar säkert av det emellanåt, men jag skiter i det. Skulle det dock vara ett stort problem för mig, så vore den enkla lösningen att anmäla, vilket inte skulle leda till ett skit i mitt fall, medan TS troligen kommer få verksamheten begränsad eller nedlagd.
Jag kan å andra sidan också tycka att TS skall söka efter en annan lugnare plats.
Jämförelsen är bra, ja.
Menar du att man inför varje husköp ska gå runt och kolla hos alla grannar om lagen följs? Eller är det kanske mer rimligt att man ska utgå från att den följs?

Jag undrar fortfarande om du tycker det är okej att jag kommer och övar på mitt kastrullocksbankande utanför ditt fönster nattetid? Eller ska jag behöva lida för att du inte är intresserad av min kastrullockssymfoni?

Jämförelsen med dina tåg är kass eftersom det är en självklarhet att tågen åker dygnet runt. Att föreningslokaler bryter mot lagen bör inte vara en självklarhet…
 
  • Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Du känner inte att du borde ha kollat upp vad som fanns i grannlokalen innan du köpte huset?
På vilket sätt tror du att ditt inlägg hjälper TS ?
 
Sven Hallberg Sven Hallberg skrev:
På vilket sätt tror du att ditt inlägg hjälper TS ?
Jag har redan svarat på en liknande kommentar.
 
P Parkeringsvakten skrev:
Ganska verklighetsfrånvänt, alla andra ska anpassa sig till det som du tycker är viktigt. Det är ju den som stör som ska anpassa sig och inte tvärtom.
frågan är dock vem det är som stör. Är det en inflyttande person som stänger ned en hel verksamhet, för att denne har ”rätten på sin sida”. Eller är det majoriteten av utövare och övriga boende som har en överenskommelse att leva i symbios?

jag personligen kan tycka att det är ganska verklighetsfrånvänt när en person anser att alla andra ska anpassa sig efter det som den anser sig ha rätten till. Helt plötsligt är det ju faktiskt den som stör…

i början på 2000-talet hade vi en fin verksamhet där vi ordnade musikkvällar i en lokal vi fick låna av kommunen. Det var unpluggedkvällar och mycket uppskattat med endast 20kr entré. Huset var k-märkt och jättefint. En äldre kvinna i kommunen hade en man som nyligen blivit rullstolsburen, och hade som föresats att alla offentliga lokaler skulle göras tillgängliga för rullstolsburna.

vi på vårt arrangemang hade burit upp många rullstolar och personer uppför den gamla trappan av trä, under mitt dåvarande mantra ”starka tillsammans”.

Damen närmade sig obönhörligt denna lokal, och eftersom den var K-märkt gick den inte att handikappanpassa. Och eftersom det var kommunen som hade lokalen kunde den inte längre användas som offentlig plats. Den användes ofta som galleri för konst när vi inte framförde musik där.

återigen; bara för att en kan hävda sin rätt, behöver det inte vara rätt…
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
Rätt svårt att kolla ljudnivån på en dödsmetallklubb på en visning 15:00 en söndag. Eller för den delen när en besiktningsman jobbar. "Vi är intresserade av att köpa, men vi vill gärna ha en extravisning vid midnatt på lördag. Går det att fixa?"

Fast det mest anmärkningsvärda är väl att någon påstår sig höra vad sångaren sjunger i ett death metal band.
 
  • Haha
  • Gilla
Klabbarparn och 10 till
  • Laddar…
BjörnKraft BjörnKraft skrev:
frågan är dock vem det är som stör. Är det en inflyttande person som stänger ned en hel verksamhet, för att denne har ”rätten på sin sida”. Eller är det majoriteten av utövare och övriga boende som har en överenskommelse att leva i symbios?

jag personligen kan tycka att det är ganska verklighetsfrånvänt när en person anser att alla andra ska anpassa sig efter det som den anser sig ha rätten till. Helt plötsligt är det ju faktiskt den som stör…

i början på 2000-talet hade vi en fin verksamhet där vi ordnade musikkvällar i en lokal vi fick låna av kommunen. Det var unpluggedkvällar och mycket uppskattat med endast 20kr entré. Huset var k-märkt och jättefint. En äldre kvinna i kommunen hade en man som nyligen blivit rullstolsburen, och hade som föresats att alla offentliga lokaler skulle göras tillgängliga för rullstolsburna.

vi på vårt arrangemang hade burit upp många rullstolar och personer uppför den gamla trappan av trä, under mitt dåvarande mantra ”starka tillsammans”.

Damen närmade sig obönhörligt denna lokal, och eftersom den var K-märkt gick den inte att handikappanpassa. Och eftersom det var kommunen som hade lokalen kunde den inte längre användas som offentlig plats. Den användes ofta som galleri för konst när vi inte framförde musik där.

återigen; bara för att en kan hävda sin rätt, behöver det inte vara rätt…
Jag håller med och här har kommunen en viktig roll i att väga det allmännas intresse mot den enskildes. En roll de oftast inte tar utan rejäl påtryckning.
 
Redigerat:
  • Älska
BjörnKraft
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.