Hej. Jag ska byta olja på min gräsklippare. I affären sa de att det bara var att vända upp och ner på den (och ställa någon burk under förstås). Det enda som kunde hända var att tändstiftet blev lite väl blött av bensin men det var bara att vänta en stund.
Känns lite konstigt att vända gräsklipparen upp och ner. Tror du detta fungerar? Hur ska jag annars göra?
Känns lite konstigt att vända gräsklipparen upp och ner. Tror du detta fungerar? Hur ska jag annars göra?
Finns ingen avtappnings plugg på vanliga gräsklippare så bara tippa den åt sidan och ha ett kärl under (typ big pack) sätt på locket och lämna på tippen.
Jag gör på det viset varje år. Funkar bra än så länge
Medlem
· Västernorrland
· 10 774 inlägg
Som sagt, det beror ju på vad det är för klippare. En del saknar som sagt avtappning och då får man ju agera därefter. Görs lämpligen när man kört tomt på bensin. Finns det plugg så behöver man såklart inte vända den upp och ner....
På en motor som inte ens har filter är behovet av oljebyte byte högre.
UjujM MagHam skrev:
Stiga Turbon -88 har fått 3-4 byten, är reservmaskin i stugan sedan 2018, kan ju inte skrota en trotjänare. Problemet är att det inte finns reservdelar till uppsamkarkorgen, nu lagad med presseningstejp.
Nya Hondan i stugan har redan fått två byten.
Hemma en Klippo med B&S, behöver inte inget oljebyte då de här toppventilarna sörplar olja istället.
Svaret jag fick gällande Husqvarna snöslungan, oljebyte efter en säsong som ny och sedan räcker det att hålla koll på oljan.
Brukar det inte vara sidvetiler på B&S motorer?
De nya har toppventiler, men då är dom trycksmorda och har oljefilter.
Men som svar på ursprungsfrågan så har iallafall jag haft en oljeplugg på alla B&S motorer. Men tillverkaren av själva gräsklipparen kanske inte har tänk på att den ska vara åtkomlig när motorn sitter på plats och då kan det såklart vara svårt.
Men som svar på ursprungsfrågan så har iallafall jag haft en oljeplugg på alla B&S motorer. Men tillverkaren av själva gräsklipparen kanske inte har tänk på att den ska vara åtkomlig när motorn sitter på plats och då kan det såklart vara svårt.
Det var en gnutta ironi i mitt första inlägg
Såklart mår motorer bra av frisk olja. Jag byter i stubbfräs och jordfräs som är dyra proffsmaskiner, men min Partner gräsklippare är sannolikt "gjord" för att gå sönder i alla fall efter några år. Med eller utan frisk olja.
Såklart mår motorer bra av frisk olja. Jag byter i stubbfräs och jordfräs som är dyra proffsmaskiner, men min Partner gräsklippare är sannolikt "gjord" för att gå sönder i alla fall efter några år. Med eller utan frisk olja.
En gräsklipparmotor håller lätt 20år, speciellt om du byter olja varje år.
Du ska inte vända den upp och ned, du kör motorn lite och sen öppnar du locket till oljan och tippar gräsklipparen åt det hållet som påfyllningsröret sitter på. Genom att tippa den på sidan så kommer oljan rinna ut i en plastbunke eller liknande som du kan köra till återvinningen efteråt. Sen häller du på ny olja.
Du ska inte vända den upp och ned, du kör motorn lite och sen öppnar du locket till oljan och tippar gräsklipparen åt det hållet som påfyllningsröret sitter på. Genom att tippa den på sidan så kommer oljan rinna ut i en plastbunke eller liknande som du kan köra till återvinningen efteråt. Sen häller du på ny olja.